3 klasszikus brit autó: BMC Mini, Jaguar E-Type és egy vérbeli pickup...

Közzétéve:
2017-11-10, 16:31

A brit autógyártás valóban különleges helyet követel magának a térképen. Most is olyan autók kerülnek bemutatásra, melyek kultusza örökké élni fog.

Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, McLaren, még a végtelenségig lehetne folytatni ezt a névsort, és akkor még nem is volt szó olyan különlegességekről, mint a Caterham Cars a Lister, vagy a Morgan. A szigetországi autógyártás a jelen szerint leszállóágban van, míg három évvel ezelőtt hasított. Ez azonban egy külön történet, most magára a produktumra térek rá, melyek örökké ragyogni fognak.

BMC Mini (1959)

Erről az autóról sokat és még annál is többet lehetne beszélni, nem véletlenül lett az egyik legendás brit autó világszerte. A Mini „atyja” Alexander Arnold Constantine Issigonis, akit 1956-ban bízott meg az akkori BMC elnök Leonard Lord, hogy tervezzen egy kisautót és mielőbb mutassák be a nagyközönségnek. Akkor válság sújtotta az országot, így jött képbe, hogy kellene egy gazdaságos, kicsi, de mégis jól használható autó.

BMC Mini: Mára élő legenda, brit és klasszikus

BMC Mini: Mára élő legenda

 

A végeredmény egy új típus születését jelentette. Bár a BMC-nek nem volt eget rengető költségvetése, Issigonis mégis óriási lelkesedéssel vetette magát a munkába, melynek gyümölcse a kis doboz alakú, 600 kiló súlyú, 848 köbcentis és 34 lóerős kisautó lett. A bemutató 1959. augusztus 26-án volt, ára akkoriban 496 font volt, ami bizony a legolcsóbbak közé tartozott. A Mini ma a BMW konszern szárnyai alatt készül.

Jaguar E-Type (1960-as évektől)

Valószínűleg a világ egyik legszebb karosszériája, bár e téren igazságot tenni nem lehet, az biztos. A legendás E-Type még a nagy autómágnások szívét is megdobogtatta, Enzo Ferrari is erősen hangot adott tetszésének, pedig neki sem kell panaszkodnia. Az autót személyesen Sir Williams Lyons (lovagi címét 1956-ban kapta) mutatta be kétszáz újságíró előtt. A döbbenet rajta volt az arcokon, a fanyalgók is csak az ára miatt akadékoskodtak, hogy túl olcsó és nem lehet majd belőle eleget gyártani. Az autót elsőként sztároknak értékesítették, akiket állítólag maga Sir Williams választott ki.

Jaguar E-Type: Nehéz rá szavakat találni, stílusos és erőteljes

Jaguar E-Type: Nehéz rá szavakat találni

 

Az aerodinamikailag nagyszerű karosszéria, hatfokozatú sebességváltó, modern tárcsafékek, elegáns belső kialakítás és kifinomult, független szuszpenzióval rendelkezik. Az első széria 1961-ben gurult az utakra, XK I6-os 3,8-as, vagy 4,2-es motorral lehetett kapni. A második szériára maradt a 4,2-es motor, míg a harmadiknál már jött a V12-es erőforrás.

Land Rover Defender 90 (1983)

Ez a típus egy vérbeli pickup, ami kellően brit és kellően strapabíró. Nincs az a terep szinte, melyekre ne lehetne vele behajtani. Az autó spirálrugós felfüggesztéssel és széles motorválasztékkal állt a vásárlók rendelkezésére, akár 3,5 literes V8-as motorral is lehetett kérni. Egy új off-roader termett a piacon. A Defender elsősorban a gazdálkodók, a hadsereg és közüzemi vállalatoknak készült, de divatos lett a lakosok körében és elkezdték őket vásárolni.

Land Rover Defender: Minden terepre, erős futómű és stabilitás

Land Rover Defender: Minden terepre

 

London utcáin gyakorlatilag gyakori látványt jelentenek, pedig nem egy tipikus nagyvárosi autóról beszélhetünk. Ez az autó egy igazi iránymutató volt a későbbi Land Rover, majd a Range Rover továbbfejlesztésében.

Forrás: BBC

Fotók: Pinterest

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Mini Cooper 1960
2019. október 19.
Olcsó, kicsi és praktikus. Ebből következne, hogy silány és unalmas, de a Mini erre alaposan rácáfolt, mindmáig az egyik legélvezetesebb kisautó a világon!
1977 Austin Mini 600 lóerővel
2019. július 13.
Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.

További hírek