Olvasónk nem mindennapi közlekedési táblákkal találkozott, a szakértő pedig válszol a kérdésre.

„Kedves Alapjárat!

Ezeket a képeket Rácalmáson készítettem. Nekem nem rémlik a KRESZ oktatásról a 8 és 16 jelzésű tábla. Ezek mit jelentenek? A bicikliseknek szólnak?

Köszönöm a választ.

András"

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Kedves András!

Kaptam három fotót, amelyek egy védett és alárendelt útkereszteződést mutatnak be az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla irányából érkezve. Itt kiegészítő tábla is szerepel, hogy a két irányból (bal, jobb) érkező kerékpáros részére is biztosítani kell a továbbhaladási jogot.

A kötelezett elsőként a bringások (és gyalogosok) útját keresztezi, s utána az egyéb járművek forgalmába tud becsatlakozni az úttesten. A védtelen közlekedési partnerek részére „Gyalog- és kerékpárút” kialakítását tették meg, amit táblával jeleznek is. Mindkét irányba elhelyeztek továbbá „Sebességkorlátozás” jelzőtáblákat is, amik a fehér, kör alakú, piros szegélyű, eltérő (8, 16) számokat mutató táblák. Ezek alapján az ott közlekedőknek ez a megengedett legnagyobb sebessége.

A KRESZ-ben bizonyos jelzőtáblákon a feltüntetett számokhoz nem kell mértékegységet írni, pl. km/h. [10.§ (10) Az utasítást adó jelzőtáblán és a járművek forgalmára vonatkozó tilalmi jelzőtáblán, a kötelező legkisebb, illetve a megengedett legnagyobb sebességre utaló felirat a sebességet km/órában határozza meg.]

Az együtt létesített „Gyalog- és kerékpárút”-on a biciklis maximum 20 km/h-val közlekedhet az alapszabály értemében. [KRESZ 26.§ Sebesség (1) d); da); db); d/2; d/3]
26. § (1)  Az egyes járművekkel – ha e rendelet másként nem rendelkezik – legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
d) teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
 da)  lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
d/2 a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
d/3  a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra
.

Közúti jelzéssel – „Sebességkorlátozás” – változtatható az érték, elsődlegesen, ha a biztonság megkívánja (csökkenthető), amit a forgalomszervezés is befolyásolhat. Ha csökkentett sebességet határoznak meg, akkor azt az esetek döntő többségében mindkét forgalmi irányból azonos mértékűen teszik a szóban forgó útszakaszra vonatkozólag. Az sem jellemző, hogy egymás utáni útszakaszokon váltakozva eltérő közlekedési értékeket, tempót határoznak meg.

Ebben a kereszteződésben aggályosnak és balesetveszélyesnek tartom, hogy a fotón baloldalról érkező kerékpáros – az imént leírtak alapján – feltételezhetően ugyanúgy 16 km/órával érkezhet a sövény takarásából, mint ahogy távolodva haladhat is a kép alapján. A jobban belátható jobb oldalról pedig mindössze 8 km/órával érkezhet, ami persze a gyalogos tempó kb. kétszerese, így még az is okozhat „hirtelen felbukkanó” látványt.

Járművezetőként, főleg gépi meghajtással mindig legyünk körültekintőek!

Figyelmes közlekedést kíván:

Pataki Melinda


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

Olvasói fotó