Házon belüli szívműtét – egy BMW E21 „345i”

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Vajon egy teljesen felújított és a megőrzött formában tuningolt E21-es képes olyan érzelmeket kiváltani az emberekből, mint utódja, egy vadonatúj 3-as? A válasz egy erőteljes igen!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ha eléggé képben vagy a 3-as BMW történelmével és szemfüles is vagy ezen felül, akkor egyből kiszúrhattad, hogy a címben mégis mi lehet a bibi. Ha mégse, már akkor is szagot foghattál, hiszen az idézőjelbe szedett részek nem véletlenül kerülnek a macskakörmök közé. A BMW E21-es maximális erőforrása, amit a gyár helyezett belé, a 6-hengeres 2.3-literes M20-as blokk volt. Ebből adódik, hogy a 345i típus sosem létezett E21-ből, maximum a 323i. Ha már így rájöttél a titok nyitjára, akkor elárulhatom, hogy a legelső 3-as széria egyik nagy becsben őrzött darabja a 80-as évek autópálya rombolójának motorját kapta meg, egy 7-es széria E32-ból.

A legidősebb és legtöbbet tapasztalt BMW

A BMW amikor elindította az E21-est, és vele együtt a 3-as sorozatot sosem gondolta volna, hogy ekkora rajongói köre lesz világszerte a kompakt sportautóknak. Az első generáció nagy sikere után jött az E30, ami mind a mai napig az egyik legnagyobb kultusszal rendelkező 3-as széria. Ennek bizony az E21-es itta meg a levét, hiszen alig néhány év szereplés után szinte teljesen eltűnt az E30-as árnyékában. De egy nem is olyan vékony bimmer fanatikus réteg sosem feledte az E21-et. Ez a réteg pedig folyamatosan bővül, ahogyan az szokott lenni az oldtimerek és pláne egy BMW esetében.

BMW E21 „345i” Dietel bodykittel

A gyári (oem) forma megmaradt az USA lökösökkel felszerelt E21-nél. Ez így tökéletes ahogy van!

A csöppnyi, mindössze 1 tonnás kaszniba nem véletlenül nem került nagyobb motor, a 2.3 literesnél. A tervezőknek gondolni kellett arra is, hogy a kistestű autó ugyan sportosan, de megfelelő biztonsággal legyen vezethető és ne „gyártson” figyelmetlen és veszélyes sofőröket. Nos, a „345i” volánja mögött ezt bárki megtapasztalhatja, hogy jogosan gondolta ezt így a gyár. A gyári erőforrás legnagyobbjának majdnem duplája a motortérben félelmetes vezetési élményt ad és ha elszabadul a jobb lábad, akkor könnyedén az árokban találhatod magad, ha nem vagy elég tapasztalt.

Duplán nagy erőforrás, dupla élvezet

Ennek ellenére az E21-be bekerült a 3.2 literes turbós sorhatos a Reyn Speed Shop által. A legendás M102-es blokk és az általa szolgáltatott 250 lóerő az óriási 7-es szériát kényelmesen kiautózható túraautóvá varázsolta. Az E23-hoz mérten mininek nevezhető E21-ből viszont egy egészen más autót, egy őrült „mini dobermannhoz” hasonló kompaktot hozott létre. Mivel a megalománia nem egy egyszerű műfaj, ezért a Reynnél nyilván nem érték be a gyárinál eleve dupla akkorra blokk teljesítményével. Ezért egy Alpina turbónyomás szabályzó került beépítésre, aminek köszönhetően 315 lóerő és 523Nm alkotja a „dobermannos” vezetési élményt.

