2023. augusztus 02. | 15:09

A rendőrség statisztikái alapján ma már egyre inkább visszaszorult a kocsilopások száma, de a műfaj egyelőre nem tűnt el.

Az elmúlt években a 2000-es évek elejéhez képest jelentősen lecsökkent a kocsilopások száma. Főleg azért, mert az újabb autókat már nem egyszerű ellopni, lopás után viszont könnyű lenyomozni és utána menni.

Ezért a profibb tolvajok jelentős része kikopott a műfajból és maradt az a réteg, aki az olcsóbb típusokra megy. Azokra, amikben még nincs semmi bonyolult biztonsági elektronika vagy nyomkövető.

Ráadásul a tolvajok gyakran tudják ezeknek az autóknak a piaci értékeit, és ismerik az ezekhez tartozó büntetési tételek nagyságát is. Ezért az olcsóbb autókat lopják, amelyeket minél hamarabb szétbontanak és szétárulnak, vagy leadnak egy méhtelepen.

Hogy mennyire csökkent le az autólopások száma, arra nemrég az ORFK mutatott statisztikákat a Vezess.hu kérésére. Míg 2007-ben bő 7500 darab, vagy akár 2010-ben majdnem 6000 autót loptak el, addig mostanra ez a szám alig 360-400 darabra csökkent.

A másik érdekesség, hogy a '90-es évek derekán a legtöbb lopás a fővárosban történt, de ma már inkább vidéken jellemző. Ma is ez látszik a statisztikákban, csak sokkal kisebb számokkal. Hiszen 2023 első felében eddig 109 autó volt körözés alatt vidéken, míg csupán 57 darab a fővárosban.

A motoroknál kicsit veszélyesebb a helyzet. Ott a fővárosban 94 bejelentés érkezett, ám vidéken 170 darab, ami elég sok. Ezeket sajnos könnyebben viszik a tolvajok bárhova, ezért megtalálni is nehezebb őket.

Ha azt nézzük, hogy mely típusok a legkelendőbbek tolvajok számára, akkor egyértelműen az Opel kerül az élre. Viszont nagyon szeretik elkötni a Suzukikat, Fordokat, Volkswageneket és Mercedeseket is - ebben a sorrendben. A listára 20 márka került, amelyből az utolsó a Chrysler, ami nem csoda, hisz autó is alig fut belőle, nem hogy körözés.

Motoroknál érdekes, hogy a ranglistát még mindig a Simson típusai vezetik. Ezeket sokszor szinte lehetetlen lenyomozni, hiszen nincsenek érdemi okmányaik és pillanatok alatt szét lehet őket szedni alkatrésznek. Emellett elég vonzó lett az utóbbi időben, hiszen áraik az egekbe kúsztak az elmúlt években.

Depositphotos