2022. november 22. | 10:31

A kilométeróra állása a használtautó-vásárlás során a vevők egyik legfőbb gépjármű értékelési tényezője. Szakértők szerint a vásárlóknál valahol 200 ezer kilométer körül van a lélektani határ, általában a legfeljebb ennyit, de inkább a kevesebbet futott darabokat keresik. 300-400 ezer kilométer fölött már rendkívül nehéz eladni egy autót. Látható, hogy a kilométeróra manipulálása csábító lehet a gépjármű piaci értékének növelése céljából. De valóban csak a kilométer óra mutatja, hogy milyen futásteljesítményt tudhat maga mögött a gépjármű?

Elsőként érdemes megvizsgálni az autó szervizkönyvét. Ha az autó szervizkönyvét rendesen vezették, vagy még számlák is rendelkezésre állnak az elvégzett karbantartásokról, esetleg megvannak a korábbi műszaki vizsga igazolásai is, akkor ezek segítséget jelentenek a valós km ellenőrzésében. Ezekben a dokumentumokban minden esetben feltüntetik az aktuális állást, ami könnyen ellenőrizhető. Általánosságban elmondható, ha nem ellenőrizhető az autó előélete, akkor gyanakvásra adhat okot, hogy manipulálták a kilométerórát.

Ha nem lehet ellenőrizni egy autó előéletét, akkor mindenképp jogos a gyanakvás a kilométeróra valós állása kapcsán

Fontos látni, hogy az autó belső terében is vannak olyan jelek, amelyek a megtett kilométerre utalhatnak, mint a vezetőülés körüli utastér állapota (kormány, üléskárpit, padlókárpit, pedálgumik, váltógomb, váltószoknya, biztonsági öv, ajtókárpi, ajtófogantyú). Figyelembe kell vennünk az autó állapotának megítélésekor, hogy milyen viszonyok között használhatták az autót. Egy rendszeresen autópályán használt gépjármű esetén (jellemzően dízel meghajtású autók) akár 100-150 000 km mellett sem feltétlenül tapasztalhatunk kopást az utastérben, míg egy legfőképp városi használat mellett az utastérben, váltógombon és a kormányon már jelentős kopások is megfigyelhetőek. Mindenképpen gyanúsnak tekinthető, ha a kormány, kárpit, váltógomb vagy váltószoknya jelentős kopását látjuk, vagy ezek újra vannak bőrözve ezzel szemben a műszerfal viszonylag kevés kilométert mutat. Tekintettel arra, hogy a gépjármű-tulajdonosok akár használhatnak kormányvédőt is a belső teret összességében kell figyelembe venni a gépjármű állapotának meghatározásához.

Az autó állapotának megítélésében, illetve a kilométer valódiságának meghatározásában a szakember által végzett komputeres diagnosztika is segítségül szolgál. Engedjék meg, hogy megosszunk önökkel az elmúlt napokban végzett egyik állapotfelmérésünk tapasztalatait. Egy kedves, külföldről hazaköltöző ügyfelünk ismerőse unszolására úgy döntött, hogy vásárlás előtti autó átvizsgálást kér tőlünk a már kiszemelt és lefoglalózott családi autóra. Az autó 153 000 km-t futott, szerviztörténete nem állt rendelkezésre. Az átvizsgálás során néhány apró műszaki és esztétikai hibát találtunk. Ezek mellett egy jelentős problémát is észrevettünk. A helyszíni használtautó-átvizsgálás során minden esetben alkalmazzuk a komputeres diagnosztikát, amely feltárja a gépjármű aktuális elektronikai hibáit, illetve a futott kilométereket is kiolvassa az autó vezérlő moduljaiból. Ezen felkérés kapcsán is a protokoll szerint jártunk el munkánk során. A diagnosztikával észleltük, hogy az egyik vezérlőegység más kilométeróra állást mutat, mint amit a műszerfalon látunk, jelentős eltérést azonosítottunk. A vezérlőegység azt jelezte, hogy az eddig megtett teljes távolság 231 000 km, míg a műszerfal 153 000 km-t mutatott. Tekintettel arra, hogy kb. 80 000 km-rel több volt az autóban, műszaki szempontból sokkal magasabb kockázatúnak ítélhető. 230-240 000 km-nél az üzemanyagrendszer problémái, automata váltó hiba, illetve egyéb motorproblémák fordulhatnak elő. Az ügyfél nagyon meglepődött az átvizsgálás eredményén. Az eladó állítása szerint nem tudott a manipulációról. Kiderülni már nem fog, hogy ki módosította az órát, az ügyfelünk szempontjából nem lényeges, hiszen tanácsunkra ő nem vásárolta meg az autót.

Összességében elmondható, hogy minden esetben autóvásárlás során kellő körültekintéssel járjunk el még akkor is, ha nem látunk elsőre teljesen egyértelmű ellentmondásokat, gyanús jeleket.

Autóvásárlás során a legnagyobb segítséget a mi tapasztalatunk és hozzáértésünk jelentheti. Az átvizsgálás során meg tudjuk ítélni a belső és külső térből az autó használatának intenzitását, amiből lehet következtetni a valós kilométerre, továbbá rendelkezésünkre áll a professzionális komputeres diagnosztika. Ha ön is használt gépkocsi vásárlása előtt áll, keressen minket bátran! Az autoallapot.hu segít az autó állapotának felmérésében, az esetleges a kilométeróra visszatekerés vizsgálatában és a vásárlás előtti biztos döntés meghozatalában.

Depositphotos