2022. február 21. | 18:56

Szokatlanul enyhe az időjárás, így sokan már most a gumicserével kacérkodnak. Az abroncsok ára magas, kérdés, lehet-e valahogyan faragni a gumikkal kapcsolatos költségeken?

Jó ideje plusz 10 fok környékén alakul a nappali csúcshőmérséklet, sőt, gyakran még ennél is megelebb a déli órák környékén a levegő hőmérséklete. A hosszútávú meteorológiai előrejelzések ugyan bizonytlanok, de semmi nem utal arra, hogy visszajönne a tél és behavazódnánk. Mi több, nagyon úgy fest, éjszakánként sem kell már minuszokra számítani márciustól fogva.

Ha a legutóbbi szezonban használt nyári gumi szettedet már nem tennéd vissza az autódra, akkor több lehetőség közül választhatsz. A legkézenfekvőbb és legbiztonságosabb megoldás, ha vásárolsz egy új garnitúra nyári gumit. Autógumit vásárolni azonban nem olcsó mulatság, pláne nem négyet egyszerre, márpedig az abroncsokat szettben kell cserélni. Mik az alternatív lehetőségek?

Használt nyári gumi szett vásárlása és a buktatók

Ahogyan lehet használt autót vásárolni, ugyanúgy használt gumik is vannak a piacon. Fontos azonban, hogy semmiképp se vásárolj bizonytalan forrásból. Ha egy netes piactérről vagy egy ismerősöd ismerősétől vennél használt nyári gumikat, akkor készülj fel arra, hogy nem biztos, hogy szeretnének számlát adni a vásárlásról.

A bizonytalan forrásból beszerzett gumiabroncsok kétség kívül olcsók lehetnek, jóval olcsóbbak, mintha fizikai vagy netes, engedéllyel működő áruházból vásárolnál gumit. Ugyanakkor az ilyen “teherautóról leesett” abroncsokról hamar bebizonyosodhat, hogy bizony kidobott pénz volt áldozni rájuk, mert alkalmatlanok a közúti közlekedésre.

Ha internetes áruházból vennél gumit, akkor jó ha tudod, hogy ha külföldi oldalról vennél abroncsokat, akkor nehéz lesz érvényesíteni a garanciát.

Nézd meg a DOT-számot!

A DOT-szám mutatja meg az autógumik gyártási idejét. A gumi oldalfalán keresgélve előbb-utóbb találni fogsz egy karaktersort, amelynek a végén négy számjegy szerepel.

Nézzünk egy konkrét példát! Ha az utolsó négy számjegy 4915, az azt jelenti, hogy 2015. 49. hétben készült az abroncs, azaz már több mint hat éves.

Mire kell még ügyelni használt gumiabroncsok esetében?

Ha úgy döntesz, hogy használt nyári gumikat veszel, vizsgáld meg mind a négy abroncsot kellő alapossággal. Fonts, hogy a gumikon ne legyenek repedések, szakadások. Ne csak a futófelületet nézd, hanem az oldalfalakat is. Ha kidudorodásokat látsz egy gumi oldalfalán, az szálszakadást jelent. Ilyen abroncsot még nyomott áron sem szabad megvásárolni.

A futófelület minden egyes pontján el kell érnie a nyári gumiknak törvény szerint az 1,6 millimétert. Ez azonban csak a legalsó minimum, célszerű azonban, ha legalább 3 milliméter profilmélységű abroncsokkal közlekedsz.

kerékcsere

Bármilyen szorult helyzetben is vagy, kizárólag azonos gyártmányú, profilú és egyenletesen kopott futófelületű abroncsokat szereltess az autódra.

Lehet spórolni a négyévszakos gumikkal?

Miután mostanában igen enyhék a telek, a havas napok száma pedig meglehetősen alacsony, egyre többen kacérkodnak azzal, hogy négyévszakos gumikat vásároljanak. A fő motiváció részben a lustaság, hiszen sokan azért akarnak négyévszakos gumit, mert így azt hiszik, nem kell félévente elmenni a gumishoz. Ez azonban tévhit! Félévente mindenképpen érdemes felkeresni a gumist centrírozás okán. Szóval azt, hogy ilyen vagy olyan okból időpontot foglalj a gumisnál, nem lehet megúszni.

Foglalj időpontot a gumicserére minél hamarabb! Regisztrálj a Carnotie oldalán és kapj értesítőt a gumicseréről minden szezon előtt!

Mások úgy gondolkodnak, hogy ha négyévszakos gumit vásárolnak, akkor pénzt tudnak megtakarítani, hiszen így két szett abroncs helyett csak egyet kell vásárolni. Ha azonban folyamatosan ugyanazt a szett abroncsot használod, akkor sokkal hamarabb el is kopik. Két garnitúra átlagosan négy év alatt kopik el, ám a négyévszakost célszerű kétévente cserélni.

Az egyetlen költség, amit meg tudsz spórolni négyévszakos gumi esetén az a gumi tárolásának a díja, ha nem otthon tartod az éppen nem használatos szettet.

Ugyanakkor fontos észben tartani, hogy a négyévszakos gumik mindenképpen kompromisszumokkal járnak. Csak akkor lehet elfogadható választás, ha rövidebb távokat szoktál megtenni, főként városban, ahol télen rendszeresen takarítják az utakat és elkotorják róluk a havat. Bár a különböző gumigyártók folyamatosan fejlesztik a négyévszakos abroncsaikat, mégsem képesek sem nyári, sem téli körülmények között olyan teljesítményre, mint a kifejezetten az adott évszakra készített gumiabroncsok. Magad is meggyőződhetsz erről, ha áttanulmányozod, milyen féktávokra képesek az egyes gyártók téli gumijai, nyári gumijai és négyévszakos abroncsai, nem említve az egyéb tényezőket, mint a gumik fogyasztásra gyakorolt hatását vagy zajkibocsátását.

Óvakodj a sufnituning megoldásoktól!

Vannak, akik úgy döntenek, hogy a nyáron lekoptatják a téli gumijaikat, mert úgysem raknák már vissza őket még egy téli szezonra. Ez azonban hibás gondolat, hiszen a téli gumik nem képesek a meleg vagy forró aszfalton olyan tapadást biztosítani, mint a nyári abroncsok.

Mások csak a hajtott tengelyre szerelnek fel nyári új abroncsot, míg hátul fent hagyják a téli gumikat. Ez még rosszabb megoldás, mintha a téli gumi szettet hagynák fent. Ha nem egységes abroncsokkal vágsz útnak, úgy drasztikusan romlik az autó irányíthatósága, tapadása és stabilitása. Sokkal nehezebb megállni vegyes gumikkal felszerelt járművel, aminek baleset lehet a következménye. Egy apróbb koccanásnak is több százezer forintos javítási költsége lehet, nem beszélve nagyobb problémákról, szóval egyáltalán nem éri meg kockáztatni.

Ha a téli gumikkal felszerelt autóddal defektet kapsz, akkor soha ne helyettesítsd az egyetlen defektes gumit egy nyári gumival. Fékezéskor nehéz lesz megfogni a kocsit, kicsúszhat egy enyhe ívű kanyarban is a hátulja, s könnyen alul- vagy felülkormányozttá válhat. A téli gumik és a nyári abroncsok szerkezete és mintázata okkal különbözik, hiszen eltérő körülményekre tervezték őket. Éppen ezért mindig legyen az autódon minden abroncs azonos korú, méretű, mintázatú, sőt, jó ha a pótkerék sem lóg ki a sorból.

Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA)