Olvasónk szorult helyzetbe került egy autópálya felüljáróján, mások segítségét kellett kérnie. A szakértő elmondja, mit kell ilyenkor tenni.

„Szép napot!

Lenne egy kérdésem, csak kiváncsi vagyok. Autópálya felüljárón egyszer kénytelen voltam tolatni. Traktorral voltam, szemben jött egy másik traktor két utánfutóval. A híd keskeny volt. Tudtam, hogy lehetetlen neki visszammenni, ezért kiszálltam és integettem a mögöttem levőknek, hogy tolatni akarok. Rendesek voltak, két perc alatt megoldodott. Követtem-e el szabálysértést?

Köszönöm a választ:

Zoltán"

 

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Tisztelt Kérdező!

A közlekedés egy nagy közös „társasjáték”. Az „együttélésnek", így a közlekedésnek is vannak írott és íratlan szabályai. Az írott szabályok nem tudnak minden helyzetre mindig egyértelmű megoldást adni, ezért fontos az emberek közötti együttműködés.

Az Ön által írtak alapján autópálya felett áthaladó felüljáróról, mint közlekedési helyszínről van szó, aminek nincs kapcsolata a gyorsforgalmi úttal. Bizonyos helyeken nincs elegendő geometriai tér, hogy két, főleg jelentős szélességű jármű részére alakítsanak ki közlekedési területet.

A KRESZ szabályaiból a Kitérésre [32.§] vonatkozó előírásokat kell megtartani akkor, ha egymás mellett, ellentétes irányban (szemben) elhaladó járművek között nem lehet megfelelő, biztonságos oldaltávolságot tartani. A partnereknek lassítani kell, kölcsönösen az úttest széléhez, vagy akár az útpadkára húzódni, szükség esetén megállni, illetve hátramenetet végezni. Elsődlegesen azzal a járművel kell tolatni, amelyikkel rövidebb távolságot kell hátramenetben megtenni, illetve amelyik jellegénél fogva könnyebben meg tudja tenni. Konkrét példaként találkozó járműpárokat gyűjtöttem össze:

  1. személygépkocsi – tehergépkocsi/nagy testű jármű közül a kisebb méretű tolat,
  2. szóló jármű – járműszerelvény közül a vontatmány nélküli tolat,
  3. emelkedőn – lejtőn haladáskor az tolasson, aki fölfelé tolja a járművét (azaz lefelé halad menetirány szerint). Mert hátramenetben a lejtőn hamarabb elveszíthető a jármű feletti uralom.

A vezetőnek mindent meg kell tennie a tolatás biztonságáért: megállás, kiszállás, tájékozódás, továbbá a többi közlekedési partner tájékoztatása, veszélyekre való figyelemfelhívás, segítségkérés a manőver végrehajtásához. A hátramenethez pedig irányító, segítő személyt kell igénybe venni, ha az egyedül biztonságosan nem hajtható végre.

Ezen túlmenően a forgalmi okból történő megállást nem tiltja a szabályozás. Csupán a saját elhatározásból történő ki-beszállást, fel-lerakodást, továbbá a jármű őrizetlenül hagyását nevezi meg a KRESZ megállási és várakozási tilalomként hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál. [40. § (5) f)]

Az Ön mögött tartózkodó közlekedési partnerek pedig szintén együttműködően akarták megoldani a helyzetet. Számos esetben sokkal többet ér a közös cselekvés, mert hatékonyabbak tudunk lenni, hamarabb célba tudunk ezáltal jutni. Tehát Ön figyelmesen, körültekintően és a szabályokat betartva járt el az adott szituációban résztvevőkkel együtt.

További partnerséget kíván:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

Depositphotos