Isten éltessen Oszkár – a közösségi autózás szépségeiről

Frissítve:
2018-10-03, 13:42

Szeptember elején ünnepelte 10 éves születésnapját az Oszkár - nem egy ifjú hegedűművészről van szó, hanem az utóbbi évtized egyik legjobb civil kezdeményezéséről.

Az Oszkár Magyarország legnépszerűbb telekocsi rendszere. Hogy mi az a telekocsi? Ahogy nevében is benne van, nem egyedül utazol, hanem tele van a kocsid utasokkal, ami azért jó, mert így megoszlanak a benzinköltségek és nem utolsósorban a környezetet is tehermentesíted a felesleges benzingőztől. Személy szerint én 2013-ban regisztráltam a rendszerbe, és azóta az adatlapom alapján 78-szor vettem igénybe a szolgáltatást, és ebből 77-szer meg is volt elégedve a viselkedésemmel a sofőr. Azt a maradék egy nem tetszést inkább hagyjuk, a lényeg, hogy még ilyeneket is lehet csinálni az Oszkáron: értékelni a sofőrt, illetőleg az utastársakat, ami bizalmat visz a történetbe. De ami a legjobb, hogy baromi egyszerűen működik az egész. Csak regisztrálni kell az oszkar.com oldalon, ez körülbelül három percet vesz igénybe, és máris hirdetheted magad, akár mint sofőr, akár mint utas. Ha sofőrként vagy fent, akkor a legfontosabb megadni, hogy honnan-hova és mikor fogsz utazni, utána pedig csak várni kell a jelentkezőket, akik csatlakoznak hozzád. Természetesen ezen túl még számos opciót ki lehet tölteni az utazással kapcsolatban, az autó típusától, a helyek számán keresztül egészen addig, hogy tudsz-e nagyméretű bőröndöt vagy éppen házi kedvencet is szállítani. A megosztott költségekkel pedig az utazás jóval olcsóbb lesz, mintha bármilyen tömegközlekedési eszközt vettél volna igénybe, és főleg olcsóbb attól, mintha egyedül tennéd meg az adott távot autóval.

Oszkár telekocsi

Oszkár: Biztonságos? Biztonságos?

Aki még nem Oszkározott, abban általában az a kérdés merül fel elsőként, hogy biztonságos-e? Nem. Simán lehet, hogy ellopják az autódat, leütnek vagy kirabolnak. Igaz, az elmúlt 10 évben erre nem volt példa. A regisztráció során meg kell adnod az e-mail címed is és a telefonszámod is látható lesz. Ennek ellenére persze lehet, hogy megtörténnek a fentiek, de aki megteszi, az egyúttal fel is adta magát a rendőrségen. Tehát nyugi, teljesen biztonságos a rendszer, mivel az utas és a sofőr is látható a világ számára, azt pedig, hogy ne egy pszichopatával hozzon össze a sors korábbi értékelések garantálják. Ha túl sok a negatív bejegyzés, például, hogy gyorsan vezet, akkor nem foglalsz nála helyet, de az ilyeneket egyébként a rendszer hamar ki is zárja, és nem Oszkározhat tovább a rosszéletű.

Személyes tapasztalataimaz Oszkárról

Tíz év alatt 500.000-en regisztráltak a rendszerbe, ennél több példát pedig nem is kell felhozni arra, hogy mennyire sikeres is ez a kezdeményezés. Ha azt hinnéd, hogy ez ilyen ciki, vagy csóró dolog, nem az. Utaztam már együtt befutott színészekkel, médiasztárokkal, menő programozóval és egyszer még az Oszkár alapítójával is. Én rendszerint utasként megyek, és azt imádom benne a legjobban, hogy érdekes embereket ismerek meg, az Oszkárnak köszönhetően az is kiderült ugyanis, hogy mindenki érdekes, és mindenkinek van egy jó sztorija. Alapvetően introvertált típus vagyok, soha nem kerestem az emberek társaságát, ezért tartottam is tőle az első utam előtt, hogy na most akkor itt beszélgetni kell. Szerencsére jól sült el a dolog, és még a sárkányrepülésről is megtudtam ezt-azt, mivel az útitársamnak ez volt a kedvenc hobbija. Legutóbb pedig pont egy búvárral hozott össze a sors, aki szerint a cápák csak éjszaka veszélyesek, de akkor nagyon. Lényeg a lényeg, hogy ebben az online világban külön jó érzés találkozni ismeretlen hús-vér emberekkel és folyamatosan szembesülni azzal a ténnyel, hogy mégsem olyan hülyék az emberek. A stoppolásnál lényegesen kényelmesebb, ha az Oszkár telekocsi szolgáltatását választod

A stoppolásnál lényegesen kényelmesebb, ha az Oszkár telekocsi szolgáltatását választod

 

