Alternatív exoskeleton autók, avagy az M-EXO5 és az Xtegra

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Ha egy Ariel Atom árának a töredékéből csináltathatnál egyedi csővázas exoskeleton autót a széria járgányodból, te bevállalnád?

Társszerző: Bolgár Krisztián

Először is azzal kezdem, hogy tisztázom az exoskeleton fogalmát. Ha jártas vagy az angol nyelvben, akkor már sejtheted, hogy valami vázról lehet szó, mivel a skeleton csontvázat jelent. Ha pedig elárulom, hogy ebbe a csoportba tartozik például az Ariel Atom, akkor máris teljesen kitisztulhat a kép számodra. Az exoskeleton autók csővázzal, általában acélból, alumíniumból vagy karbonszálból készült csövezéssel rendelkező pehelykönnyű sportuatók, amik főbb ismertető jele, hogy négy darab hosszanti csövezéssel rendelkezik, oldalanként kettővel.

Az alvázas és önhordó karosszériák közé sorolható exok leginkább azoknál a gyártóknál terjedtek el, akik a súlycsökkentést fontosabb szempontnak tartják, mint a nagymértékű teljesítménynövelést, így például az osztrák motorkerékpár gyártó KTM és vagy a külön erre a témára szakosodott brit Ariel a két legnagyobb képviselő a témában. Azonban bontakoznak olyan elgondolások is, hogy nem feltétlen kell készen megvenni ezeket az autókat, hanem széria autóból gond nélkül is kialakíthatsz egy exoskeletont.

Acura Integra és Mazda MX5 Exoskeleteon autók

Nehéz felismerni őket, de a baloldali egy Mazda MX5-ös, a jobboldali pedig egy Acura Integra

Egyedi, költséghatékony és piszkosul gyors exoskeleton autók

Abban az esetben, ha nem szeretnél 65 ezer dollárt, ami úgy circa 20.5 millió forint  kiköhögni egy Ariel Atomért, akkor jobb ha tudod, hogy vannak más lehetőségek is. Tény hogy az elméleti síkba belerondít a távolság, mert az eddigi egyetlen ilyen jellegű kivitelező cég bázisai az Egyesült Államokban és Angliában találhatóak (egyelőre). De tekints el ettől az apró részlettől, és tételezd fel, hogy így is érdekelne a dolog.

Egy széria autóból exoskeletonná való alakítás elsőre viszont nem is hangozhat bonyolultnak. Hiszen mit kell mégis csinálni? Lebontani a karosszériát, csővázat hegeszteni és kész is. Nos, mint minden az autós életben, ez sem olyan egyszerű, mint elsőre hiszed. Komoly mechanikai ismereteket igényel az autó önhordó karosszériájának pontos szétvágása, hiszen a koncentrált feszültség gyűjtő pontokat jól kell ismerni, a hegesztési pontok jellegét, no meg hogy mi mihez kapcsolódhat és milyen formában.

Mazda MX5 exoskeleton autópályán

Az exoskeleteon kategóriába sorolt autóknál kritérium továbbá a kerekenkénti külön sárvédő. Ennek hiánya is nehezíti a legalizálást, de Krowrx már dolgozik a megoldáson

Ha ezzel nem szeretnél bajlódni, akkor megteheted, hogy inkább rábízod a profikra a dolgot. A téma újdonsült szakértői a Krowrx cég, illetve alapítója JD Durham.

„Már untam, hogy minden csillivilli a témában, szerettem volna valami váratlan és új megvalósítást. Össze is álltam három barátommal, Michael Zuk, Wesley Boozer és Colby Redman személyében. A közös célunk pedig az, hogy mindenkinek kielégítsük az igényeit, aki egy exo autóba gondolja el jövőbeli énjét, nyomatékosítva, hogy ez a műfaj nem csak a súlycsökkentésről szól, hanem a vezetési élményről is, mint amit a szélvédő nélküli légáramlat művel az arcoddal vezetés közben”- részletezi JD.

Az XTEGRA

A kék XTEGRA nevű demóautó a Krowrx kreálmánya, amelynek eredeti formája egykor egy 3. generációs Acura Integra volt. A karosszérián kívül lényegében minden a gyári, így az erőforrás, a hajtáslánc és a főbb merevítési pontok is a helyükön maradtak.

