Van egy illegális import autód, ami ráadásul még az gyártó országban is ritkaságnak számít. Mit teszel, hogy használhasd az országodban a tiltó törvények ellenére?
Társszerző: Bolgár Krisztián
Feltehetően, ha az autóipari formatervezési véleményekkel kapcsolatban indítasz el egy beszélgetést, akkor a beszélgetés végkifejlete igencsak sokféle lehet. Mindenesetre mindenkinek lesz egy megrögzött brigád, akik modern és vad forma pártiak, jó eséllyel többségben is lesznek. Persze hogy nincs izgalmasabb egy futurisztikus formánál, de az izgalmas nem mindenkinek egyenlő a széppel vagy az ízlésessel. Lesz egy kisebb csapat, akik a régi, klasszikus formákat kedveli, de alapvetően nem vetik meg a modernebb vonásokat sem.Végül pedig a radikális, „csak oldschool” formakedvelők, akik nem tréfálnak, ha azt mondják, hogy régen minden forma szebb volt. Belőlük származtatható a „kocka” és „doboz” formák szerelmesei, akik többek között a régi kocka Volvókért vagy akár egy klasszikus R30/31-es Skyline-ért tudná odaadni páros belső szervének egyikét. Kevin Legaspi is az utóbbi csoportba tartozik, akinek a különleges R31-e felé érzett érzelmeit ki is mutatja autója állapotán.
„Illegális japán bevándorló” - a Sykline legjobb jelzője
A Nissan Skyline és az Egyesült Államok története igencsak kényes. Tudniillik, az USA-nak legtöbb államában, még ma is érvényes törvények alapján tilos olyan import autót behozni és forgalomba helyezését megkísérelni, amit csak belpiacos kivitelnek szánt a gyártó. Tehát a Skyline lényegében csak Japán belpiacra (JDM) készült, így az USA-ban nem engedélyezett a használatuk. De ez csak az egyik része a Godzilla rejtélyes tiltólistán szereplésének. Az USA Department of Transportation (DOT) közlekedési hatósága sosem adott ki hivatalos minősítést egyik Skyline modellre sem, hiszen a legtöbb államban a törvényi szabályozások miatt amúgy sem használhatóak az autók. Ezen felül pedig még hivatalos töréstesztet sem végeztek vagy fogadtak el, ezért a Skyline végképp illegális modellnek számított már a kezdetek óta.Azonban a veteránautózás Amerikában is egy igencsak laza műfaj (ha nem a leglazább). Hogyha 25 évnél idősebb autóval közlekedsz, vagy szeretnél közlekedni gond nélkül megteheted a szükséges lépéseket. Nem vonatkoznak onnantól a DOT hivatalos álláspontja az adott autóra, ha már veterán korú, hanem a veteránszabályozások lépnek érvénybe. Ezek alapján pedig gond nélkül „legalizálhatsz” egy Skyline-t, amely közül éppen most lépett a veteránkorba az R32-es széria (nem is csoda hogy felszökött hirtelen az áruk, megint). Kevin R31-e is már a legális korba lépett, azonban amikor még beújította az autót, közel sem volt legális a ritkának számító Passage GT. De azt is tudta (akárcsak mi, magyarok), hogy nincs olyan hogy illegális, csak kevés pénz és kapcsolat. A jogi kiskapukat, és rengeteg pénzt elszórva Kevin sikeresen legalizálta autóján a Nyugati-parton, amit a huzavona ellenére valószínűleg sosem fog megbánni.
Egyetlen ilyen Skyline az USA-ban?
Már beszámoltam olyan oldschool GTR-ről, amely egyedüliként szeli a közutakat a lehetőség országán belül. De itt is jön a következő delikvens. A Skyline-ra vonatkozó törvényeknek köszönhetően a modell sosem volt elterjedt (annak ellenére, hogy rettentően közkedvelt ott is) típus, pláne a régi modellek, amik még japánban is ritkának számítanak. Kevin különlegessége egy R31 Passage GT Turbo, amely az R31-nek egy sportkivitelű, keménytetős szedán változata. Az RB erőforrással szerelt R31-ek külön típusazonosítót, a HR31-et kapták meg, amely a legendás „red top”, azaz piros fedelű becenevet viselik a köznyelvben. A Passage GT is ebbe a családba tartozik, és a messze földről híres RB20DET, sorhatos 2.0 literes, turbófeltöltős motorját kapta. A Passage különlegessége még a B-oszlopok teljes hiánya, a full-extrás kivitel (a kényelmes velúr fotelekkel), a megnövelt turbónyomás és persze a kötelező súlyredukálás a széria modellhez képest.Kevin autója tehát nem elég hogy ritka, de ráadásul még egy különleges modellkülönlegesség is, amely az USA-ban szó szerint egyedüli típus.