A kilencvenes évek egyik legnagyobb rali pilótája volt Colin Steele McRae, aki legendássá tette a kék, 555-ös Subarut.
A skót versenyző 1995-ben világbajnok, 1996-ban, 1997-ben és 2001-ben pedig második helyezett lett összetettben a WRC-ben, azaz a rali világbajnokságon, mielőtt 2007-ben egy helikopterszerencsétlenségben fiával együtt életét vesztette.
A korai évek
Édesapja, Jimmy McRae ötször nyerte meg a brit ralibajnokságot. Bár Colin trial motorozással kezdte karrierjét, már akkor is jobban érdekelték a négykerekű járművek. Tizenhat évesen már a Coltness Autóklub autóit tesztelte, így hamarosan lecserélte a motorját egy MINI Cooperre, és versenyezni kezdett.
Egy évvel később egyik klubtársa Hillman Avenger típusú autójával indult a Kames Ralin, ami egy egyszakaszos verseny volt, nem messze a McRae háztól. A skót összetettben csak tizennegyedik lett, de megnyerte saját kategóriáját.
1986-ban egy Talbot Sunbeam volánja mögött McRae benevezett a skót rallybajnokságba, és hamar hírnevet szerzett gyorsaságával és látványos, kompromisszumot nem ismerő vezetési stílusával, ami sok tekintetben a finn rali-világbajnok Ari Vatanent, McRae gyerekkori bálványát idézte.
Első versenyére 1987-ben került sor a világbajnokságon. A Svéd Ralin egy Vauxhall Novával indult és végül az összetett 36. helyén végzett. A rákövetkező esztendőben egy Ford Sierra XR 4x4-gyel megszerezte a skót ralibajnokság koronáját.
McRae 1991-ben lett profi versenyző, miután a Prodrive főnöke, David Richards szerződtette a Subaru csapatához a brit ralibajnokságban, körülbelül 10 ezer fontos éves fizetésér. 1993-ban már a japán gyártó gyári csapatában, egy Subaru Legacy RS-t vezethetett a világbajnokság porondján a finn legendák, Vatanen, Hannu Mikkola és Markku Alén csapattársaként. Nem kellett sokat várni a sikerre, mivel már első teljes szezonjában győzni tudott az Új-Zéland Ralin, az év végén pedig ötödikként zárt a pontversenyben.
A Toyota Team Europe csapatát kizárták az 1995-ös Katalán Raliról egy szabálytalannak minősített turbófeltöltő használata miatt. McRae-t ez nagyban hozzásegítette az 1995-ös rali-világbajnokság megnyeréséhez. A szezonzáró Brit Ralin legyőzte a kétszeres világbajnok csapattársát, Carlos Sainzot. A következő két évben sok versenyt megnyert, azonban 1996-ban és 1997-ben is a második helyre szorult a finn Mitsubishi Ralliart színeiben induló Tommi Mäkinen mögé.
Ennek ellenére három egymást követő konstruktőri bajnoki címhez segítette csapatát. 1998-ban, az utolsó Subarus évében három további győzelmet húzott be, többek között a Kanári-szigeteken rendezett Bajnokok Tornáját, ezzel harmadik lett a végelszámolásnál.
1999-2002: Ford
A 1999-es idényre McRae átigazolt az M-Sport alakulatához, ahol egy Ford Focus WRC-t terelgethetett a pályákon.
A skót pilóta két év alatt hatmillió fontot, átszámítva több mint 2 milliárd forintot keresett a Fordnál, ezzel ő lett a legjobban fizetett versenyző a világbajnokságon. A Safari Ralin és a Portugál Ralin is győzni tudott első évében a csapatnál. 2000-ben megnyerte a Katalán és az Akropolisz Ralit, és az abszolút negyedik helyet szerezte meg összetettben, ennek köszönhetően két évvel meghosszabbították a szerződését, de a szezont főként a technikai hibák és hatalmas bukások jellemezték.
2002 végéig a Fordnál maradt, és ugyanabban az évben szerezte meg 25. világbajnoki győzelmét, amivel a világ legsikeresebb versenyzője lett. McRae versenyszellemének köszönhetően más versenysorozatokban is indult. 2002 szeptemberében részt vett egy brit Nascar versenyen (Rockingham Motor Speedway) Northamptonshire-ben, ahol végül a hatodik helyen végzett.
