2017. december 18. | 11:20

Vajon egy új olasz sportautó, luxuskörítéssel tud akkora vezetési élményt okozni, mint elődjeik, akiknél még a hangsúly inkább a sportautózáson volt, mintsem a prémium anyagokon?

Társszerző: Bolgár Krisztián

A Maserati tipikusan az fajta sportautó, amire pozitívan gondolsz egészen addig, amíg meg nem veszel egyet és el nem kezdesz agyalni azon, hogy melyik belső szervedet add el, hogy a szervizköltségeket állni tudd. Viccet félretéve a karizmatikus olasz márka mindenki számára a divatos élményautózást, a morgó V8-as hangélményeket és dögösen doboz formájú kasznikat juttatja az eszébe. Mára pedig a felsorolt tulajdonságokkal rendelkező brand a világ nyolcadik legnagyobb autógyártó vállalatának, a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) tulajdona. A 2014-ben teljesen felvásárolt Maserati részben az FCA-nak köszönheti, hogy olyan modelleket értékesíthetett sokkal nagyobb eladási rátával, mint a Granturismo a Grancabrio vagy a legújabb SUV-modelljüket, a Levantét. A következő évre is számos új projektet terveznek, többek között történelemből visszatért, két ajtóval kibővült Ghibli faceliftes verzióját, ami valóban 2018-tól lesz elérhető.

A Ghibli Sirokkó, olaszul

Ha a Sirokkót húzom elő a lexikonból, akkor biztosan egyből asszociálsz a VW-csoport kedvelt középkategóriás sportautójára. A helyzet azonban az, hogy eredeti jelentése egy természeti erő (mint sok más típusnál használt elnevezés a VW-nél és egyéb márkáknál), pontosabban egy légáramlat. A Földközi-tengerről induló délkeleti, párás és meleg légáramlat neve, amely többek között az októbertől januárig tartó heves esőzések okozója Magyarországon is.
A második szériás Ghibli GT csekély darabszáma miatt sosem tudott igazán elterjedni, de annál nagyobb kultusz alakult ki az autó köré

Az ilyen természeti csodák mindig is nagy hatással voltak az autógyártókra, így a Maserati sem maradhatott ki a frappáns névválasztásból. A Ghibli olaszul a Sirokkó légáramlat elnevezése, első ilyen néven futott modelljéért pedig egészen 1967-ig kell visszamenni az időben. Ekkor debütált a 2-ajtós, V8-as vérbeli olasz sportautó, aminek volt kabrió és különleges, 330 lóerőre tornázott Ghibli SS-verziója is. A ’73-ig gyártott modell fennmaradt darabjai ma már kivétel nélkül gyűjtők vagy elfeledett fészerek mélyén található, de második generációból már nagyobb eséllyel keríthetsz magadnak egy ép példányt. A Marcello Gandini formaterv mindmáig időtlen és a maga egyszerű módján különleges. A második szériás, téglalap formájú kupé 2 és 2.8 literes turbós V6-al volt elérhető, a GT verziókban 6-sebességes Getrag váltóval és erősített/könnyített futóművel, illetve kasznielemekkel.

15 év után is Gran Tourer

A „röpke” kihagyás után a Maserati 2013-ban a Shanghai Autószalonon debütálta az új Ghiblit, aminek legszembetűnőbb újítása a két új autó jelenléte volt. A 4-ajtós szedánná fejlődött luxusautó 3.0 literes biturbós és 3.0 literes turbós V6-tal elérhető, minden olyan luxus felszereltséggel, mint amivel elődjei, a Granturismo vagy a Grancabrio is rendelkezik.
Az új Ghibli finomhangoláson esett át elődjéhez képest, aminek eredménye még hosszú gyártási évek lesznek

A brit piacon nagyon dübörgő Ghibli új, faceliftes modellje pedig indokolt lépés volt a Maseratitól, hiszen az eladási adatok azt mutatják, hogy az embereknek szüksége van az olasz ízélményekre, a túlzsúfolt német márkák által dominált piacon. Az 5-ös BMW, az E-osztályos Mercedes és az XF Jaguar konkurense számos számadattal felül, illetve alulmarad az előbb felsoroltakhoz képest, de a növekvő kereslet csak egy fontos információt tartogat a Maseratinak: folytatni a gyártást és minél több újítást vinni a témába. A GT/luxus kategóriába sorolható autó legfrissebb kiadása főleg karosszériában kapott meggyőző frissítéseket. Átszabott hűtőmaszk, új vonásokkal rendelkező lökhárítók és megújult LED-fényszórók, illetve hátsólámpák. A standard modell a GranLusso elnevezést, a sportosabb, összkerékhajtással rendelkező típus pedig a GranSport keresztneveket kapta.

Agresszívebb Ghibli külsőhöz, agresszívabb fejlesztések dukálnak

A 424 lóerős csúcsverzió Ghibli S mellett rendelhető lesz a 345 lóerős széria modell és a 275 lovas dízel kivitel is. Viszont kiviteltől függetlenül, minden modell megkapja a Maserati legújabb vezetést segítő újításait, mint az elektronikusan vezérelt stabilitást segítő rendszert, az IVC-t, a teljesen elektromosan működő kormányművet, valamint a legújabb vezetést segítő szoftverét és biztonsági berendezéseit.
Ami az egyik legfontosabb szegmense az autónak – az exkluzív beltér

A futómű felturbózott aktív felfüggesztést, Skyhook rendszerű lengéscsillapítókat kapott, amik a Gransport verzióban alapfelszereltségnek számítanak, mivel a sportos vezetési élményhez elengedhetetlen a gombnyomásra állítható keménység. De abban az esetben, ha az eddig felsoroltak még kicsit se nyűgöztek volna le, akkor a Maserati titkos fegyvere láttán majd biztosan el fog állni a lélegzeted, ugyanis a beltér mindig is nagy ráfordítást igénylő területe volt az olasz márkáknak, pláne a villás márkánál. Az Ermenegildo Zegna olasz divatóriás által tervezett belső anyagok (többek között valódi selyem és bőr) lenyűgöző kompozíciókban rendelhető vagy állítható össze saját magad által, persze nagyobb választási lehetőségekkel a drágább GranSport modellekben. A verdikt az, hogy ha egy kényelmes, kategóriájának egyik legjobb ár/érték arányú, különleges autópálya rombolót szeretnél, különleges kabinnal és éppen elegendő teljesítménnyel, akkor az új Ghiblit neked találták ki. A 18 millió forintos vételárral a Maserati belőtte a felső skálát, de egy különleges olasz autóért nyilván többet kell fizetni, mint egy német vagy brit vetélytársáért. Forrás: