2018. április 15. | 14:23

Az Oldtimer Premierre rengetegen látogatnak el évek óta, a 2018-as esemény is ütősre sikerült. Magyarország legszebb veterán és youngtimer autói jelentek meg!

Miután a Budapest-Tata Rallye Historic teljes mezőnye elstartolt a Ramada parkolójából, jó hangulatban indultam meg a szintén veterán orientált Oldtimer Premier eseményére. Már az előbbi rendezvény is nagyon kellemes meglepetésként ért reggelre, a biatorbágyi találkozó is ütősnek ígérkezett.

Története 2011-ig nyúlik vissza, ekkor kezdték el először szervezni az oldtimeres összeröffenést a Volkswagen és Mini klubok aktívabb tagjai. Az ingyenes belépés továbbá a változatos felhozatal révén gyorsan népszerűvé vált, kitűnőnek bizonyult kapcsolatok és közösségek építésére.

Már az első alkalommal is körülbelül 600-an jöttek el megmutatni kedvencüket, ez a szám pedig évről-évre nőtt, 2015-ben már túllépték a helyszín kapacitását. A szervezők úgy döntöttek, hogy a helyfoglalás lehetőségét megszüntetik, helyette érkezési sorrendben parkolhatnak le a gépek (az OT rendszámos illetve regisztrált járművek persze előnyt élveznek). Radikális, mégis ésszerű döntés volt részükről.

Már a Premier Outlethez lefordulva is feltűnt a tömött forgalom, meg az egy négyzetkilométerre eső veterán autók magasabb száma. A parkolóba érve kezdődött az igazi terror. Araszolt a kocsisor, mindenki vérben forgó szemekkel pásztázta környezetét, szabad hely után kutatva.

Szerintem már a találkozóra látogatók is simán megtöltötték volna a placcot, de mivel ugye ez outlet, a szombati shoppingoló néppel is osztozni kellett az amúgy egészen nagy parkolón. Mivel nem szerettem volna ott helyben idegösszeroppanást kapni, ezért felhagytam a reménytelen nyomozással és inkább egy távolabbi részre gurultam, ahol szerencsére le tudtam parkolni a verdát.

Ahogy közeledtem a tett helyszínéhez, annál inkább feltűnt, hogy ez egy komolyan megszervezett, országos szintű találkozó. Volt zene, élő kommentátor, pár szerencsés résztvevő mikrofonban beszélt imádott masinájáról. Meglepően sokan voltak, de a nézelődő tömeg szerencsére eloszlott a szabadtéri területen. Szülők a gyerekeikkel, fiatalok, nyugdíjas idősek, párok, barátok, amit csak el tudsz képzelni. A célközönség nagyon változatos volt, örömmel nyugtáztam magamban, hogy a közös szenvedély milyen jól össze tudja kötni a generációkat.

A Hadtörténeti Múzeumból kiállított Második Világháborús motorokkal szemeztem először, majd szépen szisztematikusan mentem végig sorról-sorra, hogy ne bolyongjak a veterán áradatban. 1940-es évekbeli Volkswagenek, Audik katonai zöldre fényezve néznek farkasszemet egy hibátlan Herbie replikával (VW Bogár), kicsit továbbnézel, ott már 280 C Merci terpeszkedik fehérre fújt abroncsokkal. Szomszédjában egy youngtimer Jaguar XJ, British Racing Green fényezéssel, a sor végén meg egy porig ültetett Volkswagen.

Már éppen fogalmaznám meg magamban, mennyire kicseszettül király már ez a változatosság, amikor shréhen átnézek a következő sorra, és meglátom egy E28-as M5-ös jellegzetes középen kivezetett, dupla kipufogóját. Hiába, egy magamfajta retro-fan embernek nagy dózis az ilyen.

Az amerikai izomautók is képviselték magukat szép számmal, Mustangok, Pontiacok bizsergető V8-as hangját nem egyszer hallottam feldübörögni. Sok helyen egy-egy márka összetömörült, BMW-s és Mercis táborból többet is felleltem.

A bajor felhozatal közül nálam a cápa 6-osok és a 8-asok vitték a prímet, de volt, hogy E32-es 7-est is megálltam körbenyalogatni, főleg azt, amelyik Alpina tuningos volt. A stuttgartiak közül nagy örömömre több állólámpás kupé is képviselte magát, a Lorinser-féle W140-es bálna S-osztály is lehengerlő látványt nyújtott.

Az Alfa Romeo csoport tagjai is tiszteletüket tették, régi Spiderek, GT-k olaszos stílusokkal pezsdítették fel még jobban a hangulatot. A japán autók száma egy kicsit elmaradt a többi nációétól, legalábbis ahogy én észrevettem. Ha a kimondott veteránokból nem is bővelkedett a felkelő nap országa, a gusztusos youngtimereivel megmentette a haza becsületét.

Az egymás mellett álló Honda NSX és Nissan 300ZX Twin Turbo szerintem sokak kedvenc látványa volt a találkozóról. Már azért is, mert a harmadik autó a sorban egy csodaszép 911-es Porsche volt, ráadásul az utolsó léghűtéses fajtából.

Több érdekes átalakítást is lehetett látni, a sirályszárnyas DeLorean visszarepített mindenkit a jövőbe, aki rendesen megcsodálta. Katonai UAZ terepjárók, és a hatalmas Csajka limuzin is megragadta az emberek tekintetét, a keleti blokk járműveit is sokan körbejárták. Mire végigértem és végigfotózgattam a felhozatalt, rendesen el is fáradtam.

Volt egy kis AMTS feelingem kifele jövet, a zene és a nyüzsgés a Hungexpós eseményt idézte fel bennem, de ez annál konszolidáltabb volt szerencsére. Sőt, még azt is mondom, hogy számomra élvezhetőbb. Nem süketülsz meg az agyadba mászó, „lépegető” minimaltól, nem kell tolakodnod, majd perceket várnod, hogy épkézláb képet csinálj anélkül, hogy betakarna valaki. Ja és igen, nem kell 3-4-5 ezer forintot fizetned. Az itt kiállított gépek hozzák a márciusban megrendezésre kerülő tuning show szintjét, csak itt persze nincs annyi peres gumi, kifordított felni vagy Gewinde.

Ennek ellenére én úgy gondolom, ha érdekelnek a mókolt, leültetett masinák, akkor szereted az autókat. És ha szereted az autókat, akkor az Oldtimer Premieren kiállított tárgyak is maradandó élményt fognak szerezni neked. Mielőtt még eljöttem volna, már akkor elhatároztam, hogy jövőre is itt leszek. Legközelebb a helyedben adnék neki egy esélyt, nem fogsz csalódni!