2019. december 23. | 14:30

Ha nem vagy biztos abban, hogy kell-e már lámpát kapcsolni, akkor inkább tedd meg!

Unod az olvasást? Ezt a cikket az alábbi lejátszóval meg is hallgathatod!

Ahogy beköszön a tél, egyre rövidebbek a nappalok, így a közúti közlekedésben is egyre többet kell a fényszórókat használni. Sokan azonban fittyet hánynak a KRESZ alapvető szabályaira, vagy pedig abban a tévhitben élnek, hogy a lámpakapcsoló „AUTO” módja minden helyzetben tökéletesen megoldja a megfelelő fényszóró bekapcsolásának problémáját. Ebben a cikkben a személyautók fényszóróhasználatának problémáiról lesz szó, a motorkerékpárokra és egyéb járművekre nem térek ki. Az egyes lámpák funkcióiról egyébként már korábban megjelent egy anyag az Alapjáraton.

Ami miatt ennek a cikknek a megírása felmerült bennem, az egy nap mint nap előforduló eset: a kora esti szürkületben vezetek hazafelé, amikor az autópályán a mellettem levő sávból egy busz vagy teherautó takarásából kivágódik elém egy csutka új, ezüst színű Nissan Qashqai hátsó világítás nélkül. Ez igencsak balesetveszélyes, és felveti bennem a kérdést, vajon mi okozhatja azt, hogy valaki így halad az autópályán?

Az első lehetőség az, hogy a fényszórója teljesen kikapcsolt állapotban van, ergo magasról lesz*rja a KRESZ azon szabályát, mely szerint nem jó látási viszonyok esetén kötelező a helyzetjelző és a tompított fényszóró használata.

A második opció, hogy a lámpakapcsoló az „AUTO” állásban van. Ekkor az óvatlan sofőr azt feltételezi, hogy a jármű automatikusan felkapcsolja a helyzetjelzőt és a tompított fényszórót minden esetben. Ez azonban nem mindig van így, hiszen bizonyos autókban a szenzorok nem tudják 100 százalékos biztonsággal jól felmérni a fényviszonyokat, sem pedig azt, hogy a sofőr épp egy autópályán halad. Ilyenkor az történik, hogy elöl szépen ég a LED-es vagy nem LED-es nappali menetfény, hátul viszont ilyenkor (a legtöbb autó esetében) semmi nem világít, ezzel téve nehezen láthatóvá a járművet.

Természetesen hibátlan látási viszonyok mellett a gyári nappali menetfény is elegendő az új szabályok szerint az autópályán, ám az utólagosan beszerelt kínai menetfényekre ez nem vonatkozik. Szintén különleges büntetést érdemelhetne az, aki rosszul beállított fényszórókkal közlekedik, hiszen ilyenkor elvakítja az előtte haladót a lámpájával.

A közúti közlekedés szabályai azt is előírják, hogy nappali menetfény vagy a helyzetjelző és a tompított fényszóró használata lakott területen kívül is kötelező, tökéletes fényviszonyok mellett is. Korlátozott látási viszonyok esetén lakott területen belül és kívül is kell tompított fényszórót használni, bár ez már inkább egyértelmű, hiszen ilyenkor nem csak téged nem látnak, hanem te sem látod az utat.

Egy másik probléma a távolsági fényszóró használata, mely csak és kizárólag lakott területen kívül engedélyezett indokolt esetben, ráadásul csak akkor, ha sem az előtted, sem a veled szemben közlekedőket nem vakítod el vele.

A ködlámpa használata is csak indokolt esetben engedélyezett, a belvárosi dugóban az épphogy szemerkélő eső pedig nem egy ilyen eset! Ilyenkor nem érsz el mást, mint hogy megvakítod az előtted és a mögötted haladót. Sokan pánikszerűen nyúlnak a ködlámpa kapcsolójához reggeli szürkületben vagy enyhe esőben is.