A Bosch olyan technológiát dolgozott ki, amivel a dízelek nem csak a 2017-es határértékeknek felelnek meg, de a 2020-as normát is könnyedén teljesítik.
Nagyon úgy tűnik, hogy nem kell elbúcsúzni a dízelektől még egy ideig, ugyanis a Bosch mérnökei olyan mentőötlettel álltak elő, amivel a 2020 utáni, sokkal szigorúbb nitrogén-oxid kibocsátási határértékeknek is könnyedén képesek megfelelni. Állítólag olyan megoldásról van szó, ami kizárólag már létező és alkalmazott technológiákon alapul, így még csak meg sem drágítja a gázolajjal hajtott autók gyártását.
Az európai előírások szerint egy autó nitrogén-oxid kibocsátása kombinált (városi, országúti és autópálya) használat mellett nem haladhatja meg a kilométerenkénti 168 milligrammot. Ez a határérték 2020-tól 120 milligrammra csökken. A Bosch megoldásával a dízelmotorok azonban mindössze 13 milligramm nitrogén-oxidot pöfékelnek ki, amit ráadásul valós teszteken is sikerült produkálniuk. Különösen jó hír, hogy városi forgalomban is remekül teljesített az új megoldás, itt is mindössze 40 milligramm volt a kilométerenkénti kibocsátás.
A most bemutatott fejlesztés talán legnagyobb meglepetése, hogy állítólag semmilyen új technológiát nem találtak fel, mindössze a befecskendési-technika, egy új levegőrendszer, valamint az intelligens hőmenedzsment kombinálásával értek el áttörést.
A kibocsátást az sem befolyásolja érdemlegesen, hogy valaki dinamikusan hajtja-e az autóját, ugyanis ezt kompenzálja az érzékenyebb turbófeltöltő, valamint a magas és alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezetés kombinálása. Ez azért lényeges, mert a Volkswagen-botrány miatt visszahívott autók egy részénél a motor teljesítmény csökkentésével sikerült csak kisebb károsanyag-kibocsátást elérni.
Ugyancsak megoldották a hideg motorok problémáját, ami különösen városi környezetben jelentkezik, ilyenkor ugyanis megugrik a termelt nitrogén-oxid mennyisége. A Bosch eszköze aktívan szabályozza a kipufogógáz hőmérsékletét, hogy az minden esetben 200 Celsius foknál magasabb legyen.
Mivel a most bemutatott megoldás már meglévő komponensekre épül, és 48 volt feszültségű fedélzeti hálózatot sem igényel, gyakorlatilag azonnal sorozatgyártásra kész. Ha ez valóban igaz, akkor a német autógyárak pár hónap alatt áttervezhetik autóikat, vagyis hamarosan megjelenhetnek a környezetbarát dízelek az utakon.
Nagyon jó hír ez a klímavédelem szempontjából is, mert bár a dízelek nitrogén-oxid terén nagyon rosszul teljesítenek, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás miatt mégis kevesebb széndioxidot termelnek a benzineseknél. Sokan már meg is kongatták emiatt a vészharangot, hogy nem lesz semmi a széndioxid-kibocsátás globális csökkentéséből, ám a Bosch fejlesztése most őket is megnyugtathatja.
Van azonban egy rossz hírem! Úgy tűnik, az új megoldás nem segít a jelenleg futó használt autókon, csak a jövőben legyártott modelleket lehet „kizöldíteni”. Ha ez így lesz, akkor az utakon lévő dízelek ára várhatóan zuhanni fog, illetve az új, ám még régi technológiával készült autók gyakorlatilag eladhatatlanok lesznek. Ez pedig még nagy felfordulást okozhat az autópiacon!
Forrás: