A „nagy sárgától” tartanak a legtöbben a forgalomban és a villamosközlekedéssel kapcsolatos kérdéseket szeretné elkerülni a legtöbb tanuló a vizsgán. Tegyünk végre rendet a fejekben!

Pető Attila 33 éve tanítja a jövő autósait a vezetés és a közlekedés alapjaira. Lelkesedése, szakmai munkája és elkötelezettsége miatt nem véletlenül nevezik Kreszprofesszornak. Az elmúlt években több ezer kezdőt tanított meg a KRESZ-szabályok rejtelmeire, és készített fel a sikeres közlekedési vizsgára.

Korábban egyedi hangvételű könyvet írt, „Egyszerűen, érthetően: Készüljünk a KRESZ-vizsgára” címmel, és a 2019 óta működő KRESZ-TV Youtube-csatornáján már több mint 180 kisfilmmel segíti azokat, akik régóta vezetnek és megkopott a tudásuk, illetve azokat is, akik most állnak a jogosítvány megszerzése előtt.

A „Végre értem a KRESZ-t” című sorozatban jól érthető, szemléletes formában tanulhatjuk újra a közlekedési szabályokat, olyan tippeket, trükköket alkalmazva, amelyekkel akár egy valódi KRESZ-vizsga is könnyen teljesíthető. Az Alapjárat folyamatosan nyomon fogja követni a sorozatot, a legújabb filmekhez összefoglaló és kiegészítő információkat adunk.

A vizsgára készülők valamiért a villamossal kapcsolatos kérdésektől félnek a legjobban, akik pedig régóta közlekednek törekednek arra, hogy a villamostól tisztes távolságot tartsanak a forgalomban. Bár sosem árt egy kis közlekedési tisztelet a tömegközlekedési járművekkel szemben, ha pusztán a szabályokból indulunk ki, nem is olyan veszélyes jármű a villamos.

A lényeg pont ez, hogy a villamos is közúti jármű – ellentétben a vonattal, amelynek minden esetben kompromisszumok nélkül kell biztosítani az áthaladási lehetőséget -, tehát a KRESZ alapvető szabályait a villamos be fogja tartani.

A villamosra érvényes szabályok

A villamosvezetőnek elsőbbséget kell adnia:

  • megkülönböztető jelzéseit használó járművek számára (pl. szirénázó mentőautó) és
  • gyalogátkelőhelyen az érkező gyalogosoknak
  • közúti jelzőlámpák megfelelő jelzése esetén,
  • amikor a villamos előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „STOP” tábla van
  • kanyarodáskor, amikor a többi jármű szemből vagy azonos irányból egyenesen megy tovább

Ennyi elsőbbségadási kötelezettség láttán olyat biztosan nem állíthatunk, hogy a „villamosnak mindig elsőbbsége van”.

Kivétel szabályok, amikor a villamos másként működik:

  • a villamosra nem érvényes a jobbkézszabály, tehát egyenrangú kereszteződésben a balról érkező villamosnak előnyt kell biztosítani. (Magyarországon ismereteink szerint nincs olyan tábla nélküli kereszteződés, amiben villamos közlekedne.)
  • a körforgalmat keresztező villamosnak elsőbbséget kell adni, amire Szegeden és Miskolcon van példa
  • ha balra vagy jobbra kanyarodunk, elsőbbséget kell adni a mögülünk érkező villamosnak akkor is, ha kanyarodik
  • elsőbbség jár a zárt pályáról kihajtó, nem irányváltoztató villamosnak
  • szemből találkozás esetén, ha elsőbbséget kellene adni (ez a kitérés esete), a villamosnak akkor is elsőbbsége lesz, ha irányt változtat

A felsorolt esetek nagyon ritkán fordulnak elő, a budapesti villamosjáratok 99%-ban védett vagy lámpás kereszteződésben közlekednek, tehát velük szemben az általános elsőbbségadási szabályokat kell alkalmazni. További részleteket és magyarázatot a videóban láthattok, illetve a végén megnézhetitek a legjellemzőbb villamossal kapcsolatos vizsgakérdéseket is, majd kommentben megírhatjátok, hányra tudtatok helyesen válaszolni. A villamosközlekedéssel kapcsolatban egyébként egy másik anyag is készül, amelyben a sínpályán közlekedés szabályait tanítja meg a Kreszprofesszor.

Következő rész: Végre értem a STOP-táblát

További KRESZ-érdekességekről van szó az alábbi videóban, ahol a közlekedési táblák témaköréről beszél dr. Gombolai Éva, a D.A.S. jogásza.