2003: Citroën
A Citroën 2003-ban egy elég erős csapattal és egy olyan autóval vághatott neki a versenyzésnek, melyet három éve folyamatosan teszteltek és fejlesztettek. A három pilóta, Sebastian Loeb, Carlos Sainz és Colin McRae voltak koruk legjobbjai.
A szezon kiválóan indult Monte-Carlóban, hiszen a csapat hármas győzelmet ünnepelhetett, ezt azonban többször nem sikerült megismételniük. Az év második fele jobban sikerült, a Xsara is egyre jobban működött, ám Loeb a végén alulmaradt Petter Solberggel szemben, és az egyéni értékelésben a második helyet szerezte meg.
A Citroën viszont első teljes szezonjában megnyerte a gyártói világbajnoki címet, amihez Loeb három, Sainz pedig egy győzelemmel járult hozzá. Azonban McRae-nek egyszer sem sikerült győznie a szezon során, dobogóra is csak a monte-carlói idénynyitón állhatott, így végül csak a hetedik helyen zárt az összetettben.
2004: Több mint 10 év után csapat nélkül
Ebben az évben az FIA szabályváltozásai miatt a Citroën csak két gyári Xsarát indíthatott a világbajnokságon. Az előző évi csapatból McRae került ki, aki nem teljesített túl jól. A skót versenyző korábbi főnöke, David Richards átvette a WRC kereskedelmi jogait, és aggódott amiatt, hogy McRae kiesése csökkentené a széria értékét, ezért minden követ megmozgatott, hogy segítsen neki.
Azonban a skót menő így sem talált csapatot erre a szezonra, ami azt jelentette, hogy több mint egy évtized után ez volt az első esztendő, hogy nem vett részt a Rali Világbajnokság küzdelmeiben. Nem tudott persze elszakadni a benzingőz bűvöletéből. A Prodrive Racing csapatával összetettben 9., a GT kategóriában pedig a 3. helyet szerezte meg Darren Turner és Rickard Rydell társaként a Le Mans-i 24 órás versenyen egy Ferrari 550-GTS Maranellóval.
2005: Visszatérés a Skodával a VB-re és Nissanal a Dakaron
Egy év kihagyás után Colin McRae visszatért a WRC-be. A skót pilótának érvényes szerződése volt a Nissannal a 2005-ös Dakarra, de ez nem jelentette azt, hogy ne indulhatott volna újra gyári csapat pilótájaként.
Ez a társulás felfrissítette a bajnokságot, az Ausztráliai verseny első napjának végén a harmadik helyen álltak. Azonban a kuplungcsere a szokásosnál hosszabb időt vett igénybe, így a kifutottak az időből. Kegyetlen csapás volt az egész csapat számára, hogy egy ilyen fantasztikus eredmény elérhető közelségben volt, de kicsúszott a markukból.
A sikerek mellett valami újra vágyott a skót klasszis és a világ két legigényesebb szériájában, a Dakarban és a Le Mans-ban akarta megmérettetni magát. A legendás Dakar megadta azt az élményt, amit Colin hajszolt, és első próbálkozásánál két szakaszon is övé volt a leggyorsabb idő, majd szépen haladt a harmadik felé, azonban túlerőltette a gépet, melynek következtében problémák léptek fel a váltóval, így két napra a sivatagban ragadt.
A 2005-ös Dakar hatodik szakaszának elején az 1995-ös ralivilágbajnok, navigátorával a svéd Tina Thornerrel hatalmasat bukott. Mindketten megúszták könnyebb sérülésekkel, de a két leggyorsabb szakasz és hat perces vezetés után kiestek a versenyből, mikor besokalltak és lezuhantak egy sziklaperemről.
2006-tól a tragédiáig
2006-ban McRae a Porsche Michelin Supercup néhány versenyén indult. Ez év augusztus 5-én McRae részt vett egy Subaruval a Los Angeles-i X-Gamesen. McRae az utolsó előtti kanyar ugratója után felborult, melynek következtében rongálódott az első lökhárító és eldeformálódott a jobb első felni. Ennek ellenére célba ért, és csak 0,13 másodperccel volt lassabb Travis Pastrananál.
