Hé, taxi! – Mad Mike 420 lóerős 1990-es Mazda Luce drift taxija

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Egy valódi taxivá alakított driftautó, korhű megoldásokkal és modern körítéssel. Mindezt egy profi drifter kezei közül.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ha megkérdezel, egy autórajongó tizenévest, hogy mi is szeretne lenni, amikor eléri a felnőttkort, szinte biztos, hogy a felsorolt szakmák között ott lesz a profi drifter is. A drifter az a személy, akiknek fogalma az elmúlt évtizedben vált világszintűvé a rengeteg profi, illetve a nemzetközi driftbajnokságoknak köszönhetően (pl. Formula D).

Egy drifter manapság ha bekerül egy félprofi ligába, könnyedén meg tud élni a szenvedélyéből, hiszen a szponzorok és a csapat biztosít számára mindent, legtöbb esetben még többet is. Persze ehhez az kell, hogy egy olyan országba szüless, ahol ez a lehetőség adott (pl. USA, Japán, Ausztrália).

A hazai helyzet kicsit szomorúbb, ami nem is csoda, hiszen a legtöbb technikai sportág csak a profi liga számára jövedelmező, a többi versenyző számára egy kicsit sem olcsó hobbi. Azonban ahhoz, hogy átérezd a drift nyújtotta élményt és szenvedélyt, nem feltétlen kell tízmilliós driftautó, több tucat szponzor vagy egy lelátónyi rajongó.

A semmiből a csúcsig, „MAD” Mike Whiddett karrierje a driftig

Az 1981-ben született profi drifter karrierje mondhatni „tipikusnak” mondható, már ha létezik ilyen. Az új-zélandi srác versenyzői élményei 16 éves korában kezdődtek, amikor a profi Pro Junior 85 köbcentis motocross versenyeken kezdett indulni, nem is rossz eredményeket elérve: második helyezett már az első bajnokságán.

Mad Mike Mazda RX7

Mad Mike és az elmebeteg 4-rotoros Wankel-blokkos RX7-es Mazdája

Idővel kipróbált szinte minden extrém sportot, BMX-ezett, freestyle motocrossozott, ezek eredményeképpen rengeteg csonttöréshez, agyrázkódáshoz és sérüléshez volt "szerencséje", amik miatt megkapta a Mad Mike becenevet. Mad Mike igazi műfaját tíz évvel ezelőtt, 2007-ben találta meg, amikor elkezdte a drift pörgést egy amatőr csapat tagjaként.

Hamar túlnőtte nevét ezért rengeteg cég figyelt fel rá. Mára olyan nevek szponzorálják, mint a Red Bull, a Mazda, a Nitto, Mobil 1 és megannyi sportágon belüli márka. Mike a műfaj egyik legnagyobbja lett, már saját műsora is van, ami vírusként terjed a neten.

Egyszóval Mike beteljesítette célját és profi drtiftversenyző lett. Az érdekesség viszont az, hogy Ő nem azért vált profivá, mert azzá akart válni. Ennek köszönhetően a csillogás, sztárolás és fellépés is csak addig érdekli, amíg a szponzorok azt nem mondják, hogy elég.

Utána jobb szeret a drift varázsában élni, egyedül gyakorolni valamint fejleszteni magát. A srác rajongása teljesen őszinte és tiszta, ezért is lehetséges, hogy hobbi driftautónak egy 27 éves JDM-gépet választott, becenevén a MADCAB-et.

Az „anti-drift” profi Mazda

Mike drift iránti rajongásánál már csak a Mazdák iránti hűsége a töretlenebb. Imádja a hirosimai gyár méltán az egyik leghíresebb (még közel sem lecsengett) műszaki megoldását, a bolygódugattyús motorokat, illetve az azzal felszerelt különleges - javarészt - sportautókat.

Rajongásából adódóan nem is csoda, hogy először egy RX-8-as, majd jelenleg egy RX-7-es profi dritfautót választott a „kenyérkeresőjének”. A Wankel-motorok iránti vonzalma nem alaptalan, hiszen egy kiválóan tuningolható konstrukció és kegyetlen fordulatszám-tartományban képesek leadni óriási teljesítményt a kisköbcentis méregzsákok.

1990-es Mazda Luce tokiói taxi témában

Mad Mike hobbiautója, egy taxi stílusú 1990-es Mazda Luce, tuningolt Wankel blokkal

Amikor a hobbiszintű driftautóhoz kereste az ötleteket elméjében, Mike számára már le volt szögezve két kritérium: Wankel-motoros és hátsókerék hajtású, lehetőleg Mazda legyen. Tekintettel arra, hogy nem csak a drift univerzumért, hanem az egész japán autós/tuning világért rajong a sportoló, ezért szeretett volna valami klasszikus, JDM-vasat, amit modern tuningal varázsolna egy félelmetes drift taxivá.

