2021. október 05. | 10:01

Hamarosan itt a csapadékosabb időjárás, ami egyfajta figyelemfelhívás arra is, hogy ideje lecserélni az autógumi-abroncsot. Jó, ha előre gondolkodunk, hiszen ilyenkor már mennek az úgynevezett időpont foglalások a különböző autógumis szerelőműhelyek felé, valamint már mindenki lázasan válogatja, keresi az autójának megfelelő téli gumiabroncsot. Ez nagyon egyszerűnek tűnhet, ámde a választás előtt nem árt tisztában lenni néhány dologgal.

Fontos, hogy tudjuk azt, hogy mi lehet az autónk gyári mérete, hiszen ennek megfelelően kell kiválasztani a téli gumi méretet. Gépkocsi típustól függően legyen az terepjáró, személyautó vagy teherautó mindig nézzük meg. A gyári méret minden gépjárműben fel van tüntetve a gyártó címkéjén, amely általában valahol a vezető oldalra van felragasztva. Ez alapján már ki tudjuk számolni azt, hogy mekkora lehet a téli gumi mérete, vagyis a váltóméret (1-2%-os eltérés lehet a két méret között).

Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk az autógumiabroncson lévő különböző jelölésekkel is, hiszen így már pontosabban tudunk választani. Egy betűkből és számokból álló számsor az, ami meghatározza a méretet. A számsor legelső számrésze egy 3 jegyű szám mely perjellel van elválasztva a többi számtól. Ez jelöli az autógumi szélességét, amely maga a futófelület. Ezt követi az autógumi magassága, ami egy arányszám, amely a szélesség és oldalfali magasság aránya %-os formában. Az R (radiál) jelölés után pedig maga a felni mérete, vagyis az autógumi belső átmérőjének nagysága van feltüntetve, ezt követi a sebességi és terhelési index.

Fotó: Unsplash

A terhelési index a legmagasabb tömeget jelöli, amit az abroncs elbír. A sebességi index egy betű, amely a legnagyobb megengedett sebességet jelöli. Itt is nagyon fontos és lényeges az, hogy soha ne válasszunk olyan autógumiabroncsot, amely alacsonyabb sebességi indexel rendelkezik az eredeti gumitól.

A téli gumik esetében más a helyzet, hiszen itt a nyári gumin szereplő sebességindex besorolás egy betűbesorolással alacsonyabb lehet. A gumiabroncsokon szerepel úgynevezett DOT szám is. Itt szerepel a gyártó üzem kódja, ahol a gumiabroncsot gyártották, a gyártó eredeti méretkódja, a gyártó saját opcionális kódja, valamint a gumiabroncs gyártási dátuma (év és a hét).

Az is fontos, hogy mindegyik autógumiabroncson van egyfajta jelölés, hogy milyen típusú. A nyári guminál különösebb jelölést nem találunk erre vonatkozóan, viszont a téli gumiabroncsoknál, valamint a négy-évszakos gumik esetében igen. A négy-évszakos gumiknál az AS, 4S vagy az FS rövidítések utalnak az abroncsra viszont a téli gumik esetében mindig egy hópehely jelzést kell keresni.

A téli gumik árban igen eltérőek melyet befolyásol az is, hogy milyen márkával ellátottak. Például a legismertebbek a Michelin, NOKIAN vagy a Hankook márkájú gumiabroncsok. A téli gumiabroncsok speciális funkcióval is rendelkezhetnek. Lehet megerősített (nagyobb súlyt bír el), abroncsvédő, defekttűrő (itt fontos megjegyezni, hogy csak abban az esetben lehetséges ilyen tulajdonsággal bíró téli autógumiabroncsot választani amennyiben gyárilag is ilyen autógumiabronccsal jött ki, valamint, ha az autóban erre alkalmas visszajelző van defekt esetén), TUBELESS (tömlő nélküli gumiabroncs).

Fontos szempont szokott lenni, hogy mi szerepel az abroncs címkén. Háromféle adat szerepel minden egyes gumiabroncs esetében. Üzemanyag- hatékonyság, fékezés nedves úttesten, valamint a menetzaj (dB-ben). Ez olyan például mintha egy hűtőszekrény címkéjén néznék az energiaosztály besorolását. Az üzemanyag-hatékonysági besorolás azt jelenti, hogy 100km-en elért becsült üzemanyag-megtakarítást becsüli meg.

A következő nagyon fontos információ a címkén az a fékezés nedves úttesten. Ez a besorolás az abroncs nedves fékteljesítményét mutatja. A besorolás lényege, hogy minél rövidebb idő alatt meg tudunk állni az autógumi abronccsal annál jobb. A teszt 80km/h sebességen történő padlófékezés, aminek a féktávolságát mérik le. A menetzaj is fel van tüntetve, ami szintén 80km/h sebességen van mérve.

Természetesen egyik autóguminak sincs lejárati ideje. Tárolásukat olyan helyen kell megoldani, ahol napfénytől védettek, valamint alacsony a hőmérséklet, valamint jól szellőző legyen. Mindenféleképpen álló pozícióban tároljuk az autógumikat, így elkerülhetjük a deformálódást és könnyebb lesz majd a visszaszerelésük. Nem szabad fektetve egymásra halmozni, valamint felakasztani sem.

Vásárlás esetén mindenféleképpen tartsuk be azt a szabályt, hogy mindig az évszaknak megfelelő autógumiabroncsot válasszuk, így elkerülhetjük azt, hogy veszélybe sodorjuk magunkat vagy mások életét.

Unsplash