Az egyedi csővázas karosszériát azon szempontok alapján valósították meg, mint amit a megrendelők esetében is alkalmaznak. Azaz a biztonság az első, és azután lehet ráépíteni a designt. Így az egész padlólemez, illetve a toronycsapágyak és a komplett tűzfal érintetlen maradt, pontosabban ezekre épült rá csővázas karosszéria. Számtalan hegesztési varrat létrehozása után a gyári 1.8-as B18B1 erőforrást is feltuningolták kicsit, annak ellenére, hogy az autó súlya így is majdhogynem az eredeti felére csökkent(!). Egyedi szívósor, PLM 4-1 leömlő, VMS Racing forgattyústengely, Mishimoto hűtés és egy Walbro benzinpumpa társult a pirosfedelű blokkhoz.

Exoskeleton beach buggy

Elsőre egy Beach Buggy juthat eszedbe, ami igazából nem is áll olyan távol az exoskeletonoktól

A lenge öltözetű Integra futóműve TCT állítható futóműveket, Arospeed állítható felső lengőkarokat, Blackworks állítható alsó lengőkarokat és nagyobb fékrendszert kapott, 15x10”-os GP Racing felnikkel. A külsőhöz még társult az egyedi Krowrx első légterelő és hátsó szárny, a belső pedig Kirkey ülésekkel, Lion Racing sportkormánnyal és G-Force 4-pontos övekkel növeli a különleges vezetési élmény izgalomfaktorát.

M-EXO5

A Krowrx első megrendelése volt a lila Mazda Miata (Amerikán kívül az MX-5 név ismerősebb mindenkinek), ami elsőre persze nem tűnik a cuki sportkocsinak, pontosabban másodjára sem. De a tulaj, Sihn Nguyen álma pontosan ennek az elérése volt, illetve az áhított exo külső. A Miata csővázas szerkezetének megtervezése hasonlóan zajlott az Integráéhoz, de a méretkülönbségek miatt jobban kellett ügyelni arra, hogy a csöpp autó merevségét adó vonalát ne törjék meg, pláne az emelési pontoknál.

A Miata erőforrása a gyári BP-Z3-as blokk, ami teljesen gyári maradt, a hajtáslánc is csupán egy könnyített lendkerékkel és Flyin’ Miata tengelykapcsolóval egészült ki. A futómű viszont már egy Bilstein HD lengéscsillapító készletet, MSM rugókat és 15x8”-os MST Time Attack felniket kapott

Átalakított Mazda MX-5

A tubular kasznihoz APR visszapillantókat, egyedi LED „fényszórókat” és plexi szélvédőt szereltek még be, hogy a beltérben szereplő Sparco Monza sportkormány, Sparco kagylóülések és Takata övek még autentikusabb környezetet kaphassanak.

És hogy mindez legális-e? A válasz, hogy attól függ, hogy hol élsz. Az Egyesült Államokban például a Krowrx által kivitelezett exok rendelkeznek fényszóróval és hátsó lámpával, ami megfelel az erőírásoknak, de az alkalmazott plexi szélvédők viszont már 50 államban illegális.

Egyszóval igenis, meg nem is, de ha úgy veszed, a 4-6 ezer dolláros ár (az esetleges forgalomba helyezési huzavona költségeit még hozzáadva) egy széria autó átalakításáért, még mindig jóval kevesebb, mint az egyből rendszámmal rendelkező 65 ezer dolláros Ariel, arról nem is beszélve, hogy az izgalomfaktora is magasabb szintű egy ilyen exo gépnek.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Ezért ne hagyd a nagymutert a kocsiban a napon - VIDEÓ
2018. augusztus 11.
Tudtuk, hogy rossz lesz, de nem, hogy ennyire!
Meggypiros vászontetővel érkezik a 2018-as Mazda MX-5 Miata
2017. december 26.
A Miatát jelentősen felfrissítette a Mazda, a tradicionális fekete tető alternatívájaként meggypiros vászontetővel is kérhető a 2018-as modell.
Szebb mint valaha: Fiat 124 Spider S-Design
2018. március 01.
Igazi hitvita, hogy melyik a szebb, a Fiat 124 Spider vagy a Mazda Miata, és erről neked is biztosan meg van a személyes, megdönthetetlen véleményed.
Vegyes érzelmekkel az AMTS-ről - GALÉRIA
2018. március 26.
2018-as Nemzetközi Autó Motor Tuning Show-ra látogattam, és meglepő módon nem éppen felhőtlen jókedvvel távoztam.