2018. október 01. | 14:30

A közúti közlekedésben résztvevő járműveket számtalan hasznos világító- és jelzőberendezésekkel látják el, mégis rengetegen nem tudják mikor, melyiket, hogyan és meddig kellene használni. 

Egy olvasónk küldött egy cikket, melyben részletesen leírja, melyik fényforrást mikor üzemeltesd, és mi azok feladata.

Ha úgy érzed, hogy az alapvető funkciókkal tisztában vagy, akkor olvasd el a fényszóróhasználati kisokosunkat haladóknak.

Nappali menetfény (DRL)

Nappal kötelező, azonban csak jó látási viszonyok között használható. Minden más esetben például korlátozott látási viszonyok között (köd, eső, havazás, por, szürkület stb) illetve éjszaka válts át a tompított fényszóróra, mivel a nappali menetfény a legtöbb típusnál nem működteti a hátsó helyzetjelzőket, továbbá a kisegítő lámpákat sem lehet vele kapcsolni (például távolsági fényszórót vagy ködlámpákat).

Feladata: nappal, jó látási viszonyok mellett jelezze a többi járművezetőnek a forgalomban lévő gépkocsi láthatóságát. 

Első helyzetjelző

Csak álló járművön, annak pozíciójának jelzéseként használd.

Feladata: olyan területen, ahol az úttest sötétben nem kellőképpen megvilágított, elősegítse az álló jármű könnyebb észrevételét. 

Hátsó helyzetjelző

Mozgó és álló járművön egyaránt, annak pozíciójának jelzéseként használatos.

Tompított fényszóró

Bármikor használható; éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett kötelező! A tompított fényszórót álló járművön tilos használni, kivéve a forgalmi okokból történő megállást, valamint a ködöt és a havazást (automata fényszóró esetén is lehet helyzetjelzőt kapcsolni!). Ellenben nappali menetfénnyel el nem látott gépkocsi tekintetében lakott területen kívül nappal, jó látási viszonyok mellett szintén kötelezően be kell kapcsolni.

Feladata: éjszaka, vagy rossz látási viszonyok mellett az úttest megvilágítását segíti elő, nappali menetfény hiányában pedig a gépjármű láthatóságán javít. 

Tipp: nappali menetfénnyel felszerelt jármű esetében fölöslegesen ne hasznád a tompított fényszórót, hiszen már a helyzetjelző kapcsolásával életbe lépnek egyéb fogyasztók (hátsó jelzetjelzők, műszerfal és rendszámtábla világítás, utastérben lévő visszajelzők stb.) amelyek minimálisan, de növelhetik a gépkocsi tüzelőanyag fogyasztását.  

Fontos: minden olyan esetben, amikor a járművel súlyt szállítasz, ne feledkezz el a fényszóró beesési szögén állítani, mivel a megváltozott súlyelosztás miatt a fényszóró, a szemből érkező járművezetőket jelentősen zavarhatja.

Távolsági fényszóró (reflektor)

Csak lakott területen kívül, éjszaka és mások elvakítása nélkül használható. Lekapcsolandó két, vagy több jármű szembetalálkozásakor, illetve egy másik, vagy több jármű folyamatos követése esetén, elkerülve ezzel a többi közlekedő zavarását.

Feladata: éjszaka és jó látási viszonyok mellett segíti, hogy a járművezető messzebbre tudjon eltekinteni, pontosabban látva ezzel az általa járt út hosszúságát.

Fénykürt

Előzés megkezdése előtt röviden, illetve balesetveszélyes helyzet elkerülése érdekében hosszan használható.

Ködfényszóró (első ködlámpa)

Bármikor, amennyiben korlátozottak a látási viszonyok. Használata nem kötelező, azonban bekapcsolható az alábbi esetekben; köd, eső, havazás, porfelhő, füst. Álló járművön tilos használni!

Feladata: a tompított fényszóró kisegítő fényforrásai, melyek nappal, korlátozott látási viszonyok mellett elősegítik a te pozíciód gyorsabb észrevételét, továbbá éjszaka korlátozott látási viszonyok mellett elősegítik a te pozíciód gyorsabb észrevételén túl az úttest pontosabb megvilágítását, segítve ezzel a biztonságos úttartást. 

