Ha egy Ariel Atom árának a töredékéből csináltathatnál egyedi csővázas exoskeleton autót a széria járgányodból, te bevállalnád?
Társszerző: Bolgár Krisztián
Először is azzal kezdem, hogy tisztázom az exoskeleton fogalmát. Ha jártas vagy az angol nyelvben, akkor már sejtheted, hogy valami vázról lehet szó, mivel a skeleton csontvázat jelent. Ha pedig elárulom, hogy ebbe a csoportba tartozik például az Ariel Atom, akkor máris teljesen kitisztulhat a kép számodra. Az exoskeleton autók csővázzal, általában acélból, alumíniumból vagy karbonszálból készült csövezéssel rendelkező pehelykönnyű sportuatók, amik főbb ismertető jele, hogy négy darab hosszanti csövezéssel rendelkezik, oldalanként kettővel. Az alvázas és önhordó karosszériák közé sorolható exok leginkább azoknál a gyártóknál terjedtek el, akik a súlycsökkentést fontosabb szempontnak tartják, mint a nagymértékű teljesítménynövelést, így például az osztrák motorkerékpár gyártó KTM és vagy a külön erre a témára szakosodott brit Ariel a két legnagyobb képviselő a témában. Azonban bontakoznak olyan elgondolások is, hogy nem feltétlen kell készen megvenni ezeket az autókat, hanem széria autóból gond nélkül is kialakíthatsz egy exoskeletont.Egyedi, költséghatékony és piszkosul gyors exoskeleton autók
Abban az esetben, ha nem szeretnél 65 ezer dollárt, ami úgy circa 20.5 millió forint kiköhögni egy Ariel Atomért, akkor jobb ha tudod, hogy vannak más lehetőségek is. Tény hogy az elméleti síkba belerondít a távolság, mert az eddigi egyetlen ilyen jellegű kivitelező cég bázisai az Egyesült Államokban és Angliában találhatóak (egyelőre). De tekints el ettől az apró részlettől, és tételezd fel, hogy így is érdekelne a dolog. Egy széria autóból exoskeletonná való alakítás elsőre viszont nem is hangozhat bonyolultnak. Hiszen mit kell mégis csinálni? Lebontani a karosszériát, csővázat hegeszteni és kész is. Nos, mint minden az autós életben, ez sem olyan egyszerű, mint elsőre hiszed. Komoly mechanikai ismereteket igényel az autó önhordó karosszériájának pontos szétvágása, hiszen a koncentrált feszültség gyűjtő pontokat jól kell ismerni, a hegesztési pontok jellegét, no meg hogy mi mihez kapcsolódhat és milyen formában.Ha ezzel nem szeretnél bajlódni, akkor megteheted, hogy inkább rábízod a profikra a dolgot. A téma újdonsült szakértői a Krowrx cég, illetve alapítója JD Durham.
„Már untam, hogy minden csillivilli a témában, szerettem volna valami váratlan és új megvalósítást. Össze is álltam három barátommal, Michael Zuk, Wesley Boozer és Colby Redman személyében. A közös célunk pedig az, hogy mindenkinek kielégítsük az igényeit, aki egy exo autóba gondolja el jövőbeli énjét, nyomatékosítva, hogy ez a műfaj nem csak a súlycsökkentésről szól, hanem a vezetési élményről is, mint amit a szélvédő nélküli légáramlat művel az arcoddal vezetés közben”- részletezi JD.
Az XTEGRA
A kék XTEGRA nevű demóautó a Krowrx kreálmánya, amelynek eredeti formája egykor egy 3. generációs Acura Integra volt. A karosszérián kívül lényegében minden a gyári, így az erőforrás, a hajtáslánc és a főbb merevítési pontok is a helyükön maradtak. Az egyedi csővázas karosszériát azon szempontok alapján valósították meg, mint amit a megrendelők esetében is alkalmaznak. Azaz a biztonság az első, és azután lehet ráépíteni a designt. Így az egész padlólemez, illetve a toronycsapágyak és a komplett tűzfal érintetlen maradt, pontosabban ezekre épült rá csővázas karosszéria. Számtalan hegesztési varrat létrehozása után a gyári 1.8-as B18B1 erőforrást is feltuningolták kicsit, annak ellenére, hogy az autó súlya így is majdhogynem az eredeti felére csökkent(!). Egyedi szívósor, PLM 4-1 leömlő, VMS Racing forgattyústengely, Mishimoto hűtés és egy Walbro benzinpumpa társult a pirosfedelű blokkhoz.A lenge öltözetű Integra futóműve TCT állítható futóműveket, Arospeed állítható felső lengőkarokat, Blackworks állítható alsó lengőkarokat és nagyobb fékrendszert kapott, 15x10”-os GP Racing felnikkel. A külsőhöz még társult az egyedi Krowrx első légterelő és hátsó szárny, a belső pedig Kirkey ülésekkel, Lion Racing sportkormánnyal és G-Force 4-pontos övekkel növeli a különleges vezetési élmény izgalomfaktorát.