2024. október 22. | 18:57

Olvasónk olasz autóra vágyik, de nem tud dönteni, melyiket vegye. A szakértő igyekszik segíteni.

„Tisztelt Alapjárat!

Segítséget szeretnék kérni, mert ahogy olvasom, sok szakszerviz és műhely van, amivel kapcsolatban álltok. 1.4 T-jet motoros Bravót vagy inkább Lancia Deltát szeretnék venni. Sok típushibával már tisztában vagyok: leömlő, turbó, kettőstömegű, illetve az Opel-féle hatos váltó hibája. De nem tudom, ezeknél az autóknál merre és milyen jellegű korozióra kell számitani! Az sem világos a két típus között milyen, karosszèrián kívüli különbseg van, amire figyelni kell. Bravó olcsóbb...viszont a Delta a vágyunk! Köszönöm!

János"

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük Horváth Áront, az olasz autókra specializálódott il Topolino szerviz szakemberét, aki elmondta, milyen tapasztalatokat szerzett eddig a Fiat Bravo és Lancia Delta ezen kivitelével kapcsolatban.

Az 1.4 T-jet motornál valóban a leömlő repedés, a turbó wastegate repedés, a kettőstömegű lendkerék lötyögés (ami „foltosan” koptatja a kuplungot), az M32 váltó csapágyasodása jellemző problémák. Itt kiemelendő még az olajfogyasztás, ami jellemzi ezt a motorcsaládot. Ennek elsősorban a dugattyúgyűrűk elkokszolódása a fő oka, ami az elnyújtott olajcsere periódusoknak és a gyenge minőségű gyári motorolajnak (ami könnyen megég) köszönhető. Sajnos csak a motor megbontásával (dugattyúgyűrűk cseréje) orvosolható.

Korrózió szempontjából jó választás mindkét típus, mert szerencsére csak a küszöb vége szokott korrodálni, ami nem túl nagy költségből javítható.

Valóban azonos platformra épülnek, futóműve és fékje megegyezik a két típusnak. A Lancia már alapvetően sokkal magasabb felszereltségűként, sokkal jobban felextrázottként jöttek a világra a Bravóhoz képest. A Deltánál kerülendő az elektromosan állítható keménységű futómű, mert teljesen abnormálisan kemény „normal verzióban” is, nemhogy „sport”-ban. A Deltát törni nem szabad, iszonyat drága hozzá minden, már amennyiben lehet kapni az adott alkatrészeket (ezen némiképpen segített, hogy ilyen olcsón elérhető használt autó lett – van hozzá bontott alkatrész).

Mindkét modellnél a kormánymű viszonylag gyakorta meghibásodik más típusokhoz képest, de ennek az is függvénye, hogy milyen keréktárcsa mérettel és milyen utakon használják. A fékrendszerben a hátsó féknyereg meghibásodása elő szokott fordulni (megszorul), ezt vagy felújítottra érdemes cserélni vagy fel kell újítani a gyárit, sajnos az utángyártottak gyenge minőségűek. Szerviz szempontjából relatíve olcsón fenntartató autók.

Fiat, Lancia