2022. július 01. | 17:50

Olvasónk hiányolja a klímát és a tágas csomagteret 2006-os Suzuki Swifjtéből, és menekülési tervre van szüksége. Időben kell lépnünk, mert nézegeti a Thaliákat.

Van egy elhanyagolt állapotú, 2006-os, 1,3-as, benzines Suzuki Swiftem. Cserélni szeretném, mert se csomagtere, se klímája, meg hát költeni is kellene rá minden szempontból. Arra gondoltam, hogy veszek egy körülbelül 2004-es évjáratú Renault Thaliát, 1,4-es benzinmotorral, 98 lóerővel, mert az 500-600 ezer forintos vételárba csak az fér bele, és azt hallottam, hogy nem hajlamos a rozsdára, ha nem volt törve.

Mit tanácsolsz? Jó ötlet a csere, vagy más típust javasolsz a Renault helyett, esetleg a Suzukit próbáljam rendberakatni? Az autómban egyébként 320 ezer kilométer van, és az első futómű már nagyon rossz, az elektronika sem a legjobb az utastérben, illetve sok a külső-belső szépséghiba.

Köszönöm előre is megtisztelő válaszodat! Jó egészséget kívánok!”

Üdv: Zoltán

 

Kedves Zoltán! 

Az 5-600 ezer forintos kategória az, amiben szerintem gyakorlatilag lehetetlen jó állapotú, klímás autót találni. Különösen olyat, amire nem kell költeni a vásárlás után. Amit a rendberakásra várhatóan költeni fogsz, azzal könnyen meg lehet duplázni az autó bekerülési költségét. Elképzelhetőnek tartom, hogy a Swifted esetében ez kevesebbe kerülne, igaz, attól még klímás nem lesz és a csomagtere sem lesz nagyobb. Ha ezek a feltételek elengedhetetlenek, akkor nincs más, mint autócsere. 

fotó egy kék, második generációs Suzuki Swift autó oldaláról
Fotó: Suzuki

Véleményem szerint a 2005-ös modellévtől kapható Swift lényegesen korszerűbb autó, mint a Renault Thalia. Ezenkívül a piacon is sokkal népszerűbb formája és megbízhatósága miatt, ez egy esetleges újraeladásnál is emellett a típus mellett lehet érv. Ha a nagyobb csomagtartóról le tudsz mondani, akkor keress inkább egy klímás, jobb állapotú Swiftet a mostani helyett. 

fotó egy ezüst színű Opel G Astra Sedan autóról
Fotó: Opel

Ha viszont feltétlenül szükség van nagyobb csomagtérre, akkor inkább a szintén jól bevált G Astrák között nézelődnék, azok jellemzően már klímásak is. Esetleg szóba jöhetnek még 2004-körüli Volkswagen Golf IV, illetve a Bora, valamint Ford Focus is. Mindre igaz azonban, hogy hajlamosak rozsdásodásra, erre nagyon odafigyelnék, különös tekintettel az autók aljára, a futóműbekötési-pontokra, illetve a küszöbök első-hátsó végpontjaira. 

Ezek 15-20 éves autóknál teljesen általános problémák, különösen a sokat futott, elhanyagoltabb példányoknál. Ezért egy bizonyos típus helyett (vagy ha ragaszkodsz hozzá, akkor azon belül) lehetőség szerint ismert előéletű, lehetőleg garázsban tartott, precízen karbantartott autóra vadássz! 

Ezek a rozsdásodási problémák szerintem egy Renault Thaliánál is ugyanúgy fennállhatnak, legfeljebb azért van relatíve több megkímélt példány, mert új korukban jellemzően olyanok vették a típust, akik az átlagosnál lényegesen kevesebbet használják az autót. Konstrukcióját tekintve viszont a 30 éves Clio I-II műszaki alapjaira épül, ez nem feltétlen a gondtalan autózás záloga.

Felkai Gábor

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.

Kérdezek Gábortól