2023. február 26. | 08:35

Olvasónk komoly dilemmába került, mi pedig segítünk neki.

Tisztelt Alapjárat!

Egy kis segítséget szeretnék kérni. Van egy Mercedes-Benz W203 (C180) autónk, amire december elejéig van műszaki vizsga. Napi használatban van, teszi a dolgát, megy A-ból B-be. Viszont vannak kisebb-nagyobb hibái, ami miatt (rozsda is nyammog a karosszéria elemein) szeptember-október környékén eladom. Nyílván nem a kapott pénzből fogom bebizosítani a jövőm, mert pár nagyobb berúgás jöhet ki az általam megálmodott bevételből.

Viszont a kis családomnak autó kell. Egy 6 éves fiam és egy 11 hónapos hercegnőm van. Szeptember-október környékén már szeretnék venni másik autót. Addig meg megy az üres üvegek visszaváltása és a túlórázás, hogy több legyen a pénz. Mondom mire gondolok: sajnos mivel a párom a pici miatt nem dolgozik, egy fizuból max. 2-2,3 millám lesz szeptemberig (sajnos ehhez a bolygóknak is úgy kell állniuk). Viszonylag rövid távon lenne használva, napi 40 km ami biztos, de ez felugorhat 80-ra is olykor. Leginkább városi használat lenne, városon kívül minimális. Évi egy-két alkalom autópályán a nyári nyaralás miatt.

A jelöltjeim: Ford Mondeo, szigorúan 2.0 benzines motorral, Toyota Avensis szintén benzines 2006 utáni 1,8-as, esetleg 2,0 literes motorral és Opel Vectra C 1,8-as benzines. De nyíilván meghallgatok bármilyen ajánlatot. Dízel valahogy nem nekem való, mert ugye olajat az olajkályhába. De ha tudsz ajánlani a fentieken kívül bármilyet, én nyitott vagy rá, ez a 3 modell nincs kőbe vésve, hogy csak ilyen lehet. Mindenképpen olyan autót szeretnék, amiben nyilván a szükséges folyadék, kopó alkatrészek cseréjén kívül van még 4-5 év használat.

Húúú, lehet, hogy egy-két dolgot kihagytam, de ennyi infóból is talán tudtok valamit kezdeni. Előre is köszönöm a segítséget!

Tisztelettel: Gyula

Olvasónk kérdésére ezúttal Kozma Ádám kollégánk válaszolt.

Kedves Gyula!

Mindenképpen szeretném leszögezni, hogy szerintem kincs egy olyan jármű, ami napi használatban hibamentesen teszi a dolgát, vagyis elviszi az ember A pontból B-be. Nyilván ez lenne az elvárható minimum egy használt autótól, de a piac alján árult példányoknál többnyire nem teljesül. Ráadásul napjainkban olyan ütemben drágul a piac - vagy értéktelenedik el a pénzünk, kinek melyik megközelítés szimpatikusabb -, hogy egy már meglévő és megbízható autó használati értéke exponenciálisan növekszik. 

Ezért talán érdemes utána járni annak, hogy a meglévő autó várható költségeivel nem jár-e jobban a családi kassza, bár ennek a Mercedesnek is gyenge pontja a korrózióvédelem. Amennyiben nem a leglehetetlenebb szerkezeti elemekkel kezdte megadni magát a oxidációnak, talán megérne egy árajánlatot néhány lakatosnál.

Ha a javítási költség mégis másik autó vásárlását indokolná, akkor az említett preferenciák alapján én 3-400 ezer Ft mozgásteret meghagynék a vásárláskor, mert ritka az olyan használt autó, amiben nincs rizikó, főleg most, hogy mindennek az ára gyorsan szökik az egekbe. 

Nem tudtam teljes bizonyossággal beazonosítani, hogy melyik Mondeo a kiszemelt, mert a 2. generációs (MK3) és 3. generációs is beleesik az ársávba, igaz előbbinél a kínálat teteje, míg a fiatalabbnál a kínálatnak inkább a közepe férne bele. Az MK3-as Mondeo 2.0 literes motorja elfogadható dinamizmust ad az amúgy vezetési élmény szempontjából kényelmes anyahajónak, de előfordulhat, hogy benzines létére ez is egy olajkályhává válik.

Ennek az oka pedig a kenőanyag nem üzemszerű elégetése. Vannak árulkodó jelek a kipufogó környékén, sőt előrehaladott esetben nem csak a gyanúsan sok koromlerakódásból, hanem a kipufogógáz színéből is lehet következtetni a bajra. 

A manuális változat kettőstömegű lendkerékkel van szerelve, ami idővel magas költséget (100-200 ezer Ft anyagköltség a mai árakon) jelenthet a kuplung cseréjénél, az automata váltós változat üzemanyag-fogyasztása pedig valamivel magasabb. A Mondeo szerencsére jellemzően nem rohad, vannak persze ellenpéldák, de legalább az alkatrészellátás bontott és utángyártott termékekből is elérhető áron biztosított. Így ha nem főelemek cseréjéről van szó, a fenntartása olcsó. Megjegyezném még, hogy négy személlyel ez a csomagtér bajnok mind közül, mert a kombi 540-ről 1700 literre növelhető puttonnyal rendelkezik. 

Az MK4-es Mondeo semmit sem rontott a típus jó hírén, a kettőstömegű lendkerék cseréje és az olajfogyasztás lehet ugyan gyenge pont, de kifejezetten tartósnak mondható autó. Jó választás lehet viszont a kopásból keletkező olajfogyasztás és kuplungcsere esélye összefügghet a futásteljesítménnyel, ez az autó pedig közkedvelt cégautó volt, amikkel jellemzően sokat mentek, de korából kiindulva már céges karbantartások után is több gazdája lehetett, ezért alaposan tisztázni kell a előéletét.

Az Avensist tartom a legjobb választásnak, bár egyetlen autó sem elpusztíthatatlan, ebből is vannak pechesebb példányok. Ugyanakkor viszonylag kevés olyan típushiba maradt meg ennyi év után, amit nem orvosoltak, meg is látszik a második generációs Avensis árazásán, mert magasabb, mint a másik két említett típusé. Ennyi idős autóknál nem győzöm hangsúlyozni, hogy ritka a tökéletes választás, de a Toyota karosszériája alapvetően jól ellenáll a rozsdának, a benzines motorjai pedig elég megbízhatóak.

Azonban hiába szívó benzines, az 1,8-as motorok olajfogyasztásra hajlamosak és a kétliteresnél is előfordulhat hasonló probléma. Érdemes 2005 utánit nézni, mert javította a Toyota az olajfogyasztást okozó gyári hibát az 1,8-asoknál. Szerintem nem is biztos, hogy célba kell venni az 1,8-ast, mert a nagyobbik 2,0 literes fogyasztásban nem számottevően rosszabb és sokkal dinamikusabb vele az autó. A kétliteres benzinesen a lambdaszonda cseréje lehet váratlan költség, valamint a központi befecskendezés miatt keletkező kokszosodás okozhat kellemetlenséget. 

A Vectra jelenleg a tervezett vételár szempontjából ideális választásnak tűnik, az 1,8-as benzines motorral szerelt C Vectrák piacának tetejéről lehet csipegetni. Ugyanakkor a Z18XE és a Z18XER sem éppen a legjobb választás, előbbi olajfogyasztásra hajlamos, utóbbi pedig egy olyan trükkös vezérlésállító kerékkel val ellátva, ami gyakran meghibásodhat és költséges javítást eredményez. Ezen felül az elektromos rendszer CIM moduljai is tudnak olyan nyakatekert hibákat eredményezni, ami miatt szerintem sem a Mondeo, sem a Avensis mellett nem versenyképes választás megbízhatósági szempontból.

A paraméterek alapján én még körbe járnám a 2003-2008 közötti Honda Accord kínálatát is, mert méret szempontjából még egy szintet emel a családi utazások kényelmén, megbízhatóság szempontjából pedig nehéz kikezdeni. A 2,0 literes benzines motorral ugyan nem egy csataló és a német spritmonitor adatai alapján fogyasztásban is elmarad a Toyota és a Ford modelljeitől, fenntartási költségei kedvezőek lehetnek. 

Ha mindenképpen mennie kell az öreg Mercedesnek, én a fenti alapján a Honda, Toyota, Ford, Opel sorrendben kezdeném felkutatni a piacot. A listában szereplő japán gyártók termékei műszakilag jellemzően megbízhatóak, bár a Mondeo és a Vectra esetében elég jól extrázott példányok voltak az online hirdetések között, ami egy mindenesnek szánt autó esetében lehet fontos szempont. Vásárlás előtt mindenképpen ellenőrizni kell a futásteljesítményt és az autó műszaki állapotát egy független szervizzel, ha a lehető legalacsonyabb fenntartású példányt keresi a vevő. 

Üdv,

Kozma Ádám


Tanácsadás használtautó-vásárláshoz

Szívesen segítünk, ha megírod vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdésed az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Depositphotos