Hátsó helyzetjelző ködlámpa (ködzárófény)

Üzemeltetésére ugyanaz vonatkozik, mint az első esetében annyi kitétellel, hogy a korlátozott látási viszonyt előidéző jelenség (köd, eső, havazás, porfelhő, füst) 50 méter alá csökkenti a látótávolságot. Ha valaki mögéd ér (és tartósan ott is marad), városba érsz, vagy megszűnt a jelenség, ami indokolttá tette a használatát, kapcsold ki! Használd bátran, amikor indokolt és szükséges, de semmiképpen sem felelőtlenül és meggondolatlanul.

Feladata: a hátsó helyzetjelzők kisegítő fényforrása(i), mely korlátozott látási viszonyok mellett elősegíti messzebbről, a te pozíciód gyorsabb észrevételét, megelőzve ezzel egy esetleges ráfutásos balesetet. 

Féklámpa és pótféklámpa

A fékpedál érintésével lép üzembe.

Feladata: egyértelműen jelzi a mögöttes forgalom számára, hogy az adott jármű sebességcsökkentést végez, vibrásása esetén a kérdéses jármű vezetője vészfékezést hajt végre! 

Tolatólámpa

A sebességváltó hátramenetbe kapcsolásakor automatikusan bekapcsol. 

Feladata: jelzi a többi közlekedő számára, hogy az adott jármű hátramenetben pillanatnyilag a megszokottól eltérő, rendellenes mozgást végez, valamint éjszaka elősegítse a járművezető számára a gépkocsi mögött lévő terület pontosabb megvilágítását.

Irányjelzők (index)

Kötelezően használnod kell, amennyiben a járművel irányváltoztatást végzel. Többletinformációt lehet vele adni a többi járművezetőnek, viszont megtéveszteni vele másokat szigorúan tilos! Használnod kell továbbá elinduláskor a baloldali indexet, valamint megálláskor a jobboldali indexet.

Feladata: irányváltoztatási valamint elindulási/megállási szándék kifejezése.

Vészvillogó/Elakadásjelző

A jármű figyelmeztető lámpáit a következő esetekben célszerű használni:

  • Forgalmi torlódás esetében (ide nem értve a lakott területen kialakuló forgalmi torlódást) emelt sebességű szakaszokon, autóút, autópálya, viszont főúton is hasznos lehet.
  • Hirtelen, véletlenszerű lassítások kialakulásakor (mely a beérkezőkre veszélyes lehet).
  • Amennyiben a jármű motor és/vagy elektronikai probléma miatt arra kényszerül, hogy egészen lassan haladjon. 
  • Az elakadásjelző háromszög kihelyezésekor, valamint annak visszavételekor (amennyiben szükséges). 
  • Minden egyéb esetben, ha a megállás a többi közlekedőre nézve ideiglenesen veszélyt jelenthet (például a leállósávon egy utas rosszulléte miatt).

Feladata: jelzi a többi járművezető számára, hogy az adott gépjárművet fokozott óvatossággal közelítse meg, vagy körültekintően haladjon el mellette. Szapora villogása esetében a kérdéses jármű vezetője vészfékezést hajt végre! 

Tipp: forgalmi torlódás észlelésekor (lehetőleg azáltal, hogy jelzik ezt neked) vészvillogó bekapcsolása a megállásig, vagy a lassítás befejezéséig; ha vannak mögötted kikapcsolhatod, ha nincsenek, akkor addig villogj, amíg vissza nem gyorsulsz biztonságos sebességre, avagy valaki mögéd nem ér, (függetlenül attól, hogy állunk, vagy tartósan lassan haladsz), aki onnantól kezdve átveszi utolsóként a te feladatodat. Figyeld a visszapillantó tükörben érkezőt, hogy felfogta-e, mi történik, és tarts minél nagyobb követési távolságot az előttünk lévőtől azért, hogy a mentősáv kialakításához minél könnyebben tudj igazodni.

Fontos: ne használd megtévesztően minden egyes jelentéktelenebb lassításért, vagy tilosban parkolásra, hála kifejezésére és vontatás közben sem (emelve vontatva a jármű teljesen üzemképtelen, kötéllel, vagy rúddal vontatás esetében a féklámpákat és az irányjelzőket működtetni kell). Ugyanúgy, mint az irányjelzés, a figyelmeztető lámpák használata sem lehet félrevezető!