Az örök klasszikus – 50 éves a Jaguar XJ

Frissítve:
2018-09-22, 06:00

A brit gyártó többször is megmutatta, hogy képes innovatív modellekkel előállni, a következő generációval sem lesz ez másként

A Jaguar mindig is a klasszikus luxus irányvonalát képviselte, az emberek úgy asszociálnak rá, mint az autó, amivel a nyugdíjba vonulók megajándékozzák magukat. Ettől függetlenül azonban a Jaguar igenis kereste az újításokat és az érdekes megoldásokat, próbált előre tekinteni. Valószínűleg ezért tudott az XJ sorozat immáron 50 éve gyártásban maradni.

Jaguar XJR 575 és 1969-es XJ6.

Az unalmas „svájci nyuggerautó” sztereotípiát mégis megtöri például a jelenlegi XJR 575, mely a BMW, Mercedes és Audi riválisaival ellentétben megragadja a szemed a parkolóházban. Egyrészt azért, mert kevesebb fut ezekből a típusokból, másrészt mert valahogy különleges hangulatot árasztanak. Nem tökéletesen letisztult a formaterve, nem olyan semleges, mindenki számára megemészthető, mint egy A8. Éppen ezért érdekesebb is. A beltérre ugyanez igaz, a németes átgondoltság és összeszerelési minőség nem a Jaguar sajátja, az ergonómiai hibák miatt pedig néha beleverne a műszerfalba egyet az ember. Ám mégis szép, otthonos környezet fogad odabent, helyenként egészen ízléses megoldásokkal.

Jaguar XJR 575 és 1969-es XJ6 verseny közben.

A jelenlegi XJR ugyan nem egy mai darab, kilenc évvel ezelőtti bemutatása óta sokat változott a világ. Vezethetősége jó, a kategóriatársaitól mégis elmarad. Pedig az erő megvan benne, hiszen 575 lóval azért lehet mit kezdeni. Gyors is, menni is jó vele, de nem nyújt olyan kiemelkedőt. A széria vége felé módosítottak rajta annyit, hogy úgy érződik, az autó sokkal jobban egyben van. Az XJ korábbi, feltöltött V8-as verzióiról az is elmondható, hogy a vezethetőség oltárán feláldozták a menetkomfortot, amely egy Jaguar szintű luxusautóhoz már-már kínosan alacsony szintű volt. A jelenlegi modellnél nincs ilyen probléma. Ha kell, finoman suhan, ha kell, szépen veszi a kanyarokat nagy tempónál is. Olyan hangulatot ad az autó egy-egy gyorsabb menetben, mint amilyen gépeket a legendás tesztpilóta és fejlesztőmérnök, Norman Dewis tervezett az ’50-es években.

1976-os Jaguar XJ6 Coupé.

Az első generációs XJ6 korában a riválisaihoz képest nagyobb volt a különbség, főleg a formaterv tekintetében. A korai 1970-es Mercedesek az XJ-hez képest unalmasnak tűntek. A Jaguar formaterve időtlennek bizonyult, ma is szemet gyönyörködtető. Finomabban gurult, mint a Rolls-Royce Silver Shadow, és néma csend honolt benne. Vezethetősége is egészen kivételes volt a kortársaihoz viszonyítva, a 2,8 literes motor kivételével pedig jó blokkok dolgoztak benne. Az árát már akkor is megkérte a Jaguar, ebben is felvette a versenyt a társaival. Nem V12-vel kezdték gyártani az első szériát, hanem sorhatosokkal. Csak 1972-ben mutatták be az 5.3 literes, V12-es motorral az XJ-t. A 224 km/órás végsebességével korának leggyorsabb négyajtós-négyülésese volt. A kupé verziót 1975-től gyártották, mely méltán képviselte a Jaguar értékeit. Az 1986-os, teljesen újratervezett XJ6 egy felejthető széria volt, kevésbé pofás formatervvel és rossz szerviztapasztalatokkal.

Az első V8-as XJ-re 1997-ig kellett várni, az XJ8 pedig kifejezetten erősnek számított. A 2003-as széria szintén emlékezetes maradt az alumínium monocoque vázáról és látványos formatervéről. A 2021 környékén debütáló új XJ az első ötajtós modell lesz a sorozatban, ráadásul tisztán elektromos meghajtással érkezik majd.

Forrás:

Címkék:

További autós hírek

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

A paksi rendőrök a 6-os főút 87-es kilométerszelvényénél ellenőrizték a pótkocsis gépkocsikat és néhány óra alatt több túlsúlyos járműszerelvény vezetőjével szemben is intézkedtek....

Kapcsolódó írások

A 8 legszebb hangú V12
2017. június 13.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.
Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
Videón a Jaguar I-Pace és a Tesla Model X gyorsulási versenye!
2018. március 05.
A két Crossover egymásnak feszült egy gyorsulási- és állóra fékezési teszt erejéig. Egészen érdekes eredmények születtek.
Képgaléria a Londoni Autószalonról I. rész
2018. május 24.
Tarts egy kis szemlét velem a Londoni Autószalon csodái között!