Az első telekocsi-út

Ahogy említettem kerek tíz évvel ezelőtt született meg az Oszkár, ami már azért is hiánypótló volt, mert 2007-ben sem volt már divatja a stoppolásnak, az emberek bizalmatlanok lettek, nem szívesen vettek fel vadidegeneket a kocsijukba. Ki más találta volna ki a dolgot, mint két egyetemista, akiknek olykor elég macerás volt a hazautazgatás. Név szerint Prácser Attila és Gyürüs Máté akkori közlekedésmérnök hallgatókról van szó, akik hetente tették meg a Budapest és Szombathely közötti nem csekély távolságot. A programozáshoz is konyító diákok ezért megcsinálták az Oszkár alapváltozatát, amit az IWiWen (ha nem emlékeznél: ez olyan volt, mint a Facebook, csak magyar), valamint egyetemi levelezőlistákon hirdettek: ki, mikor indul valahova, tud-e vinni valakit. Lényegében ez volt az alapsztori, ami mára egy országos hálózattá nőtte ki magát. Persze nem csak országon belül lehet utazni vele, én már Oszkároztam Prágába is, negyed annyi pénzért és fele olyan rövid idő alatt, mintha busszal mentem volna.

Oszkár: Ha egyszer egy biznisz beindul...

Az Oszkár Facebook oldala már 112 800 tagot számlál, ezen kívül blogbejegyzéseket olvashatsz a különböző autós kalandokról a weboldalukon, sőt, még fórumozhatsz is. Az biztos, hogy az elmúlt tíz esztendő bővelkedett a jó sztorikban. Mi történik, ha idegen emberek találkoznak és beszélgetni kezdenek egymással? Üzleti és munkakapcsolatok jönnek létre, barátságok szövődnek, és bizony több szerelem is született már a hátsó ülésen, ami a házasságig is elfuvarozta az utasokat. Akár ismerkedni is lehet egy telekocsi-út alkalmával...

Akár ismerkedni is lehet egy telekocsi-út alkalmával...


Mindez pedig úgy történt, hogy az autó megosztással – bár hivatalosan mért adat erre nincsen – csökkent a levegőszennyezés is. Statisztikák szerint Magyarországon a gépjárművek kihasználtsága alacsonyabb, mint 1,4 ember/autó, ami nem túl kedvező a környezetünkre nézve. Több távol-keleti országban nem is ülhet egyedül ember az autóban a környezetre való tekintettel, s bár nálunk ilyen irányú szabályozás még nincsen és várhatóan jó darabig nem is lesz, remek dolog, ha saját ötletből osztod meg az autódat másokkal, vagy épp jelentkezel utasnak egy üres autóba. Ha még nem tetted, próbáld ki te is, érdemes.

Az Oszkár buli

A telekocsis csapat találóan egy napon ünnepelte az Oszkár névnapot és születésnapot. Adódtak azért logisztikai problémák, mivel félmillió embert nehéz bezsúfolni a legnagyobb házibuliba is, így sajnos nem lehetett mindenkit meghívni. Az éjfélig tartó buliba a 100 leggyorsabb jelentkező mehetett, a szervezők pedig még az alkoholmentes pezsgőről is gondoskodtak, gondolva azokra, akik autóval jönnek. Az utasként érkezők azért jobban jártak, mivel különleges borok is előkerültek az évforduló alkalmából, a többit pedig el tudjátok képzelni: játék, móka és kacagás.

Így foglalhatsz autót az Oszkáron:

Ha regisztráltál, a nyitó oldalon lévő keresőbe írd be, hogy honnan utaznál hova és melyik napon mennél. Szerencsés esetben kapsz egy csomó találatot, melyek közül kiválaszthatod melyik időpont vagy melyik fuvardíj a legkedvezőbb számodra. Ha rákattintasz, rögtön a hirdető adatlapján találod magad. Itt találhatsz egy rakás hasznos infót, például, hogy a városon belül pontosan honnan indul a kocsi, milyen az autó márkája, hány szabad hely van még, és nem utolsó sorban azt is, hogy mióta Oszkározik a sofőr és hogyan értékelték őt a korábbi utasai. Ha minden patent, akkor már csak annyi dolgod van, hogy rákattintasz a helyfoglalás gombra.

Forrás és fotók:

Kapcsolódó írások

A telekocsizás történelme
2018. március 05.
A telekocsizás egy sikersztori, ami sok éve indult az Egyesült Államokban, már itthon is tombol az Oszkár-láz. Kíváncsi vagy, mi volt az eredeti célja?
Overlanding: Kazahsztáni kalandok
2018. szeptember 06.
80 km/órás sebességgel hasított a homokkal fedett úttesten a magyar páros, mely egyre közelebb jár Szingapúrhoz.
overlanding Kínában
2018. november 03.
Evelin és Ferenc Toyota Land Cruiserével egyre közelebb kerül úticéljához, Szingapúrhoz.
Land Cruiser
2018. november 22.
A magyar párost vadkempinges éjszakájukon katonai ruhába öltözött, AK 47-essel felszerelt férfiak zavarták meg, majd a Thaiföldi határátkelőn is akadt gondja az overlandereknek.