Az USA autós feketelistája már bőven 300 fölöttire rúg, amelyek közt vannak olyan típusok, amiket sosem gondoltál volna, hogy tilos bevinni és használni az USA-ban.
Társszerző: Bolgár Krisztián
Az Egyesült Államok sokat tett és tesz azért, hogy ő legyen a világ legnagyobb, illetve legbefolyásosabb nemzete (vagy legalább tűnjön annak), amit történelme során rengeteg intézkedéssel, törvényekkel vagy cselekkel is igyekezett fejleszteni.
Amerika az elmúlt évtizedekben különleges törvényekkel igyekezett megvédeni piacát (legalábbis az összeesküvés elméletek szerint) a külföldi gyártók autóitól. Az, hogy ez mennyire igaz vagy mennyire nem, mindenki döntse el maga, a lényeg, hogy a hivatalos álláspont, hogy a tiltólistán szereplő, több mint 300 bel- és külföldi piacos jármű károsanyag-kibocsátás, a DOT USA hivatalos törésteszt hiánya vagy egyéb indokok miatt nem kapta meg a forgalmazási jogot az Államokban.
Ebből a kb. 300 járműből igyekeztem kigyűjteni azt a nyolcat, amiről talán sosem gondoltad volna, hogy akár börtönbüntetést is kaphatsz, ha engedély nélkül hajóztatod az USA területére, és kiviszed közútra.
1. Nissan Skyline R34 GT-R
A tiltólistás autók szupersztárja. A Skyline egyértelműen az a típus, amely a legkomolyabb visszhangot kapja a tiltott gépkocsik közül. Ma már lazítottak azon a törvényen, miszerint a Skyline R34-es GT-R, GT-R V-Spec, illetve GT-T modellek nem forgalmazhatóak, valamint használhatóak rendeltetésszerűen, közúton és közterületen.
Ez a törvény lényegében 1989 és 2001 között volt igazán szigorú, ami a DOT hivatalos közleményére hivatkozott, amely azt mondta ki, hogy a Skyline modellek nem rendelkeznek Amerikában is elfogadott törésteszttel.
A dologhoz az is hozzátartozik, hogy volt olyan kormányzó, amely azt adta ki közleményül reagálva a Skyline modellek kitiltására az államában, hogy a „Skyline nem az amerikai közlekedés sebességére lett tervezve”. Szóval kicsit mondvacsináltak voltak a törvénykezések, de a lényeg, hogy ma már különleges engedéllyel (ami persze nem olcsó) bármilyen Skyline modellt vásárolhatnak az amerikaiak, a 30 évnél idősebb modellekhez pedig már engedély sem kell.
2. Lamborghini Diablo Strosek
A német Strosek Design coachbuilder cég által épített Diablo mindössze egy tucat modellt jelentett. A cég az eredeti Lamborghinit új első fényszórókkal, oldalsó tükrökkel, 18”-os felnikkel, átalakított hátsó lökhárítóval és spoilerekkel emelte új kategóriába.
A vételár olyannyira extrém volt, hogy csak a potenciális vásárlók számára voltak hajlandóak elárulni az összeget. Volt néhány amerikai állampolgár is, aki szeretett volna a különleges modellből. Az USA közlekedési hatósága azonban ezt máshogy gondolta, tekintettel az alulméretezett fényszórókra, a tükrökre meg persze a törészóna-mentes hátsó lökhárítóra.
3. Porsche 911 (964) RS
1992-ben a Porsche piacra dobta a 964-es modelljük RS-verzióját, amely csak az európai károsanyag-kibocsátási normáknak felelt meg. Ezért az amerikai vásárlók számára különleges RS America típust gyártott a Porsche, ami összesen 701 darab különleges modellt jelentett.
1994-ig mindössze 84 darab plusz RSA készült, a boldog amerikai Porsche kedvelők legnagyobb örömére (már akinek volt lehetősége várólistára kerülni). Az európai 964 RS kivitelek mindmáig tiltottak az összes államban, így aki az USA-ban szeretne egy ilyen típust hajtani, annak meg kell elégednie azzal a néhány száz fennmaradó RSA-modellel.
