2018. március 15. | 19:47

Régi idők legendás autói között mindenképpen helyet követel magának a Skoda 100. A keleti blokk slágerének számító jármű történelme tele van izgalmakkal.

Farnehéz az autó? Egyensúlyozd járólapokkal!

A Skoda 100-asban a motor a kocsi hátsó felében kapott helyet. Az autó elejében már nem jutott neki hely, ott ugyanis egy egy óriási csomagtartó volt található. C szegmens modellről van szó, a hátsó tengelyre továbbították a meghajtást.

Egy farnehéz járművet nehéz volna úgy emlegetni, mint a sofőrök álma. Ugyanis ha egy ilyen autóval túl nagy tempóval próbálsz bevenni egy kanyart, azzal a következménnyel kell számolnod, hogy lesodródhatsz az úttestről. Egy tapasztalatlanabb vezető számára poros, nedves felületen igazi kihívást jelentett bevenni bármilyen kanyart a százassal.

Annak érdekében, hogy csökkenjen a farnehézség, az autó elején található csomagtartót nehéz járólapokkal pakolták tele a leleményes tulajdonosok, ezek ballasztként szolgáltak. Ezzel az egyszerű trükkel máris kevésbé ült le az autó hátsó része, és az első rész sem próbált "kiugrani".

Persze ha valaki nagyobb csomagot helyezett a csomagtartóba, akkor érdemes volt eltávolítani a nehezékként szolgáló járólapokat az egyensúly megérőzése érdekében. Hely egyébiránt volt bőven a holmik számára, 370 literes rakodó területet rejtett az autó eleje.

A Skoda 100-as gyermekbetegségei

A Skoda 1000 MB-t a Skoda 100-as nővéreként szokás emlegetni, 1964-től öt éven át gyártották. Kevesebb funkcióval rendelkezett a német modellekhez képest, de a keleti blokkban sikeres konstrukciónak számított. 1969-ben jelent meg utódja, a Skoda 100-as a piacon.

A premiert azonban tűzvész fenyegette, miután lángok csaptak fel a kvasinyi gyárban. Mindez két héttel az összeszerelés előtt történt, szóval volt ok az aggodalomra. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a tűz csak a műszaki létesítményekben tombolt, az összeszerelő üzemet nem érintette.

További problémát jelentett, hogy a hűtési rendszere hagyott kívánnivalót maga után. A Skoda 100-asban lévő hűtés a motortérbe került. Az autó hátsó részén található rács tulajdonképpen szimbolikus volt, a huzat indította el a ventilátort. A tökéletesnek távolról sem nevezhető rendszer következtében nyáron rendszeresen leállt a jármű. Akik szerették volna ezt elkerülni, azok kikapcsolták a termosztátot.

Apropó, leállás. Ha valaki több napig nem használta a kocsit, néhány nap után csak akkor tudta újra használatba venni, ha mechanikusan pumpált üzemanyagot a motorba egy erre alkalmas szivattyú segítségével.

A kényelem mindenért kárpótol

A kisebb-nagyobb hibákért cserébe a csehszlovák gépkocsigyár kényelemmel próbálta a Skoda 100-as tulajdonosokat kompenzálni. A Skoda 100-as már jóval felülmúlta funkcionalitásban a Skoda 1000 MB-t, és olyan extrák kerültek bele, mint megvilágított tárolórekesz a puha anyaggal bevont műszerfalon, sőt, hamutartó is volt beépítve. A biztonságot szem előtt tartva a hátsó ajtók gyerekzárat kaptak, méltán hívták tehát családi autónak.

A Skoda 100-as komoly sikereket ért el, hiszen az első olyan autó lett Csehszlovákiában, amelyet több mint egymillió példányban gyártottak le. Manapság is lehet látni néhányat közülük az utakon, hiszen alapvetően egy szerethető gépjármű gyengeségei ellenére.

Szeretnél egy Skoda 100-ast?

De Agostini új sorozatának köszönhetően most a tiéd lehet egy Skoda 100-as kicsinyített mása. Az 1:43 méretarűnyú fémmodell meglepően részletgazdag a kidolgozás tekintetében, gyűjtők számára kihagyhatatlan. A Régi idők legendás autói sorozat első száma 490 forintért rendelhető meg, a Skoda 100-as a második füzetben található.

A továbbiakban olyan modellek kerülnek terítékre, mint a Wartburg 312, a Lada 2107 vagy éppen a Volga GAZ M-24.

Forrás és fotó: