3 klasszikus brit autó: BMC Mini, Jaguar E-Type és egy vérbeli pickup...

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

A brit autógyártás valóban különleges helyet követel magának a térképen. Most is olyan autók kerülnek bemutatásra, melyek kultusza örökké élni fog.

Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, McLaren, még a végtelenségig lehetne folytatni ezt a névsort, és akkor még nem is volt szó olyan különlegességekről, mint a Caterham Cars a Lister, vagy a Morgan. A szigetországi autógyártás a jelen szerint leszállóágban van, míg három évvel ezelőtt hasított. Ez azonban egy külön történet, most magára a produktumra térek rá, melyek örökké ragyogni fognak.

BMC Mini (1959)

Erről az autóról sokat és még annál is többet lehetne beszélni, nem véletlenül lett az egyik legendás brit autó világszerte. A Mini „atyja” Alexander Arnold Constantine Issigonis, akit 1956-ban bízott meg az akkori BMC elnök Leonard Lord, hogy tervezzen egy kisautót és mielőbb mutassák be a nagyközönségnek. Akkor válság sújtotta az országot, így jött képbe, hogy kellene egy gazdaságos, kicsi, de mégis jól használható autó.

BMC Mini: Mára élő legenda, brit és klasszikus

BMC Mini: Mára élő legenda

A végeredmény egy új típus születését jelentette. Bár a BMC-nek nem volt eget rengető költségvetése, Issigonis mégis óriási lelkesedéssel vetette magát a munkába, melynek gyümölcse a kis doboz alakú, 600 kiló súlyú, 848 köbcentis és 34 lóerős kisautó lett. A bemutató 1959. augusztus 26-án volt, ára akkoriban 496 font volt, ami bizony a legolcsóbbak közé tartozott. A Mini ma a BMW konszern szárnyai alatt készül.

Jaguar E-Type (1960-as évektől)

Valószínűleg a világ egyik legszebb karosszériája, bár e téren igazságot tenni nem lehet, az biztos. A legendás E-Type még a nagy autómágnások szívét is megdobogtatta, Enzo Ferrari is erősen hangot adott tetszésének, pedig neki sem kell panaszkodnia. Az autót személyesen Sir Williams Lyons (lovagi címét 1956-ban kapta) mutatta be kétszáz újságíró előtt. A döbbenet rajta volt az arcokon, a fanyalgók is csak az ára miatt akadékoskodtak, hogy túl olcsó és nem lehet majd belőle eleget gyártani. Az autót elsőként sztároknak értékesítették, akiket állítólag maga Sir Williams választott ki.

Jaguar E-Type: Nehéz rá szavakat találni, stílusos és erőteljes

Jaguar E-Type: Nehéz rá szavakat találni

Az aerodinamikailag nagyszerű karosszéria, hatfokozatú sebességváltó, modern tárcsafékek, elegáns belső kialakítás és kifinomult, független szuszpenzióval rendelkezik. Az első széria 1961-ben gurult az utakra, XK I6-os 3,8-as, vagy 4,2-es motorral lehetett kapni. A második szériára maradt a 4,2-es motor, míg a harmadiknál már jött a V12-es erőforrás.

Land Rover Defender 90 (1983)

Ez a típus egy vérbeli pickup, ami kellően brit és kellően strapabíró. Nincs az a terep szinte, melyekre ne lehetne vele behajtani. Az autó spirálrugós felfüggesztéssel és széles motorválasztékkal állt a vásárlók rendelkezésére, akár 3,5 literes V8-as motorral is lehetett kérni. Egy új off-roader termett a piacon. A Defender elsősorban a gazdálkodók, a hadsereg és közüzemi vállalatoknak készült, de divatos lett a lakosok körében és elkezdték őket vásárolni.

Land Rover Defender: Minden terepre, erős futómű és stabilitás

Land Rover Defender: Minden terepre

London utcáin gyakorlatilag gyakori látványt jelentenek, pedig nem egy tipikus nagyvárosi autóról beszélhetünk. Ez az autó egy igazi iránymutató volt a későbbi Land Rover, majd a Range Rover továbbfejlesztésében.

Forrás: BBC

Fotók: Pinterest

Kapcsolódó írások

Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
BMW logo
2019. január 16.
Sikerrel zárult a 2018-as év a BMW számára, ugyanis az azelőtti évhez viszonyítva 16 százalékkal több, összesen 3 140 darabot értékesítettek.
A 8 legszebb hangú V12
2017. június 13.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.
 2018-as Jaguar F-Type elölről
2018. november 21.
A Jaguar a jelenlegi széria kifuttatása után egy új irányba indulhat a kétüléses sportkocsival