Utánajártunk, hogy hol mekkora bírságok járnak a kisebb sebességtúllépésekért Európában.

Magyarországon eddig valamelyest könnyebb helyzetben voltak az autósok gyorshajtás tekintetében, mivel a rendőrség a traffipaxok használatakor hibahatárral dolgozott a sebességtúllépés mérésekor, de május elsején váratlan szabálymódosítás lépett életbe, amely megszüntette ezt. Most már például lakott területen belül 51 km/órás sebességért is járhat bírság. Eddig csak 54-re vagy afelett kaphattunk, hiszen 3 km/órát levontak, így jött ki az, hogy 1 km/órával túlléptük az 50-et. Most már nem vonnak le 3-at, és 100 felett sem vonnak le 3 százalékot a járművek mért sebességéből.


Mit mond erről dr. Krizsán Zoltán, a D.A.S. szakjogásza?

Tehát ha 50-es zónában 15 km/óránál többel léped túl a megengedett sebességet, az közigazgatási szabályszegés lesz, és a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklete szerint 30 000 Ft a fix bírság (és büntetőpont, ha eléri a határt a sebességtúllépés). Ilyenkor az üzembentartó kapja a csekket. Amennyiben csak 1-2 km/órával (vagy legfeljebb 15 km/órával) léped túl a sebességhatárt és a helyszínen meg is állítanak, akkor vagy figyelmeztetésben részesítenek, vagy helyszíni bírságot kell fizetned 5 – 50 000 Ft között. Ha nem fogadod el a helyszíni bírságot, akkor feljelentenek, a kiszabható pénzbírság a szabálysértési eljárásban 5000-150 000 Ft között mozog.

Ilyen kis sebességtúllépésnél utólag kiküldött csekkel ritkán lehet találkozni, mert ilyenkor a szabálysértésnél szubjektív a felelősség, tehát be kell bizonyítania a hatóságnak, hogy te vezetted az autót. A szakjogász álláspontja szerint az új szabályokkal nőni fog a helyszíni trafik és leintések száma (hogy ehhez rendőrt honnan kerítenek többet, az jó kérdés), de azt előre nem lehet megjósolni, hogy valóban elkapnak-e már 51 km/órával. Pár hét-hónap tapasztalat után kiderül. A VÉDA rendszernél is érdekes lesz, hogy 51 km/óránál küldik-e vajon automatikusan a csekket a szabálysértési eljárásról.


Óberling József ezredes azt is elmondta, hogy a gyakorlatban egyébként továbbra is a traffipaxot működtető rendőr belátására lesz bízva, hogy a helyszínen milyen szankciót alkalmaz egy elkövetett szabálysértés esetén. Elmondása szerint nem azzal fognak foglalkozni, hogy ki megy 51-gyel vagy 52-vel, azokra fognak fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépik. Tehát ígérete szerint nem 51-re fogják állítani a műszert az 50-es zónákban.

De mi a helyzet külföldön? Ott is csekkeket kapunk, már 1 km/órás sebességtúllépésnél és mégis mekkora büntetésre számíthatunk egy apróbb kihágás esetében? Minden országban más és más a szabály, de a legtöbb európai államban már régóta zéró toleranciával dolgoznak ebben a tekintetben, így már akár néhány km/órás sebességtúllépés is több tíz eurós csekket jelenthet. Azonban vannak kivételek, ahol még megtehetjük azt, hogy elvileg következmények nélkül minimálisan túllépjük a sebességet.

Romániában 10 km/órás sebességtúllépésig nem szabhatnak ki bírságot a hatóságok, ha megállít a rendőr, egy figyelmeztetéssel elenged, ha csak nem talál más kivetnivalót. Ha azonban 11 km/órával lépjük át a megengedett sebességet, akár 59 eurós, átszámítva nagyjából 22 ezer forintos bírságra számíthatunk, ha pedig legalább 21 km/órával több a sebességünk a megszabottnál, 88 eurós, azaz 33 ezres csekket várhatunk.

Szlovákia is eltekint pár százalékos sebességtúllépés bírságolásától, érdekes módon 0-6 km/órás sebességtúlléps között nem szabnak ki büntetést, azonban 6-9 km/órás különbségnél már 20 euróra, vagyis nagyjából 8000 forintra büntethetnek. 10-14 km/órás túllépésnél pedig akár ennek duplájára, vagyis 40 euróra, vagy 16 ezer forintra is számíthatunk.

Németországban sincs tolerancia, 10 km/órás túllépés alatt 30 eurós bírság jár (aktuális árfolyamon kb. 11 ezer forint) lakott teröleten belül. Efelett pedig sávosan emelkednek az árak, de még 20 km/órás túllépésért is csak 70 eurós csekk jön, így ez is olcsóbb, mint nálunk, ami a két ország gazdasági különbségeit tekintve elszomorító. Az is tény, hogy a németeknél sokkal kevesebbért is bevonják a jogosítványt, mint nálunk.

Lengyelországban 10 km/órás sebességtúllépésig 13-25 eurós bírságot szabhatnak ki a hatóságok, ami 5000-9000 forintot jelent. Szerbiában szintén a 10 km/órás határ a legkisebb büntetési szint, itt a legkisebb összeg 26 euró, vagyis nagyjából 10 ezer forint.  Autópályán 10-20 km/órás túllépés között is megmarad ez a bírság, városban való ekkora gyorshajtás már 43 eurós, vagyis akár 16 ezer forintos bírságot is vonhat maga után.

Ausztria is használja a hibahatárt, azonban ha sebességünk több volt, mint a megengedett, akkor 20 km/órás túllépésig a legkisebb szintű bírságfokozattal akár 60 euróra is büntethetnek. A legkisebb kiszabható bírság 30 euró, vagyis nagyjából 11 ezer forint, de csupán akkor, ha rendőr állít meg. Ha radar mér be minket, városban 29-60 (11-22 ezer forint), városon kívül 29-50 (11-19 ezer forint), autópályán pedig maximum 45 eurós (17 ezer forint körüli) bírság szabható ki.

Horvátország hasonlóan bírságol, 10 km/órás sebességtúllépésig 40 euró (14-15 ezer forintot), 10-20 km/óra között viszont már 67 eurós (25 ezer forintos) is lehet a bírság. Franciaországban 0-20 km/óra a legalsó szint és 68 euró a legkisebb kiszabható büntetés, a legnagyobb viszont akár 135 euró is lehet lakott területen való gyorshajtás esetén. Ez 25-50 ezer forintot jelent. 

Szlovéniában bár ugyanaz a legkisebb bírság, mint Horvátországban, ez a 40 euró csupán 0-5 km/órás sebességúllépés között érvényes, 5-10 km/órás túllépés esetén a büntetés akár ennek a kétszerese, 80 euró, azaz 30 ezer forint is lehet. Olaszországban 41 és 168 euró között büntetnek, ha maximálisan 10 km/órával lépjük túl a megengedett sebességet, amelybe beletartozik a hibahatár is. Ez alsó hangon 15 ezer forintot jelent, viszont a teteje 62 ezer forint.

Nyitókép: Alapjárat.hu