2019. október 31. | 09:11

Nem hiszem, hogy elszigetelt esetről van szó, mindazonáltal érdemes utánajárni a dolgoknak.

Az Alapjárat egyik olvasója osztott meg egy érdekes esetet velem a héten. Ő biztos volt benne, hogy egy átverésről van szó, mivel korábban nem látott ilyet és teljesen nonszensznek gondolta, hogy két hét alatt megérkezzen Németországból az értesítő, ráadásul teljesen szűz borítékban. Mindenféle bélyeg nélkül.

Mikor mesélte, én is azt gondoltam, hogy kacsa az egész. Meglátva a dokumentum első oldalát még mindig ezt gondoltam, de megnézve a rossz minőségű felvételt a rendszámról. Feltűnt, hogy az nem is magyar, annak ellenére, hogy az elrendezés stimmel, a betűtípus már nem. De valami akkor sem volt kerek a dolog.

Az utóbbi években sokat jártam külföldön autóval, de szerencsére sosem kaptam gyorshajtási bírságot ottani rendőrségtől. Mint kiderült nem mindenki ilyen szerencsés és láttak már ilyet. Így nem voltam rest egy nálam okosabb ember segítségét igénybe venni. Ő egyből levágta, hogy ez egy valós bírság. Az olaszokkal ellentétben (akik akár 6 hónappal később is képesek kiküldeni a csekket) ők nem szórakoznak és hetek alatt lerendezik a dolgot.

Bármennyire is furcsa, kissé érthetetlen számomra, hogy az Európai Unió több országában hogyan lehet majdnem teljesen azonos elrendezésű rendszám. Nyilván a jogszabályoknak megfelelően a rendszámtábla bal oldalán szerepelnie kell az EU zászlajának, alatta pedig az adott ország gépkocsijelzésének.

Magyarországon kívül még Ciprus, Finnország, Lettország, Litvánia és Svédország használ a rendszámaiban három betűt és három számot. A  Betűtípus kissé eltér és az is változó, hogy a két hármas blokk között található-e vízszintes vonal (pl. a finneknél és nálunk) vagy egyéb matrica, illetve jelölés.

Az itt található képen szemléltetem is, hogy mennyire hasonlítanak egymásra a különböző országok hatályban lévő jelzései:

Viszont ahogy az adott eset bizonyítja, néha előfordul, hogy sötétben vagy valami egyéb okból kifolyóan nem egyértelműen megállapítható, hogy melyik ország jelzése látható a képen. Így történhet meg az, hogy rossz országba küldik a bírságot.

Szóval az a lényeg, hogy mielőtt bármit befizetnél az egyik alkalmazottad vagy családtagod után érdemes utánajárni, hogy járt-e egyáltalán arra, mert az adott esetben egy olyan autót bírságoltak meg, ami üzemképtelen és ki is van vonva a forgalomból.

Mit tudsz akkor tenni, ha ilyet kapsz és úgy véled nem jogos?

Miután meggyőzödtél arról, hogy nem jogos, akkor írj egy angol, de lehetőség szerint német nyelvű e-mailt a levélben található címre az esetszámot feltüntetve.

Mi ebből a tanulság? Nos, a rohanó világban legalább arra fordítsunk időt, hogy mit írunk alá vagy mire fizetünk ki esetenként több száz eurót.

Alapjárat saját anyag