4. Aston Martin Virage Volante
Az Aston Martin különleges shooting brake luxusautó generációjának első típusa, a Virage Volante 1992 valamint 1996 között készült a gaydoni gyártóegységeken. Az utóbbi modellekkel (a 2011 és 2012 között készült utolsó szérián kívül) együtt összesen 1050 darab Virage készült, ami így az egyik legritkább brit youngtimernek számít a piacon.
Az első generáció, a Volante 1993-ban mindössze 13 darabbal készült az amerikai vásárlók számára, azonban a közlekedési hatóság ebből 12-t kitiltott az államok területéről - tehát rendszám nélküliek lettek - az utasoldali légzsák, valamint az emissziós teszten való bukás miatt.
Az az egy darab Volante volt (vagy van) az USA területén, aminek gazdája nyilván bírta idővel és pénzzel az engedélyek megszerzésének zűrős procedúráját.
5. Audi RS2
A legendás 5-hengeres, 20-szelepes turbós motorral szerelt kombi mindmáig az Audi legvonzóbb és egyik legerősebb sportkombija a maga 311 lóerejével. Az alig másfél évig gyártott típusból rengeteg amerikai polgár is szeretett volna magának, de nem csak az RS2-ből.
Megugrott az igény a német sportkombik vásárlására, jelentősen megnőtt az import is. Az eredmény az lett, hogy az USA összes államában betiltották az RS2-ket, a szokásos károsanyag- és biztonsági indoklások miatt. Talán egy átlag amerikai sofőr számára valóban túl gyors lenne az 5 másodperc alatt 100-on lévő kombi.
6. Fiat 126p
A Kispolski mindenki nagy kedvence, illetve az amerikai weboldalak szerint a „poszt-kommunista országok közkedvelt népautója”, ami lényegében igaz is. A 4,5 millió darab Fiat a lengyel gyártó leghíresebb típusa, aminek történelmi jellege miatt manapság egyre nagyobb a vásárlói igénye az óceán túlpartján lévő gyűjtők köreiben is.
Gondolj csak Tom Hanksre, aki éppen egy magyarországi forgatáson szeretett bele a különleges kisautóba. De ami azt illeti, ő sem használhatja az Államok területén az autót, hiszen tiltólistán szerepelnek a Polski-modellek. Ennek oka tisztázatlan, lehetséges, hogy a történelmi sérelmek miatt, de az emissziós értékek is segíthettek a Kispolski feketelistára kerülésében.
7. BMW E24 M6
A BMW sósvízi ragadozójának alfahímje, az M6-os 1983-tól egészen 1989-ig készült, a szériakiviteltől eltérő spoiler optikával, BBS felnikkel és persze a különleges, 3,5 literes sorhatossal. 1987-ig azonban csak katalizátor nélküli modellek készültek, egészen addig, amíg az amerikai közlekedési hatóság tiltólistára nem tette az M6-os modelleket.
Ezek után az S38B35 blokk megkapta az emissziócsökkentő megoldásokat, kiegészítve a megnövelt méretű lökhárítókkal és egyéb biztonsági intézkedésekkel. Az M6-os pedig még ’87-ben a TOP 10 leggyorsabb kupé kategóriába lett sorolva egy közkedvelt amerikai magazin által.
8. Smart Crossblade
A Smart első generációs FourTwo modellje 1998-2007-ig volt gyártásban, de csak 2002-ben rukkoltak elő egy különleges koncepcióval. A Crossblade egy valóra vált tanulmányautó volt, amit csak limitált számban értékesített a Daimler-Benz. A Crossblade modellek a Brabus tuningolta 600 köbcentis blokkot kapták, 740 kilogrammra redukált össztömeggel.
Ezt a különleges ajtók és szélvédő nélküli konstrukcióval, illetve az egyedi lökhárítókkal érték el. Nem kell sokáig gondolkoznod, hogy az amerikai DOT miért is tiltotta ki az országból a Crossblade értékesítését és behozatalát (csak nézd meg a képet).
Szerinted melyik típusnak volt indokolt a kitiltása és melyek voltak egyértelmű köntörfalazások? Írd meg kommentben!