Még ugyanebben az évben szeptemberben váratlanul részt vett egy Kronos Citroënnel az Akropolisz Ralin, ahol Sébastien Loeböt helyettesítette. A versenytársaktól távol, Colin a sokéves tapasztalatát felhasználva elkezdett dolgozni saját autóján a DJM Motorsporttal, akik a 2003-as Escortját építették.
A cél egy olyan elérhető árú versenyautó megépítése volt, amely elsősorban a vezetői képességekre fekteti a hangsúlyt és ki tudja szolgálni a nézők látvány iránti vágyait. Az eredmény a "Colin McRae R4" volt, amely 2007 júliusában debütált a Goodwood Festival of Speed eseményen. Nagyon kevéssel maradt el az ideje attól, amit Petter Solberg autózott egy Subaru Impreza WRC-vel.
Mivel az autó csak a fejlesztés elején tartott, ez hatalmas lendületet adott McRae-nek, mert tudta, hogy jó úton halad az R4-gyel. A termelésre sosem került sor, az egyetlen példány a család gyűjteményében található.
2007 augusztusában McRae azt állította, hogy még mindig munkát keres a 2008-as WRC szezonban és kijelentette, hogy ha nem térhet vissza a következő évadban, akkor végleg kiszáll. David Richards megerősítette, hogy tárgyalnak McRae-vel a közös munkáról. Robert Reid navigátort Colin kereste fel, hogy teszteljenek közösen, azonban erre sosem került sor.
A 39 éves Colin McRae-nek volt pilóta engedélye és előszeretettel vezette saját helikopterét. 2007. szeptember 15-én hazafelé tartott 5 éves fiával az Everton-Manchester United angol bajnoki mérkőzésről, amikor az Eurocopter AS350 Squirrel típusú helikopter még a levegőben kigyulladt, majd lezuhant délután 4 óra 10 perckor másfél kilométerre a Lanarkban levő házától. A gépen négyen tartózkodtak, mindannyian szörnyethaltak. McRae és gyermeke, Johnny Gavin mellett még egy felnőtt és egy kiskorú, a 37 éves Graeme Duncan és a hatesztendős Ben Porcelli volt a gépen.
"Nagyon jó és nagyon kimért pilóta volt, veleszületett képességekkel. Colin rendszeresen repült Anglia és Európa felett. Nagyon jól ismerte a terepet és a légköri viszonyokat a környéken, hiszen rendszeresen ide érkezett egy-egy útjáról" – emlékezett vissza az ismert raliújságíró, Jeremy Hart, aki sokat repült vele. Az utólagos vizsgálat szerint vezetői hiba okozta a végzetes tragédiát.
A sors kegyetlen fintora, hogy a McCrash-nek becézett pilóta számtalanszor esett hatalmasakat versenypályákon. A legnagyobbat talán 2000-ben, a korzikai vb-futamon bukott, ahol egy negyven méter mély szakadékban lógott fejjel lefelé a biztonsági övön majdnem egy órán keresztül, az arca és a keze alaposan összetört.
A tűzoltók vágták ki a Fordból, és utána még hetekig nem nézett tükörbe. 1998-ban már túlélt egy helikopteres balesetet, mégis a levegőben lelte végzetét. Nem kérdés, hogy számtalanszor hívta ki maga ellen a sorsot, de mindig megúszta! Legalábbis egy darabig.
Colin globális hírnévre tett szert motorsportos körökben, ami a saját számítógépes játékának bemutatásához vezetett. Az első játék, a Colin McRae Rally 1998-ban jelent meg. A hatalmas siker után több játék is megjelent, például 2007 júniusában a "Dirt" sorozat első tagja. A "Colin McRae Dirt 2" és a "Dirt 3" a világszerte vezető ralis játékok lettek.
Szerintem ennél jobb végszót nem is találnék! Egyszer ezt nyilatkozta arról, amit a világon a legjobban szeretett:
„A kockázat relatív: minden a sebességről és az élvezetről szól..."