Nagy fejlesztések várhatók a töltőhálózatoknál, így végre nem csak több töltő lesz, hanem a „tankolási” idő is lerövidülhet!

Egyfolytában az elektromos autók forradalmáról hallani, ám a valóság az, hogy bár számuk folyamatosan nő, még mindig elenyésző mennyiségben fogynak a benzines és dízel járművekhez képest. Az USA-ban például 2017-ben 17,2 millió autót adtak el, ebből pedig mindössze 306 143 darab volt elektromos, ami alig 1,8 százalékos arány. Az alacsony részarány jól mutatja, hogy az elektromos autókra egyelőre nincs tömegigény, inkább csak „úri huncutság”, a gazdagok kiváltsága, illetve marketing fogás azoknak a vállalkozásoknak, amelyek szeretnék magukat környezetbarátnak és innovatívnak láttatni.  De mi ennek az oka, és hogyan lehet a helyzeten változtatni? Minden felmérés azt mutatja, hogy három dolog veszi el leginkább az emberek kedvét a vásárlástól: az elektromos autók magas ára, a ritka töltőhálózat, valamint az egy töltéssel megtehető viszonylag kis távolság. Az autók ára méretgazdaságossági kérdés, ami magától meg fog oldódni, ha kellően nagy darabszámban gyárthatják a vállalatok ezeket a kocsikat. Az akkumulátorok nagyobb teljesítményén a világ számos részén dolgoznak, ám valószínűtlen, hogy az autók hatótávolságát a következő pár évben sikerülne megtöbbszörözni. Marad tehát a kúthálózat fejlesztése, ami két irányú folyamat: számszerűen több töltőállomásra van szükség, illetve ezeknek mind nagyobb teljesítményűeknek kell lenniük, hogy töltési idő lerövidüljön. A töltőhelyek számát illetően egyértelműen Kína áll a legjobban, itt jelenleg 150 ezer állomás működik, míg az Európai Unióban 95 ezer, az Egyesült Királyságban 13 ezer, az Egyesült Államokban pedig 33 ezer helyen lehet elektromos autókat tölteni. Jól látszik az USA lemaradása ezen a téren. Erre reagál a Volkswagen csoport Electrify America programja, aminek keretében 2 ezer gyorstöltőt telepítenek 484 helyszínen. A projekt költségvetése 2 milliárd dollár, vagyis 520 milliárd forint! A Porsche külön utakon jár az USA-ban, a cég 189 helyi márkakereskedésébe helyez ki gyorstöltőket a közeljövőben, ezekből csak hat darab az atlantai központjukban működik.
Ha a Tesla is csatlakozik az Ionity programhoz, akkor messze az ő modelljeit lehet majd a legtöbb helyen tölteni

Európa sem maradhat le persze, itt a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen közös cége, az Ionity telepít 2020-ig 400 töltőállomást kontinens szerte, amiből 100 egység már idén működni fog. Az Ionity-hez ráadásul hamarosan további gyártók is csatlakozhatnak, legalábbis sajtóhírek szerint a Volvo, Fiat Chrysler (FCA), PSA (Peugeot, Citroën, Opel) és a Jaguar Land Rover is jelezte ez irányú szándékát. És ami talán a legérdekesebb, állítólag a Tesla is érdeklődik a dolog iránt! Ha pedig ez megvalósul, akkor a jelenlegi ezer töltős Supercharger hálózat két év alatt negyven százalékkal bővülhet, ami a Teslák használhatóságán hatalmasat dobna.
Az otthoni töltés miatt nem lesz szükség a benzinkutakhoz hasonló sűrűségű töltőhálózatokra

Anno Mertens, az Audi elektromos autók programjáért felelős vezetője szerint azonban nincs szükség a németországi benzinkút-hálózathoz hasonló, 14 ezer egységből álló elektromos töltőhálózatra. Ugyanis az elektromos járműveknek van egy óriási előnye, mégpedig az, hogy otthon is tölthetők, így reggelente „tele tankkal” állhatnak ki a garázsból. Ezért bár fontos a töltőhálózat sűrűsége, legalább ilyen lényeges a töltők teljesítménye, hogy mennyi idő alatt tudnak egy akkumulátort „feltankolni”. Elemzők szerint a Tesla sikere is nagyban ennek köszönhető, hiszen a cég 120 kW-os Supercharger-e 40 perc alatt képes 80 százalékos szintre tölteni egy Tesla S akkumulátorát, ami nagyjából 270 km megtételéhez elegendő. Az Electrify America és az Ionity európai töltői már 150 kW-osak lesznek, ami azt jelenti, hogy egy Audi e-tron SUV 95 kWh-s akkuja 30 perc alatt tölthető fel vele 80 százalékos szintre. Ez a 30 perc pedig pont az a határ, ami a VW kutatásai szerint még elviselhető a felhasználók számára. Az autósok ennyi idő alatt megisznak egy kávét, elmajszolnak egy szendvicset, használják a mosdót és persze kifizetik a számlát. A fél óra hamarosan tovább rövidülhet, az Electrify America és az Ionity töltőit ugyanis úgy tervezték, hogy 350 kW-ra lehessen bővíteni a teljesítményüket. Szakemberek ezért azt várják, hogy tíz év múlva már mindössze 10 perc lesz az átlagos „tankolási” idő, amibe nem is biztos, hogy még egy kávé is belefér.  Forrás: