Vajon mik a világ leggazdagabb autómárkái a 2017-es profit alapján? Mutatom a meglepetésekkel teli listát!
Társszerző: Bolgár Krisztián
Emberi természet, hogy érdekel téged mások sikere és balszerencséje egyaránt. Érdekel, hogy ki mit és hogyan csinál másképp, mint te, hogy azzal válaszokat találj a saját magadban feltett kérdéseidre. Éppen ezért léteznek például olyan magazinok, mint a BrandZ TOP 100, amely minden évben a világ leggazdagabb 100 cégének listázását végzi el.
A tavalyi év leggazdagabb cége a világon ismét a Google lett, 7%-kal megnövelve saját értékét az előző évhez képest. Ja, és hogy mennyit ér a vállalat 2017-ben? 245,6 milliárd dollárt, ami kétszerese a magyar GDP-nek.
De persze ami engem és téged érdekel az az autógyártók értékei, pontosabban a tíz legdrágább márka, amiknek árai kifejezhetőek egy jó nagy számmal. Szerencsére a BrandZ listájában szerepel jócskán autóipari vállalat, ezáltal össze lehetett rakni a friss Top 10-es listát a 2017-es profit alapján.
10. Porsche
Ferdinand Porsche hagyatéka hosszas és kemény munkával jutott el oda, ahova most van. A német autógyár arculata mindig is a sportautók gyártása volt, de majd húsz éve pontosan ez juttatta csőd szélére a vállalatot. Akkor a vezetőség kitalálta, hogy rukkoljanak elő valami újdonsággal, ami még Európában sem bevett a gyártók köreiben.
Megszületett a Cayenne SUV, ami kihúzta a céget a csőd széléről (ezt kevesen tudják). Azóta a Porsche virágzik, és a Volkswagen oltalma alatt lehetősége van akármilyen tanulmány indítására vagy fejlesztések kivitelezésére. Éppen ezért a 2017-es évet 5,1 milliárd dolláros profit zárta, ezzel a 10. helyet elérve.
9. Land Rover
A világ egyik leghíresebb terepjáró márkája, a Land Rover a 2008-as gazdasági világválság idején került nagy bajba. A rengeteg szkeptikus híresztelés ellenére a Land Rover vezetősége jó döntést hozott, amikor az említett évben eladta az egész vállalatot (a Jaguarral és Range Roverrel együtt) az indiai Tata Motors számára.
Ugyanis a márka alakulása drámai fordulatot vett, az autóipar egyik legnagyobb csődmentési akciójaként lett beírva a gazdasági szakirodalomba. A Land Rover és a testvérmárka Range Rover sorra ontja ki magából az újabb és újabb 4x4-es SUV-okat, immáron már a Tata irányítása alatt. A tavalyi évhez képest pedig 17%-kal vettek több Land Rover részvényt, ami 5,5 milliárd dollárra növelte az éves profitot.
8. Tesla
A Tesláról szóló híresztelések és negatív véleményezések (amik sajnos lehet, hogy megvalósulnak) ellenére a Tesla jelenleg a lista 8. helyén áll, hiszen a kaliforniai startup cég az elmúlt évtizedben hatalmas lendületet adott az elektromos autógyártásnak.
A tavaly év végén debütáló Tesla Roadster 2 és a Tesla kamion mi másra adna okot, ha nem a töretlen gazdasági bizalom kialakítására a részvényvásárlók számára. A márkát körülövező gazdasági kérdések és rejtélyek ellenére a 2017-es évet szépen zárta, 32%-os növekedéssel a 2016-os évhez képest, 5,9 milliárd dolláros profittal.
7. Audi
Az Audi sem úszta meg a Volkswagen 2015-ös dízel botrányát, de könnyedén túllendültek a kezdeti akadályokon. Ennek oka, hogy az Audi több lábon áll, illetve a luxusipari törekvései töretlenek.
Az Audi folyamatosan bővíti palettáját, a szedántól a SUV kivitelekig, persze mindet azzal a tipikus Audis eleganciával és teljesítménnyel felvértezve. Éppen ezért a négykarikás márka 9,4 milliárd dolláros profittal zárta a 2017-es évet.
6. Nissan
A Nissan a 2000-es évek közepén döntött úgy, hogy új gazdaságpolitikába kezd. Felhagyott az óriási rajongótábort felölelő sportautó gyártással, és a tömegtermelés, illetve az átlagember igényeit kiszolgáló autók tervezése felé vették az irányt. Egyszóval nem túl szép kifejezéssel élve „népautósodott” a Nissan, de a vállalat mutatói sosem voltak ilyen magasak, mint manapság.