A 225 mm széles gumik hátul nem véletlenül lettek beújítva, de az autó biztonságossá tétele itt persze nem állt meg. Mégis mit ér egy gyors és őrült autó, megfelelő futómű nélkül? A Reynnél tudták ezt, ezért az első és hátsó futómű Alpina állítható futóművet kapott, ami már kellő keménységet és feszességet biztosít a 3-as számára. Persze itt sem ért véget a folyamat, hiszen a nagyobb fékek érdekében hátulra egy E24-es híd került, aminek köszönhetően az E24 fékrendszere és az 5-osztókörös kerékagya lehetővé tette a 17”-os BBS RA felnikészlet felhelyezését. Az aranyárba menő M1-es (igen!) féknyergek és Lockhead magnézium féknyergek már nem csak hátra, hanem előre is kerültek,  így biztonsággal állítható hogy az autó biztonsággal meg is tud állni.  Az E24-ből érkező állítható hátsó stabilizátor rúd, és a sűrűmenetes fogasléces kormánymű, valamint a „chromoly” csövezés az első merevítés érdekében tovább növeli az autó vezethetőségét.

BMW E21 dupla kipufogóvéggel

Az E21 hátulról is gyárinak hathat egy laikus számára, ami viszont gyanút kelthet az a dupla kipufogóvég

Agresszív külső tuning, kellemes belső

A gyári formát a Reyn Speed Shop tudta, hogy nem tarthatja meg, pláne hogy a 17”-os széles BBS-ek már így is kilógtak az első és hátsó sárvédőknél is. A választás az E21 tunerek egyik Szent Grálja lett, amit a Dietel és a Hartman Enterprises cégek közösen fejlesztettek ki. A teljes karosszériakészlet már a 90-es években is olyan vonzó volt, mint ma, csak ma már hihetetlenül ritkának számít, azonfelül hogy jól néz ki.

De a Reynnek sikerült beszerezni egy közös készletet, ami számukra még érdekesebb, tekintettel arra, hogy az USA-ban van az autó. Az említett cégek által fejlesztett készlet ugyanis a nagyobb méretekkel rendelkező USA piacos lökhárítókhoz tervezte a készletét, ami egyedülinek számít mind a mai napig. Ennek köszönhető, hogy a hatalmas teljesítmény és pontos futómű mellé hihetetlenül ritka és egyedi külső társul.

BMW E21 4.5literes erőforrással a motorterében

A 4.5literes turbós sorhatos éppen hogy befért hosszában, ahogy azt kell. A vastag toronymerevítés pedig több mint javasolt ilyen teljesítménynél

A beltér a bőr/alcantara kombináció mellett számos Alpina kiegészítőt kapott, amik által az E21-es anélkül is mosolyt tud csalni az arcokra, hogy ha nem jár az újdonsült motorja. Összesítve ez az E21-es az, amire minden 3-as fanatikus vágyik, hogyha szereti az oldschoolt és köztük az E21-es formáját. Tökéletes (kicsit túlzott) teljesítmény, visszafogott belső, feszes futómű és megragadó külső. Kihagytam valamit? Nem hiszem.

Forrás: Stanceworks

További autós hírek

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Több autó – köztük egy kis teherszállító – ütközött össze a Maglódi úton a börtön közelében ma reggel 09:49 perckor.…

Az új fővárosi közgyűlés már az első rendes ülésén elfogadott egy olyan javaslatot, hogy megvizsgálják az autómegosztó cégek kedvezményrendszerének kiterjesztését…

Kapcsolódó írások

2018-as Suzuki Vitara elölről
2018. október 23.
Több jeles magyar képviselője is volt az autóiparnak világszerte az idők során, mára pedig számos nagyvállalat van jelen az ország különböző térségeiben.
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
2019. szeptember 14.
Ha elég időt fordítasz rá, egy közel 40 éves BMW több élményt képes nyújtani, mint bármely más új autó.
BMW 507 Roadster
2019. december 09.
Az 507-esből mindössze 252 darab készült, ezek közül 2 Elvis Presleyé volt. A V8-as motorral szerelt exkluzív kabrió előállítása hatalmas pénzt emésztett fel!