2022. február 15. | 13:39

Épp időben írt levelet olvasónk, Gábor, aki egy Citroen Xsara Picassó és korábban megannyi különböző családi autó gazdájaként keresi a következő járművét. Jeligénk: öreg Mondeo TDCI-t TILOS!

„Üdvözöllek!

Egy pici, egy kicsi és olykor egy kamaszodó gyerekkel a fedélzeten használnék, nagyrészt országúton, főúton, keveset városban, átutazóban egy dízelmotoros autót, amellyel évente átlagosan 20 ezer kilométert szeretnék megtenni. Szeretnék olyan típust választani, ami még nagyjából tetszik is, megbízható, korrekt fogyasztású, illetve olcsó fenntartású. Ja, és tetőablakos. Más vágyam tulajdonképpen nincs. 

Eddig a Volkswagen-konszern típusait választottam, volt már Golf III-am és IV-em, Toledóm, illetve az Octavia első és második generációja. Ezeket követte egy Toyota Prius 3 is egy rövid ideig, ám a kis csomagtér miatt megváltam tőle, majd egy 2011-es Grand C4 Picasso, amit nagyon hamar elvitt egy munkahelyvesztés, amikor éppen a házunkat újítottuk fel. Most egy Xsara Picasso 2.0 HDI-nk van, amivel semmi gond nincs egy éve, de nagyon nem az én világom, ráadásul a csomagtartója is lehetne nagyobb.

A fentiek tükrében te mit vásárolnál 1-1,3 millió forint körüli összegből? Régebben nem, de egy ideje tetszenek a Fordok, plusz becsípődtem egy vajbőrös, fakormányos belsőre, ami megtalálható például a Mondeo kombikban, amelyek közül 2.2 TDCI kivitel adja a kellő nyomatékot is, amit szintén kedvelek. Sajnos ez a típus totál betegágy hírében áll, ahogy olvasom. Mondjuk 5-600 ezer forintért vehetnék egy olyan példányt, amelyre azonnal költeni kell, ám kérdés, meddig lesz utána jó? Észszerűbbnek tűnik inkább egy Galaxy 131 vagy 150 lovas PD TDI-motorral, bár azoknak is vannak, lehetnek nyűgjei. Van még valami, ami megfelelhet az elképzeléseimnek és elkerülte a figyelmemet?

Köszönet!

Gábor”

Ford Mondeo
A kép illusztráció (Forrás: Ford)

Szia Gábor!
Szerintem 2022-ben lehetetlen vajbőrös, fabetétes, napfénytetős megbízható és olcsó fenntartású dízel egyterűt venni 1-1,3 millió forintból. A feladat akkor sem lenne könnyű és számtalan rizikóval járna, ha az extrákból lejjebb adnál, és ennyi pénzért egyszerűen csak egy megbízható autót keresnél, amiben elfértek. Az 500-600 ezer forintért kínált harmadik generációs Mondeo 2.2 TDCi-k valójában bontóba való szemétdombok, egy fillért sem ér meg feltámasztásuk, hiába a csábító felszereltség, hiszen az autót elsősorban használni veszed és a bőr belső sem vigasztal majd, amikor várjátok a trélert.

Inkább azt javaslom, hogy az elvárásokból próbálj meg lejjebb adni, vagy az elkölthető keretet jelentősen növelni. Ha ez nem sikerül, akkor saját vágyaid fognak belekényszeríteni egy szeméthalomba, és a napfénytetőn át csak a csodatévőhöz fohászkodsz majd. Ha sikerül elengedni a luxust, akkor keresgélj a legjobb állapotú Ford C-Max, Opel Zafira B, Toyota Corolla Verso, illetve C4 Grand Picasso modellek világában, mert közöttük van esélyed épkézláb példányt találni, bár a feladat így sem lesz könnyű.

Nagyon sok sikert kívánok!

Marci

Egy használt autó megvásárlása előtt mindenképp érdemes szakemberrel átvizsgáltatni a kiszemelt példányt.