Jöhet a nagy dízelautó-átalakítási program!

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Egy pénzügyi alap létrehozásával teremtené meg a német kormány a környezetvédelmi határértékeknek nem megfelelő dízelek átalakítását. De ki fizetné a számlát?

A Spiegel német lap információi szerint a szövetségi kormány mindenképpen szeretné rendezni a környezetvédelmi határértéknek nem megfelelő dízelautók helyzetét. A dolog több okból is sürgős, ugyanis az USA-ban nagyjából 350 ezer olyan dízelautó áll a lerakatokban, amelyeket a Volkwagen-konszern vásárolt vissza tulajdonosaiktól még a 2015-ös dízelbotrányt követően. Leírni is borzasztó, hogy az egész visszavásárlási akció 7,4 milliárd dollárjába (1900 milliárd forint) került a német vállalatnak. A Reuters 37 „dízeltemetőt” ismer, az egyik ilyen például Detroit bezárt futballstadionjában van, de a kaliforniai sivatagban is több tízezer csaknem új autó rohad szép lassan.

Volkswagen dízelek a kaliforniai sivatagban

350 ezer visszavásárolt német dízelautó áll az amerikai lerakatokban

A német kormány számára nem csak a lassan szétrohadó német termékek jelentenek fejtörést, amelyekkel előbb utóbb kezdeni kell valamit, hanem az is, hogy a német szövetségi bíróság korábbi döntése miatt Németországban is ketyeg a „dízelbomba”, ami ha felrobban, milliókat fordíthat Merkelék ellen.

A kormány tehát döntött, gyorsan megoldást kell találni, ezért egy 5 milliárd eurós pénzügyi alap létrehozásáról folynak a tárgyalások, ám az még nem dőlt el, hogy ezt kizárólag az érintett gyártók fizessék, vagy az adófizetők pénzéből is áldozzanak a projektre.

Az autóipar állami megsegítése a Merkel-kormányzattól nem idegen, talán ezért is lendültek azonnal támadásba a környezetvédők és a Zöldek. Olivier Krischer, a Zöldek parlamenti frakcióvezetője szerint az autógyárak olcsó technológia alkalmazásával próbáltak megfelelni a károsanyag-kibocsátási határértékeknek, ezzel is növelve a profitjukat.

Ezért Krischer szerint „most egyék meg azt, amit főztek”, vagyis kizárólag ők fizessék a problémás dízelek átalakítását. Hasonló véleményen van a szövetségi környezetvédelmi szervezetek szövetsége a VZBV (Verbraucherzentrale Bundesverbands) vezetője, Klaus Müller is, aki szerint nem szabad költségvetési pénzeket fordítani erre a célra.

ACCT-rendszer

Az ACCT a nitrogén-oxid 98 százalékát semlegesíti

Az ötmilliárd eurós pénzügyi alap létrehozása fontos lépés lehet a dízelprobléma megoldása felé. A technológia elérhető, vagy legalábbis az lesz rövid idő belül. Egyrészt itt a brit autóipari kutatóintézet fejlesztése, az ACCT-rendszer, (ammónia-létrehozó és átalakító technológia), amiből nagyjából két év múlva válhat piaci termék.

Ez annyiban jobb a jelenleg elérhető szelektív katalitikus redukciós (SCR) megoldáshoz képest, hogy alacsony hőmérsékleti körülmények között is működik, ami az SCR esetében egyelőre problémás. Az ACCT a nitrogén-oxid 98 százalékát semlegesíti, ezzel pedig verik a jelenlegi Euro6-os motorok értékeit, vagyis hosszú távon is helyreállíthatja a dízelek renoméját.  

Azért is fontos a német szövetségi kormány lépése, mert a gyártók eddig kategorikusan elzárkóztak minden hardveres megoldás elől, mivel ezeket túl költségesnek tartják. Helyette szoftveresen javítanának több millió motor kibocsátási értékén, ami azonban csak 20-30 százalékos javulást eredményez, és ez egyáltalán nem biztos, hogy elegendő lesz.

Az idő szorít, 2019. szeptember 1-től az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízeleket kitilthatják a német nagyvárosokból, ami 15 millió autót érint Németországban. Ezen kívül az Egyesült Államokba exportált dízelekkel is kezdeni kell valamit, ráadásul ott a kibocsátási határértékek szigorúbbak az EU-ban alkalmazottaknál. Vagyis, ha nem akar a kormány újabb dízelbotrányt magára húzni, kénytelen gyorsan dönteni.

dízelautók átalakítása

A német gyártók szoftveres megoldásával a károsanyag-kibocsátás csak 20-30 százalékkal csökkenthető

A folyamat elindult, nemrég Merkel egy 500 millió eurós (155 milliárd forintos) programról állapodott meg az önkormányzatokkal, amihez a gyártók további 250 milliárd euróval járultak hozzá. Ebből a települések megoldhatják taxijaik és buszaik átalakítását vagy cseréjét, illetve az elektromos közlekedés infrastruktúráját fejleszthetik.

A mostani pénzügyi alap ennél lényegesen nagyobb összegű, és nem csak a német és az amerikai, hanem a magyar használtautó-piacot is befolyásolni fogja majd. Hogy mennyire és milyen formában, az a végleges megoldás függvénye. Egyelőre úgy tűnik, hogy a dízel-átalakítási program első körben a problémás nagyvárosokban regisztrált járműveket, valamint az USA-ba exportált, ám ott eladhatatlan autókat érinti.

Számításaim szerint az ötmilliárd euró körülbelül 2 millió autó SCR rendszerrel történő utólagos felszerelésére lehet elegendő, ha átlagosan 2500 eurós az átalakítás költsége. Ezzel a probléma nagyrészt orvosolható, ám az látszik, hogy az összeg a Németországon kívüli, például magyar utakon futó autók zöldebbé tételére már biztosan nem lesz elég.

Forrás:

További autós hírek

Egészen elképesztő videóra hívta fel a figyelmünket olvasónk. “Gyalogos át szeretne menni a zebrán, sikerül is neki a 6. előtte…

Lassan tele a város civil járörökkel, mindenütt kamerák, folyamatosan indulnak dashcam alapján is az eljárások hivatalból, valamint sorra történnek az…

Mindannyian találkoztunk már ilyen autóssal, aki egyszerűen nem bírja, ha valaki mellé ér, és ezért gyorsítani kezd – írja vezess.…

A Debreceni Járási Ügyészség halálos közúti baleset gondtalan okozásának vétsége miatt emelt vádat azzal a férfival szemben, aki Polgáron ütközött…

Nincs mese. Autósként rossz végén állunk annak a bizonyosnak abban az értelemben, hogy nem az autós forgalom érdekében történnek fejlesztések,…

Kapcsolódó írások

A BMW visszautasítja a kartell- és emissziós vádakat
2017. július 24.
Egyre több német gyárról derül ki, hogy problémás dízelmotorokat gyártanak, emellett más területen  kartelleztek, de a BMW-csoport egyelőre tartja magát
Csökkenhet a visszahívott VW-dízelek motorteljesítménye?
2018. július 18.
A dízelbotrány miatt millió számra hívja vissza autóit szoftverfrissítésre a Volkswagen, ám arra nincs garancia, hogy ettől nem csökken majd a motorteljesítmény.
kerékpárral a városban
2018. október 01.
Az északnyugat-olaszországi Lombardia és Piemonte tartományban, az észak-keleti Venetóban, valamint Emilia-Romagnában keményen korlátozzák az öreg dízelek forgalmát.