A befutó: HC platformos Mazda Luce

Mike végül egy ritka, de mégis potenciálisan megfelelő JDM-autót választott, egy 1986 és 1991 között gyártott HC-platformos Mazda Luce-t. Európában ritka, de 929-es Mazdaként volt forgalmazva rövid ideig. A negyedik generációs szedán előnye, hogy hátsókerék hajtású, emellett négy ajtóval rendelkezik. Éppen ezért Mike ráengedhette kreativitását.

Egyedi Mazda Luce Rotiform felniken

Robosztus, ritka és persze Mazda, a Luce kívül-belül teljesen átalakult

A drifter a túlzsúfolt szponzormatricázás helyett (amiért nyílván extrapénzt is kaphatott volna) inkább egy őszinte rajongást kifejező témát választott. A tokiói taxi-téma Mike monogramját kapta, továbbá számos 80-as évekbeli japán feliratokat. Az amúgy teljesen gyári Luce csupán négy JDM-szélesítést és egy szett 15x10”-os Rotiform RBQ-felniszettet kapott, ami jól tükrözi, hogy egy régi kocka japán autóhoz mennyire kevés szükséges, hogy ütősen nézzen ki.

A gyári 3.0 literes V6-os SOHC-blokk viszont repült a Luce-ból és bekerült Mike védjegye, a 13B turbó Wankel erőforrás. A JC Cosmoból származó blokk teljesen új csapágyazást és tömítéskészletet kapott, felújított (90-es évekbeli) Garrett-turbófeltöltővel, új hűtéssel, befecskendezéssel és persze egy lángokat köpdöső 3.5”-os nyitott kipufogórendszerrel.

A 420 lóerőt Mike stílusosan hozta elő az erőforrásból, hiszen korhű megoldásokat is használt annak beépítésekor. Csakúgy, mint a beltér kialakításánál, ahol rengeteg klasszikus japán taxi kiegészítő került beszerelésre, mint a működő taxióra, taxi személyi vagy egyéb taxi búrák, feliratok.

Mazda Luce 13B Wankel motorral

420 lóerő, kellemes, erőlködés nélkül – a felújított 13B blokk nem a legfiatalabb verzió, de törődéssel lazán megtermeli a 420 féklóerős adatot

Persze szükség volt 8-pontos bukócsőre, OMP sportkormányra, 4 db Takata sportülésre valamint övekre a drift taxizás megvalósításához. A felújított futómű csupán egy BC Racing állítható futóművet és nagyobb féktárcsákat kapott, ami jelen teljesítmény számára éppen elegendő.

Lenyűgöző, ahogy a drift világ egyik legnagyobb arca mennyire megtartotta önmagát, saját műhelyében, két kezével (persze segítséggel) rakta össze, alig két hónap alatt ezt az utánozhatatlan klasszikus négyajtóst. Van, aki a hírnévre vágyik profi drifterként és van, aki arra, hogy ilyen projekteket valósíthasson meg gond nélkül. Nos, Mike az utóbbi.

Forrás:

További autós hírek

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

A tanulóvezető ahogy azt kell megállt a gyalogátkelő előtt és átengedte a gyalogosokat. Mögötte a türelmetlen Renault sofőrje, akinek a…

Kapcsolódó írások

2018 Mazda 6 utcai fotón
2018. október 02.
Hiányzott a Wankel? Na most megkapod ismét!
Mazda Cosmo Series II L10B, fehér, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. július 26.
1967-ben a Mazda bemutatta első sportautóját, az L10A-t, ismertebb nevén a Cosmo Series I-t. A Wankel-motoros csoda olyan sikeresnek bizonyult, hogy a japán vállalat már a következő évben piacra dobta az átdolgozott kiadást. Ő pedig nem más, mint az 1968-as Mazda Cosmo Series II, avagy az L10B-t
Mazda RX-Vision koncepció autó oldalról lefotózva
2019. november 25.
Egyre biztosabb, hogy a Mazda bedobja a következő RX generációt a buliba.
1100 lóerős Mazda RX7-el lemenni a kisboltba
2017. december 14.
Te mit kezdenél 1100 keréken mért lóerővel? Eladnád, mert úgyse tudnád kordában tartani, használnád, de csak pályanapokon, vagy elmennél vele moziba? Will Tetro az utóbbi brigádba tartozik!