2020. április 11. | 11:00

A számításokat egy Tesla Model 3 Performance tulajdonos készítette, hogy kiderüljön vajon pénzben kifejezve jól döntött-e, amikor a német helyett az elektromos autó mellett tette le a voksát.

A Tesla Club Magyarország facebook-oldalára néhány napja felkerült posztban Sz. Krisztián klubtag nagyon alaposan és körültekintően vezeti le a számok nyelvén, hogy ha pusztán az anyagiakat nézzük, akkor megéri-e a drágább villanyautó egy hagyományos modellel szemben. Itt és most nem az a kérdés, hogy melyik a szebb vagy a jobb, a Tesla gyorsabb-e vagy a Volkswagen jobban össze van-e szerelve, csak arra volt kíváncsi, hogy 4 év és 200 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett melyikkel jár vagy járt volna jobban a pénztárcája.

Krisztián 2019-ben vásárolta meg az elérhető legnagyobb teljesítményű Tesla Model 3 Performace kivitelű elektromos autóját, de előtte erősen motoszkált benne a gondolat, hogy esetleg inkább egy hagyományos modellre, konkrétan egy 240 lóerős Volkswagen Arteon 2.0 TDI-re essen a választása. Négy évre tervezett és úgy kalkulált, hogy körülbelül 200 000 kilométert fog belepörögni ennyi idő alatt az autóba, bármelyik legyen is a kiválasztott. Végül a Tesla lett és adta magát a feladat, hogy kiszámolja, vajon jól járt-e pénzügyileg, íme:

Az autók megvásárlásának konstrukciója egyszerű, a vételár 50%-a kerül kifizetésre a vásárláskor, a fennmaradó összeget 48 hónapra elosztva fizetjük ki, majd a futamidő lejártát követően befizetjük a banknak az ún. maradványértéket. A vételár a Volkswagen Arteon esetében ez a következőképpen alakul: 8 070 000 Ft kezdő befizetés, 6 240 000 Ft hiteltörlesztés 4 éven át, majd 2 421 000 Ft. Összesen 16 731 000 Ft a hitelkamatokkal együtt. A Tesla pedig 10 6000 000 Ft + 8 160 000 Ft + 3 180 000 Ft = 21 940 000 Ft-ba kerül. Pusztán a vételárat nézve az Arteon van 5 209 000 Ft-os előnyben.

De a táblázatot kicsit tovább boncolgatva a következő megállapításokra juthatunk: az üzemanyagköltség tekintetében a Tesla nagyon sokat visszahoz a kezdeti lemaradásból, míg a Volkswagenbe 28 Ft-ot kell beletankolni minden megtett kilométer esetében, addig a Tesla csupán 3,5 forintot kér. A szervizköltségeknél szintén előnyben van a villanyautó, 4 év és 200 ezres futás mellett mindössze 200 000 Ft megy el a szervizekre, az Arteon ennél sokkal jelentősebb összeget emészt fel, mert 1 515 000 Ft-ot kell a márkaszervizben hagyni.

Az egyéb járulékos költségekben (mint például adók, illeték, parkolás és CASCO) összességében szintén a Tesla áll jobban és végérvényesen megfordul a mérleg nyelve, a német autó 3 041 650 forinttal kerül többe, mint az elektromos. A Volkswagen teljes bekerülési költsége 26 574 130 Ft, míg a Tesla „csak” 23 532 480 Ft-ba kerül. A kérdés, amit Krisztián is feltett teljesen jogos: vajon 4 évesen 200 ezres futásteljesítmény mellett az Arteon fog ennyivel többet érni? Aligha.