Hogyan született a GreenGo sztori?
Michaletzky Bálint: Körülbelül öt és fél éve született az ötlet a
Renault Twizy kapcsán. Amikor bejöttek Budapestre volt egy kérdés, hogy mit lehetne vele csinálni. A car sharing kiesett a képből, mert nincs normális ajtaja, csak szezonálisan lehet használni, nincs benne hűtés és fűtés, az is probléma, ha esik az eső. A Twizy mediterrán éghajlatra termett és nem Magyarországra. A történet nem tipikus startup, a befektető már megvolt, a koncepción folyamatosan ötleteltünk.
Ezek kapcsán, mikor jött el a GreenGo és a cselekvés ideje?
Michaletzky Bálint: Kijött egy fővárosi rendelet 2016. január 1-jén, miszerint
elektromos autókkal ingyen lehet parkolni a városban. Nekünk már voltak előtte is kész terveink, de mikor megtudtuk, hogy lesz ilyen jogszabály, azonnal elkezdtük a fejlesztést és elindultunk.
A GreenGo a közösség erejében hisz
Kezdetben 45 autóval indultunk, 2016-os év végére 95 autónk volt, most pedig 170. Előző év decemberében volt egy jelentős bővítésünk. Elsősorban
Budapest belvárosára koncentrálunk és onnan bővítünk, mert ez a car sharing-modell nem egy olyan megoldás, amit az agglomerációból való közlekedéshez lehet használni, de folyamatosan azon vagyunk, hogy növeljük a lefedettségünket a városban.
A regisztrációnak milyen lépcsőfokai vannak, a kezdetektől egészen az autó használatáig?
Michaletzky Bálint: Le kell tölteni az appot, ahol egy regisztrációs űrlapot ki kell tölteni. Ezután be kell jönni hozzánk személyesen és kötünk egy szerződést. Miután kilépsz az ajtón, már kezdheted is az autóhasználatot. Megnyitod az appot és mutatja a hozzád legközelebb lévő autót, melyeknek mindig közterületen kell parkolnia.
Mélygarázsban, pláza parkolóban nem lehet hagyni, ugyanis ott a
GPS-jel gyenge lehet és nem könnyű megtalálni. Az autókat mi töltjük éjszaka villámtöltőkön, ha látjuk, hogy napközben valamelyik autó minimális töltöttségen van, akkor elmegyünk érte és visszük is. Csak annyit kérünk, hogy legalább 10 kilométer maradjon benne.
Kinek ajánlott használni a rendszert elsősorban?
Michaletzky Bálint: Gyakorlatilag bárkinek, de elsősorban azon embereknek, akik egy évben feltételezhetően kevesebbet autóznak, mint 10-15.000 kilométer. Olyankor egyszerűen nem éri meg autót venni, igaz, hogy
biztonságot nyújthat egy autó, ami mindig ott van és be lehet ülni, de tényleg nem éri meg anyagilag, ha keveset van forgalomban.
Méretéből kifolyólag könnyű vele parkolni a belvárosban
A külföldiek mennyire célcsoport nektek?
Michaletzky Bálint: A turisták nem célcsoport számunkra, ugyanis aki rövid időre érkezik, nem valószínű, hogy bejön az irodába és szerződni fog. A reptéren jelenleg nem vagyunk jelen saját flottával, az is egyfajta hátrány. 95%-a budapesti lakos az ügyfeleinknek, 5% külföldi, de ők itt laknak Budapesten.
Külföldön vizsgáltatok hasonlóan működő rendszereket, car sharing cégeket?
Michaletzky Bálint: Igen, több helyen is kipróbáltam, legközelebb ilyen Bécsben van, ahol több szolgáltató is elérhető. Egyébként Budapest a negyedik város Európában, ahol
teljesen elektromos car sharing rendszer működik. Amszterdam, Stuttgart és Madrid, ahol még működik, Madrid kicsit előbb indult, így lecsúsztunk a dobogóról. Érdekesség, hogy mindhárom városban ugyanaz a cég üzemelteti a rendszert.
Michaletzky Bálint a GreenGo ügyvezetője
Milyen céljaitok vannak a következő években?
Michaletzky Bálint: Rövid távú célunk legalább 300-ra növelni az autók számát és Budapesten 80 négyzetkilométeres területen jelen lenni, már nem is vagyunk túl messze tőle. Vidékre nem tervezünk terjeszkedni, a többi magyar város sajnos nem elég nagy ahhoz, hogy optimálisan tudjon működni egy ilyen rendszer. Ugyanakkor nézelődünk
külföldre, hátha sikerül egy másik városban is elindulnunk.
Az interjút készítette: Porkoláb Bence