2017. december 04. | 11:49

Vajon egy teljesen felújított és a megőrzött formában tuningolt E21-es képes olyan érzelmeket kiváltani az emberekből, mint utódja, egy vadonatúj 3-as? A válasz egy erőteljes igen!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ha eléggé képben vagy a 3-as BMW történelmével és szemfüles is vagy ezen felül, akkor egyből kiszúrhattad, hogy a címben mégis mi lehet a bibi. Ha mégse, már akkor is szagot foghattál, hiszen az idézőjelbe szedett részek nem véletlenül kerülnek a macskakörmök közé. A BMW E21-es maximális erőforrása, amit a gyár helyezett belé, a 6-hengeres 2.3-literes M20-as blokk volt. Ebből adódik, hogy a 345i típus sosem létezett E21-ből, maximum a 323i. Ha már így rájöttél a titok nyitjára, akkor elárulhatom, hogy a legelső 3-as széria egyik nagy becsben őrzött darabja a 80-as évek autópálya rombolójának motorját kapta meg, egy 7-es széria E32-ból.

A legidősebb és legtöbbet tapasztalt BMW

A BMW amikor elindította az E21-est, és vele együtt a 3-as sorozatot sosem gondolta volna, hogy ekkora rajongói köre lesz világszerte a kompakt sportautóknak. Az első generáció nagy sikere után jött az E30, ami mind a mai napig az egyik legnagyobb kultusszal rendelkező 3-as széria. Ennek bizony az E21-es itta meg a levét, hiszen alig néhány év szereplés után szinte teljesen eltűnt az E30-as árnyékában. De egy nem is olyan vékony bimmer fanatikus réteg sosem feledte az E21-et. Ez a réteg pedig folyamatosan bővül, ahogyan az szokott lenni az oldtimerek és pláne egy BMW esetében.
A gyári (oem) forma megmaradt az USA lökösökkel felszerelt E21-nél. Ez így tökéletes ahogy van!

A csöppnyi, mindössze 1 tonnás kaszniba nem véletlenül nem került nagyobb motor, a 2.3 literesnél. A tervezőknek gondolni kellett arra is, hogy a kistestű autó ugyan sportosan, de megfelelő biztonsággal legyen vezethető és ne „gyártson” figyelmetlen és veszélyes sofőröket. Nos, a „345i” volánja mögött ezt bárki megtapasztalhatja, hogy jogosan gondolta ezt így a gyár. A gyári erőforrás legnagyobbjának majdnem duplája a motortérben félelmetes vezetési élményt ad és ha elszabadul a jobb lábad, akkor könnyedén az árokban találhatod magad, ha nem vagy elég tapasztalt.

Duplán nagy erőforrás, dupla élvezet

Ennek ellenére az E21-be bekerült a 3.2 literes turbós sorhatos a Reyn Speed Shop által. A legendás M102-es blokk és az általa szolgáltatott 250 lóerő az óriási 7-es szériát kényelmesen kiautózható túraautóvá varázsolta. Az E23-hoz mérten mininek nevezhető E21-ből viszont egy egészen más autót, egy őrült „mini dobermannhoz” hasonló kompaktot hozott létre. Mivel a megalománia nem egy egyszerű műfaj, ezért a Reynnél nyilván nem érték be a gyárinál eleve dupla akkorra blokk teljesítményével. Ezért egy Alpina turbónyomás szabályzó került beépítésre, aminek köszönhetően 315 lóerő és 523Nm alkotja a „dobermannos” vezetési élményt. A 225 mm széles gumik hátul nem véletlenül lettek beújítva, de az autó biztonságossá tétele itt persze nem állt meg. Mégis mit ér egy gyors és őrült autó, megfelelő futómű nélkül? A Reynnél tudták ezt, ezért az első és hátsó futómű Alpina állítható futóművet kapott, ami már kellő keménységet és feszességet biztosít a 3-as számára. Persze itt sem ért véget a folyamat, hiszen a nagyobb fékek érdekében hátulra egy E24-es híd került, aminek köszönhetően az E24 fékrendszere és az 5-osztókörös kerékagya lehetővé tette a 17”-os BBS RA felnikészlet felhelyezését. Az aranyárba menő M1-es (igen!) féknyergek és Lockhead magnézium féknyergek már nem csak hátra, hanem előre is kerültek,  így biztonsággal állítható hogy az autó biztonsággal meg is tud állni.  Az E24-ből érkező állítható hátsó stabilizátor rúd, és a sűrűmenetes fogasléces kormánymű, valamint a „chromoly” csövezés az első merevítés érdekében tovább növeli az autó vezethetőségét.
Az E21 hátulról is gyárinak hathat egy laikus számára, ami viszont gyanút kelthet az a dupla kipufogóvég

Agresszív külső tuning, kellemes belső

A gyári formát a Reyn Speed Shop tudta, hogy nem tarthatja meg, pláne hogy a 17”-os széles BBS-ek már így is kilógtak az első és hátsó sárvédőknél is. A választás az E21 tunerek egyik Szent Grálja lett, amit a Dietel és a Hartman Enterprises cégek közösen fejlesztettek ki. A teljes karosszériakészlet már a 90-es években is olyan vonzó volt, mint ma, csak ma már hihetetlenül ritkának számít, azonfelül hogy jól néz ki. De a Reynnek sikerült beszerezni egy közös készletet, ami számukra még érdekesebb, tekintettel arra, hogy az USA-ban van az autó. Az említett cégek által fejlesztett készlet ugyanis a nagyobb méretekkel rendelkező USA piacos lökhárítókhoz tervezte a készletét, ami egyedülinek számít mind a mai napig. Ennek köszönhető, hogy a hatalmas teljesítmény és pontos futómű mellé hihetetlenül ritka és egyedi külső társul.
A 4.5literes turbós sorhatos éppen hogy befért hosszában, ahogy azt kell. A vastag toronymerevítés pedig több mint javasolt ilyen teljesítménynél

A beltér a bőr/alcantara kombináció mellett számos Alpina kiegészítőt kapott, amik által az E21-es anélkül is mosolyt tud csalni az arcokra, hogy ha nem jár az újdonsült motorja. Összesítve ez az E21-es az, amire minden 3-as fanatikus vágyik, hogyha szereti az oldschoolt és köztük az E21-es formáját. Tökéletes (kicsit túlzott) teljesítmény, visszafogott belső, feszes futómű és megragadó külső. Kihagytam valamit? Nem hiszem. Forrás: Stanceworks