A Nissan a Renault-val való együttműködésnek, illetve a Mitsubishi felvásárlásának köszönhetően elképesztő, 11,3 milliárd dolláros profittal zárta a 2017-es évet. Mindemellett az USA 2. legeladottabb 2017-es SUV-ja a Nissan Rogue lett.
5. Honda
A Honda törekvései és elvei, az elmúlt időszakban hozzák be a megérdemelt gyümölcsöket a japán autógyártó számára. A Honda mindig is egyet jelentett a fürge, megbízható és szerethető utcai autókkal, annak ellenére, hogy az irányzatok és divatok alakulása a Hondára is rátette bélyegét.
A városi terepjárók és egyterűek gyártása mellett a négyajtós szedánok (pl. Accord) a legfőbb termékei a vállalatnak, amit mind Európában és mind Amerikában különbözőkivitelekkel valósítanak meg. Ennek köszönhetően az, hogy a gyártó 12,2 milliárd dolláros profittal zárta a 2017-es évet.
4. Ford
A Ford már számos zűrős gazdasági és politikai ügybe keveredett fennállása óta, de a világ egyik leghíresebb autógyártójaként nehéz lenne ennek az ellenkezőjét elérni. A 2017-es évben is a folyamatos részvényár csökkenés és vállalati igazgató csere körüli botrányok miatt volt hangos a sajtó a Ford körül, de mindezek ellenére a részvénytársaság meg tudta tartani pozícióját.
Egyik fő oka az örök aduász, az F-150-es pickup, ami az amerikai piac legkedveltebb pickupja. Egy ilyen típussal könnyedén meg tudta tartani egyik fő piacát, aminek köszönhetően 13,1 milliárd dolláros profittal fejezték be a tavalyi évet.
3. Mercedes-Benz
A lista valódi sztárja. Na és hogy miért? A Mercedes egyenesen menetel előre a világpiacon és a 2017-es éve rekord gazdasági mutatókat jelentett, már ami a Mercedes történelmét illeti. A vállalat bebetonozott helyzete a luxusiparban, na meg a világméretű hírneve a tavalyi évben tetőzött (és idén folytatódik), ennek köszönhetően 23,5 milliárd dolláros profittal zárták a 2017-es évet a stuttgartiak.
A német óriást csupán egyetlen nagyobb német küklopsz tudta beelőzni, amit te is nagyon jól ismersz. Az pedig nem más, mint a…
2. BMW
A lista második helyére került, immáron már sokadik éve másodikként „küzdő” BMW. Ugyan a 2016-os évhez képest 8%-kal csökkentek a BMW részvények ára, a cég helyzete egyelőre még nincs veszélyben (a hátulról villogó Mercedes ellenére sem), mivel a vállalat 24,6 milliárd dolláros profittal ünnepelte az újévet.
A BMW sikere természetesen a széleskörű modellpalettájának köszönhető, ami az egyszerű kompaktoktól a kompromisszummentes sportautókig terjed, amik örökké naggyá tették, illetve teszik a BMW-t. Persze hozzá kell tenni, hogy a folyamatos rivalizálás a három német óriás között (Audi, Mercedes, BMW) igencsak jó reklámot vetít mind a három márkára, valamint fenntartja az állandó versengési lázat.
1. Toyota
A világhódító japán márka. Hiszen gondolj csak bele. Az afrikai dűnéken át, egészen a szomszéd feljárójáig Toyota modellek széles választéka hemzseg a világban. Ennek messzire nyúló, nyomos okait a Toyota történelméről szóló beszámolómból tudhatod meg. A lényeg, hogy a japán óriás innovációkra érett hajlama éppen jókor volt jó helyen és a vezetőség is mindig a legmegfontoltabb döntéseket hozta.
A világ legnagyobb autómárkája talán nem a legdögösebb a földön, de rengeteg típust adott a világnak (meg még fog is) legyen szó, kupéről, hatchbackről, kombiról, egyterűről vagy terepjáróról. A 3%-os részvényáresés ellenére 2017-ben 28,7 milliárd dolláros gigászi profittal indult neki a 2018-as évnek a Toyota, idén pedig lehet, hogy vissza is hozzák a 2016-os veszteségeket.
Szerinted jövőre is tartani fogja tudni helyzetét a Toyota, vagy a BMW-nek van valami titkos fegyvere?