A brit autógyártás valóban különleges helyet követel magának a térképen. Most is olyan autók kerülnek bemutatásra, melyek kultusza örökké élni fog.
Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, McLaren, még a végtelenségig lehetne folytatni ezt a névsort, és akkor még nem is volt szó olyan különlegességekről, mint a Caterham Cars a Lister, vagy a Morgan. A szigetországi autógyártás a jelen szerint leszállóágban van, míg három évvel ezelőtt hasított. Ez azonban egy külön történet, most magára a produktumra térek rá, melyek örökké ragyogni fognak.
BMC Mini (1959)
Erről az autóról sokat és még annál is többet lehetne beszélni, nem véletlenül lett az egyik legendás brit autó világszerte. A Mini „atyja” Alexander Arnold Constantine Issigonis, akit 1956-ban bízott meg az akkori BMC elnök Leonard Lord, hogy tervezzen egy kisautót és mielőbb mutassák be a nagyközönségnek. Akkor válság sújtotta az országot, így jött képbe, hogy kellene egy gazdaságos, kicsi, de mégis jól használható autó.
A végeredmény egy új típus születését jelentette. Bár a BMC-nek nem volt eget rengető költségvetése, Issigonis mégis óriási lelkesedéssel vetette magát a munkába, melynek gyümölcse a kis doboz alakú, 600 kiló súlyú, 848 köbcentis és 34 lóerős kisautó lett. A bemutató 1959. augusztus 26-án volt, ára akkoriban 496 font volt, ami bizony a legolcsóbbak közé tartozott. A Mini ma a BMW konszern szárnyai alatt készül.
Jaguar E-Type (1960-as évektől)
Valószínűleg a világ egyik legszebb karosszériája, bár e téren igazságot tenni nem lehet, az biztos. A legendás E-Type még a nagy autómágnások szívét is megdobogtatta, Enzo Ferrari is erősen hangot adott tetszésének, pedig neki sem kell panaszkodnia. Az autót személyesen Sir Williams Lyons (lovagi címét 1956-ban kapta) mutatta be kétszáz újságíró előtt. A döbbenet rajta volt az arcokon, a fanyalgók is csak az ára miatt akadékoskodtak, hogy túl olcsó és nem lehet majd belőle eleget gyártani. Az autót elsőként sztároknak értékesítették, akiket állítólag maga Sir Williams választott ki.
Az aerodinamikailag nagyszerű karosszéria, hatfokozatú sebességváltó, modern tárcsafékek, elegáns belső kialakítás és kifinomult, független szuszpenzióval rendelkezik. Az első széria 1961-ben gurult az utakra, XK I6-os 3,8-as, vagy 4,2-es motorral lehetett kapni. A második szériára maradt a 4,2-es motor, míg a harmadiknál már jött a V12-es erőforrás.
Land Rover Defender 90 (1983)
Ez a típus egy vérbeli pickup, ami kellően brit és kellően strapabíró. Nincs az a terep szinte, melyekre ne lehetne vele behajtani. Az autó spirálrugós felfüggesztéssel és széles motorválasztékkal állt a vásárlók rendelkezésére, akár 3,5 literes V8-as motorral is lehetett kérni. Egy új off-roader termett a piacon. A Defender elsősorban a gazdálkodók, a hadsereg és közüzemi vállalatoknak készült, de divatos lett a lakosok körében és elkezdték őket vásárolni.
London utcáin gyakorlatilag gyakori látványt jelentenek, pedig nem egy tipikus nagyvárosi autóról beszélhetünk. Ez az autó egy igazi iránymutató volt a későbbi Land Rover, majd a Range Rover továbbfejlesztésében.
Forrás: BBC
Fotók: Pinterest