Az ország útjainak felújításán folyamatosan dolgoznak a szakemberek, de mégis akadnak olyan útszakaszok, amelyek állapota erősen megkérdőjelezhető. Mi a teendő ilyen esetben? Mi az a pont, amikor nem köteles valaki eleget tenni a jobbra tartási kötelezettségének az út állapota miatt?

Olvasónk, János egy érdekes kérdéssel fordult hozzánk. Levele alapján szabálykövető autósnak tűnik, aki egyszerre szeretne eleget tenni a KRESZ-ben előírtaknak, ugyanakkor szeretne vigyázni is az autójára. Lássuk be, ez a két dolog nem minden esetben működik egyszerre.

János a következő kérdéssel fordult hozzánk:

"Székesfehérváron a 7-es számú út egyik szakaszán a külső sáv olyan állapotban van, hogy nem szívesen tenném tönkre az autóm csak azért, hogy betartsam a jobbra tartás szabályait. Van ennek kapcsán valami mérték, hogy mi az a mértékű állagromlás az út tekintetében, amely esetén nem vagyok köteles az adott sávot használni? Ha a rendőr megállít, hogy miért nem tartok jobbra, hivatkozhatok arra, hogy rossz minőségű az út?

Ahogyan az a térképen is látszik, a felvétel készültekor egy fehér autó sem tart jobbra, vélhetően ő is abból az okból teszi ezt, hogy védje autója futóművét."

Olvasónk a jobb közérthetőség kedvéért megosztotta velünk, hogy melyik útaszakaszról van szó. Ellenőriztük, az út állapota hasonló, mint ami az alábbi Google térképen látható. Valóban nem olyan egyértelmű a dolog, hiszen nem lehet azt mondani, hogy járhatatlan volna az út, de azt sem, hogy ideális volna a burkolat minősége.

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Kedves János!

Az alapvető közlekedési szabályaink meghatároznak egy jobbra tartási kötelezettséget, ami érvényes lakott területen és azon kívül egyaránt, csupán 1-1 forgalmi sáv esetén is, de párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten is. A lehetséges mértékben kell jobbra húzódva közlekedni. Figyelemmel kell lenni több tényezőre (út-, időjárási-, látási viszonyok, vonalvezetés, burkolat), továbbá vannak, amik módosíthatják is eme kötelezettségünket.

A KRESZ szabályai alapján nem akadályozhatjuk a hátulról gyorsabban közlekedőt (még akkor sem, ha más szabálytalan). Lakott területen kívül fokozott mértékű, szigorúbb a jobbra tartási kötelezettség, s a különböző járműkategóriákra is másként vonatkozik (személygépkocsi, tehergépkocsi, kerékpár, lovas kocsi, stb.).

Indokolatlanul tilos szabályt sérteni. Balesetveszélyes helyzetben – az esemény elkerülése érdekében – a biztonságot szem előtt tartva, megszeghetők a szabályok. Azonban nem romolhat a közlekedési helyzet a kiinduló szituációhoz képest.

Mindannyian törekszünk a járművünk megfelelő állapotát is megóvni, s igyekszünk a legjobb minőségű burkolaton autózni, hiszen ez is szolgálja a legjobb kerék-talaj kapcsolatot. A burkolat egyenetlensége ne lóbálja, dobálja a járművet. Emellett figyelembe kell venni, hogy az útviszonyok, a burkolat minősége, állapota szerint kell egyedileg meghatároznunk a haladási sebességünket a megadott értékeken belül.

A közútkezelő – lakott területen az Önkormányzat, lakott területen kívül a Magyar Közút – rendszeres ellenőrzéseket tart, és ütemezik a karbantartásokat, javításokat. Még bejelentést is tehetünk hozzájuk. Rangsorolják az utak számozása, forgalomsűrűsége, nagy járművek, tömegközlekedés mennyisége alapján, s egyéb szempontok szerint. Ennek megfelelően javítják, újítják fel az útszakaszt. Manapság eléggé kiemelt az úthálózat fejlesztése a megnövekedett használati igényekre tekintettel.

Ezek mellett a járművünk egyedi sajátosságai adják meg azt a mértékű állagromlást, amit a vezető már balesetveszélyesnek tart. Szóval szubjektív vezetői elbírálású (pl. hogy mekkora távolságon hagyja figyelmen kívül a lehúzódási kötelezettséget), hasonlóan, mint egy ellenőrzés során. Amennyiben minden közlekedő arra törekszik, hogy Partner legyen, és szükségtelenül ne tartsa fel a másikat, ne legyen feleslegesen az útjában, akkor a nehezebb útszakaszokon is kevesebb konfliktussal, esetleg konfliktusmentesen végig tudunk haladni. Az élet bármely területén, de a közlekedésben kifejezetten a legnagyobb erényeink az egymás iránti tisztelet, odafigyelés és a türelem.

Ehhez kíván a helyzetekhez jól alkalmazkodó döntéshozatalt:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

 

Google Maps