Tiszta vizet öntünk a pohárba egy viszonylag gyakori közlekedési helyzet kapcsán.

Olvasónk a következő kérdéssel fordult hozzánk:

"Szeretnék egy kérdést feltenni. Vasúti átjáró előtt 30 km/h-s sebességkorlátozó tábla van. Utána több kilométeren sem feloldó tábla nincs kihelyezve, sem útkereszteződés nincs. Végig harminccal kell közlekedni?"

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.

„Tisztelt Kérdező!

A közlekedés során a biztonságot az is szolgálja, ha bizonyos keretek közt meghatározzák jogszabályban rögzítetten a járművek megengedett legnagyobb sebességét, s bizonyos helyeken a minimális haladási tempót is. Ezek, a szabályokban megadott, számszerűsített értékek az abszolút sebességhatárok. A mindenkire kötelező értékeken belül a járművezető önállóan választja meg, hogy mennyivel halad. Egyéni felelősségünk a tényleges körülményekhez igazítani a haladásunkat. Ezek a relatív sebességértékek.

Ennek megfelelően kétféle gyorshajtást lehet elkövetni. Az első, amikor a jogszabályban meghatározott értékeket túllépjük (abszolút gyorshajtás), ami mérhető és büntetik. A másik, amikor a körülményeket nem veszi figyelembe a sofőr, és ahhoz képest halad gyorsan, ahogy érzékelni, cselekedni képes, és nem veszi figyelembe a megváltozott út-, időjárási-, látási viszonyokat, az út vonalvezetését, a burkolat állapotát, a szállított személyeket, vagy a rakományt. Ez a relatív gyorshajtás, ami kevésbé kézzel fogható, viszont sokkal veszélyesebb.

A vasúti átjáró az egyik, s talán a legveszélyesebb hely. Csak a közúti jármű vezetőjének van lehetősége kellőképpen körültekintőnek lenni és megelőzni, esetleg elhárítani egy balesetet. A mozdony vezetője sem megállni nem tud olyan rövid távolságon a szerelvénnyel, s kitérni sincs módja az utunkból, hiszen kötöttpályás.

Ezért az olyan vasúti átjáróknál, ahol a pályára való rálátás csak rövid sínszakaszra lehetséges, ott a közúti járművek sebességét csökkentik le sebességkorlátozó táblával.

Önmagában egy „Sebességkorlátozás” jelzőtábla hatálya a jelzés vonalától kezdődik; és a következő útkereszteződés kezdetéig vagy ellentétes értelmű (feloldó) tábláig tart: „Sebességkorlátozás vége” vagy „Mozgó járművekre vonatkozó tilalmak vége”. Azonban a vasúti átjárónál elhelyezett sebességkorlátozás hatálya a vasúti átjáró kezdetéig terjed. [KRESZ 14. § (6)] Azt követően az útra engedélyezett korábbi értékkel szabad közlekedni. Az átjáró területén pedig folyamatos áthaladással, megállás nélkül, legalább 5 km/h-s átlagsebességgel kell áthaladni. Bármikor is csak azzal a feltétellel hajthatunk a vágányokra, hogy el is tudjuk hagyni azokat, nem szorulunk rájuk.

További előrelátó közlekedést kíván:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője
"

Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

A sorozat harmadik része, a Sofőrkalauz a kezdő vezetőket segíti. A könyvben található fotósorozatok és QR-kódos videók jó lehetőséget kínálnak arra, hogy a sofőrök elsajátíthassák, mit kell tenniük veszélyhelyzet esetén.

Google Maps