péntek - 2023. január 27.
0 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 630 Ft
100 674 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Nem autózom túl sokat, ennek ellenére dízelben gondolkodom. Mindenképpen ráfaragok?

2022. december 04. | 08:05

Olvasónk munkahelyet váltott, ehhez másik autót venne. Eddig dízellel járt, de kezdi azt érezni, ez nem neki való. Használtautó-tanácsadónk segít.

„Tisztelt Alapjárat!

Munkahelyváltozás miatt kell vennem egy munkába járós használt autót. Napi 40 km mindössze, amiből 30 km autópályán és 10 km városba, viszont a városi menet az majdnem mindig lassú araszolás. Ezenkívül hétvégeken hasonló használat lenne, kb 100-150 km.

Dízel autóim voltak mindig, most is az van, de már csereérett, viszont az autós sajtót és véleményeket olvasva inkább nem ajánlott erre a használatra a dízel. A VW-konszern CRTDI motoros autóit nézegetem 1,6-os vagy 2,0 literes motorral, de mindenki lebeszél a típusról a használat miatt, amire nekem kell.

Ebben a kérdésben szeretnék tanácsot kérni,mit ajánlana esetleg benzinest vagy jó a dízel is számomra? A VW TSI motorjairól szintén sok rosszat olvasok...Német autóim voltak mindig, de nem zárkózom el esetleg japán autótól sem.

A kategória az nagyjából Golf méret legyen minimum, lehet kombi is, de nem feltétel. Ami fontos lenne: kedvező fogyasztás és megbízhatóság. Az extrák és mindenféle modern kütyü nem fontos, kompromisszumképes vagyok. A keret az 2,5-2,7 millió Ft.

Köszönöm előre is megtisztelő válaszát !

Tisztelettel : Ferenc"

A kép illusztráció (Forrás: Volkswagen)

Kedves Ferenc!

Napi 40 km valóban nem annyira sok, ami feltétlen a dízelmotor választását indokolná. Ha viszont a távok háromnegyedét autópályán teszi meg nap, mint nap, akkor azt azért túlzás lenne állítani, hogy ez káros lenne a dízelmotoroknak. Ami egyértelműen káros, az inkább az, ha kizárólag rövid, városi távokat mennek vele, gyakorlatilag az üzemi hőmérsékletet soha el nem érve.

Ez a fajta használat azonban a benzines motoroknak sem tesz jót. Az ön esetében az én értelmezésem szerint viszont nem erről lenne szó. Ilyenkor tulajdonképpen azt is mondhatjuk, hogy ízlés kérdése, ki milyen fajta motoros autót válasszon. 

A megadott 2,5-2,7 millió forintos árkategóriába elég sok típus belefér. Közös bennük, ha nagyjából Golf méretű autókban gondolkodunk és hogy jellemzően 2010 és 2012 között gyártott típusok között válogathatunk. Ebbe beleesik a Golf VI-os szériája is, de mivel a Volkswagenek mindig kategóriájuk legdrágábbjai közé tartoznak, valószínűleg ennyiért jellemzően 200 ezernél magasabb futású példányok jöhetnek szóba.

Való igaz az is, hogy a korai, 2010-2011 előtti TSI motorok nem a megbízhatóság szobrai, elsősorban a kokszosodási hajlamukkal, az 1,2-es motornál pedig a vezérműlánc szakadásával is előfordultak problémák. 2012-től ezek jelentős részét a gyár orvosolta, innentől sem az 1,2-es 105 lóerő körüli, sem az 1,4-es 122-125 lóerő körüli motorokkal nincs különösebben sok probléma, persze megfelelő használat és gyakoribb, mondjuk 15 ezrenként történő olajcsere mellett.

Sajnos a ritkább, 25-30 ezer kilométerenkénti olajcsere nem a legmegfelelőbb, pedig a gyárak sokszor ezt írták elő. A szelepek és a környezetük kokszos lerakódása egy 50 ezer kilométerenkénti úgynevezett „dióhéjazással" orvosolható. Ebben a korosztályban már az ön által is említett 1,6-os CRTDI motorok találhatóak, ezek megfelelő karbantartás mellett nem különösebben problémásak.

Német típusoknál maradva, a Golfnál jellemzően 10-20 százalékkal olcsóbb a korabeli Opel J Astra, ebből egy 1,6-os szívó benzines nem rejteget különösebben sok problémát. A másik kedvelt típus a Ford Focus, itt épp 2011-ben volt a típusváltás, ekkor jelent meg teljesen új dizájnnal a 3-as széria. Elég sokféle motorral forgalmazták, az én megítélésem szerint talán egyedül az 1,0 literes, háromhengeres EcoBoost motoros kerülendő.

Sok japán típus is belefér ebbe a méret- és árkategóriába 2010 környékéről. Ezek közül én elsősorban a szívó benzines változatokat részesítem előnyben. A teljesség igénye nélkül felsorolnám őket: Toyota Corolla 1.4-1.6; Mazda 3 1.4-1.6; Honda Civic 1.4-1.8; Mitsubishi Lancer 1.5-1.8. 

A németautó-rajongók nem nagyon kedvelik őket, de meg kell említeni a Citroen C4, a Renault Megane és a Fiat Bravo típusokat is 2010 környékéről. Sokan megelégedéssel használják ezeket, személy szerint különösen a Citroent és a Fiatot ésszerű választásnak tartom.

Szinte az összes felsorolt típusra igaz, hogy elmúltak 10 évesek. Ez jellemzően a gyár által átrozsdásodás ellen vállalt garancia lejártát is jelenti. Emiatt különösen fontosnak tartom a szakemberrel, szakműhelyben történő diagnosztikát és átvizsgálást. Különös figyelmet kell fordítani arra, ha az autót sokat használták olyan vidéken, ahol télen rendszeresen sózzák az utakat, hogy ebben a korban már megjelenhet a korrózió a karosszéria alsó részén és a futómű egyes elemein is. 

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


1-es BMW-t vennék városi használatra, milyen buktatói lehetnek? Az ADAC kiderítette, melyek a legjobban fogyasztó elektromos autók

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!