Olvasónk már többször találkozott az említett helyen sebességet mérő rendőrökkel. A körülmények azonban elég zavarosak, a szakértő igyekszik megfejteni a dolgot.

„Kedves Alapjárat.hu!
 
Egy rendszeres esettel kapcsolatban kérném a véleményüket. A rendőrök előszeretettel állnak ki az X-szel jelzett területre, a piros vonalak irányába mérnek. Az X mögött Dunavarsány van, az X után pedig Délegyháza. Igen ám, de az 51-es utat Bugyival összekötő útról az X felé haladva egyetlen egy lakott területet jelző tábla sincs. Félúton van egy 30-as tábla, de azt onnan alig 50-100 méterre feloldja egy kereszteződés.

Vagyis, ha valaki a rendőröknek szemből jön, semmivel nem találkozik, ami települést jelölne, csak házak vannak jobbról-balról. Akkor találkozik táblával, amikor meglátja, hogy Délegyháza vége, és ezután kezdődik Dunavarsány. Vajon mit mérhetnek itt? 30-at, 50-et vagy 90-et? Mert hát mérni joguk és lehetőségük van, csak kérdés, mit kellene betartani azon kívül, hogy az útviszonyoknak megfelelően kell közlekedni.

Üdvözlettel:

Béla"

Forrás: Google Maps / Olvasói kép

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük a szakoktatok.hu alapítóját, Vrancsik Viktort, aki elmondta észrevételeit az esettel kapcsolatban.


Kedves Béla!

Csak azok a KRESZ szabályok vannak érvényben, amik látszanak és ott vannak. Tehát abban az esetben, ha hiányzik egy sebességkorlátozó tábla vagy egy „Lakott terület kezdete” tábla, akkor az nem róható fel a sofőr számára, hogy tudnia kellet volna.

A rendőrnek nincs a mérés előtt ellenőrzési kötelezettsége, hogy ahová kiküldték mérni, ott valóban minden jelzés a helyén van-e. Persze ha arra megy és észreveszi, akkor azt jelentenie kell, de külön nem kell megnéznie. Ez végül is logikus, hisz a mérés közben is kidőlhet vagy ellophatják a táblát.

Tehát a rendőr megérkezik az adott helyszínre, és megkezdi a mérést. Nyilván, ha a tábla a helyén volt, akkor senki nem fog fellebbezni a büntetést illetően, és lezárul a történet. Ha megjön a büntetés, és még eszünkben van, hogy ott nem is ennyi volt a sebességhatár, akkor minden további nélkül fellebbezhetünk.

Fontos, hogy nekünk kell igazolni azt, hogy ott miért mentünk többel. Tehát ha időközben visszakerült a tábla és nincs bizonyítékunk arra, hogy az adott időszakban nem volt a helyén, akkor nem sok esélyünk van. Ha viszont akkor sincs ott a tábla, amikor a büntetés megérkezik vagy van felvételünk, fotónk vagy videónk, akkor érdemes fellebbezni, mert ebben az esetben nem szegtük meg a KRESZ-t, és el kell engedjék a bírságot.

Arra azonban figyelni kell, hogy ha az adott útszakaszon történik egy baleset, és mi a tábla hiányából eredően gyorsabban megyünk, de nem történik abszolút gyorshajtás, akkor is előfordulhat az, hogy mégis mi leszünk a hibásak, hisz nem az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezettünk. Mindenki járt már házak között kisebb utcákban, ritka, hogy lekorlátozzák 30 km/h órára, de mégsem realitás az, hogy 50 km/órás sebességgel hajtsunk, mert nem ezt kívánják meg az út- és látási viszonyok.

Persze előfordul, hogy egy adott útszakaszon a nagyobb sebesség is beleférne, és ha hiányzik egy tábla, akkor fel sem tűnik, hogy ott lassabban kéne hajtani. Viszont van olyan eset, amit látnia kell egy sofőrnek, hogy ott valami nem stimmel. Ilyenkor érdemes csökkenteni a sebességet, hogy biztosan mindenki hazaérhessen.

A fent említett helyszínen egyébként tényleg furcsán vannak kihelyezve a táblák, van olyan szakasz, ahol hiányzik a lakott tereületet jelző tábla is. Így valóban elég problémás megállapítani, hogy milyen sebességet mérnek az említett lokációban.

Üdv, Viktor

Police.hu