2023. október 14. | 08:25

Olvasónk kis benzinmotorral venne egy olasz városi autót, előtte azonban szakértőnkhöz fordul tanácsért.

„Kedves Alapjárat!

Használt autó vásárlásán gondolkodom, a Fiat Grande Punto külsőre és méretre is megfelelne. Főleg városban használnám, az 1,2-es is jó lenne. 2010 körüli évjáratot nézek, ez fér bele a keretbe. Milyen típushibákra kell felkészülni egy ilyen autónál? Problémamentesebb az 1,4-es benzines?

Köszönöm a választ!

László"

A kép illusztráció

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük Horváth Mátyást, az olasz autókra specializálódott il Topolino szerviz szakemberét, aki elmondta, milyen tapasztalatokat szerzett eddig a Fiat Grande Punto ezen kivitelével kapcsolatban.

Azt már az elején leszögezte, hogy az 1,2-es és az 1,4-es blokk is megbízható, ezek a FIRE motorcsalád tagjai. Az 1,2-es nem egy erőgép a maga 65 lóerejével, de komoly típushibái sincsenek. Persze karbantartás nélkül ezt is tönkre lehet tenni, az olajcserék elhanyagolása például kokszlerakódáshoz vezethet, ez pedig olajfogyasztást eredményezhet.

A rendszeres karbantartások alkalmával érdemes a fojtószelepet is tisztítani, mert ha ez elkoszolódik, akkor ingadozhat az alapjárat. Az ilyen Puntók megvásárlása előtt mindenképp érdemes megnézni a generátor házát, mert elő szokott jönni ezek elrepedése.

Ami az 1,4-es, szintén nyolcszelepes Grande Puntót illeti, ez már egy kicsit erősebb motor, 75-77 lóerővel. Ez már változó szelepvezérlést kapott, ami pedig pozitívan befolyásolja a károsanyag-kibocsátást, meghibásodást azonban nem sűrűn produkál. Ez sem egy problémás blokk, bár a megfelelő intervallumú olajcserék hiánya itt is okozhat gondokat: az okoskerék vagy az azt működtető szolenoid szelep láthatja kárát, ha nem kapja meg a törődést.

Ennek a motornak a vezérléscseréje célszerszámot igényel, így javítási költségei is magasabbak lehetnek. Azonban ha választani kellene, Mátyás inkább az 1,4-esre szavaz, mert ezt nem gyengíti annyira le a klímahasználat sem. Fogyasztásban nincs számottevő különbség, átlagban 6, városban 7,5 liter körül el lehet járni velük.

Mindkét motornál oda kell figyelni az olajteknőre, ami hajlamos a korrózióra, főleg az Ausztriából és Észak-Németországból importált példányok esetében. Cseréje azonban se nem bonyolult, se nem kifejezetten drága. Kettőstömegű lendkerék nincs ezekben, így a kuplung cseréje nem eget rengető összeg.

A váltó áttételezése elég rövid, így nem túl jó autópályán használni ezeket. Típushibájuk a fokozatválasztó szimmeringnél az olajszivárgás, de adott esetben a differenciálmű szimmeringje is megadhatja magát. Ritkább esetekben a váltóház illesztésénél is megjelenik az olajpára.

A befecskendezők tudnak gondot okozni néha, valamint az üzemanyagpumpa motorja is el tud fáradni, ezt hangos búgással adja a tudtunkra. Ritka esetekben a gyújtótrafó is meghibásodik, de a gyertyakábelek korrózió miatti elszakadása jóval gyakoribb probléma.

A 16 szelepes sem rossz

Érdemes lehet az 1,4-es, 16 szelepes Starjet motort is megfontolni, bár ez inkább a háromajtós kivitelekben van. Ez szintén megbízható konstrukció, 95 lóerős teljesítménye pedig egész fickós vezetési élmányt tud nyújtani. Itt is nagyon fontosak az olajcserék, mert ezek hiányában előfordulhat az olajlehúzó gyűrűk elkokszolódása és letapadása, ami magas olajfogyasztást eredményez, ráadásul a javítása is költségesebb.

Amennyiben a kartergáz lecsapató (szeparátor) meghibásodik, az szintén olajfogyasztást von maga után, amelyet kék füstöléssel jelez. Ennél a motornál sűrűbben jön elő a gyújtótrafók és azok csatlakozóinak hibája. Ez hengerleálláshoz vezethet, ám egy felkészült szerviz gyorsan orvosolni tudja a problémát. A vezérlés cseréje itt megint csak fontos, mert ha „összever" a motor és elgörbülnek a szelepek, az a hengerfej felújítását is jelenti (a 16 szelepes kiviteleknél). Változó szelepvezérlésű motorról van szó, de ez sem sűrűn romlik el. Ezt a blokkot a ráncfelvarrott modellekbe és a Punto Evo kivitelekbe sem szerelték a kibocsátási normák miatt.

Depositphotos