Kilinccsel előre - Drift történelem röviden!

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Gondolkodtál már, hogy honnan ered a drift? A következő sorokban a sport születéséről és a hozzá tartozó kultikus japán autókról tudhatsz meg többet!

Társszerző: Rupa Adrienn

Biztosan számodra is ismerős a drift kifejezés. Ha máshol nem is, a Halálos Iramban sorozat harmadik epizódjában már biztosan láttál üvöltő motorral, elmebeteg kormányszöggel, és hatalmas lendülettel keresztbe csúszó járgányt. Következő cikkemben a napról napra nagyobb népszerűségnek örvendő drift ágazatról szedek össze néhány tudnivalót.

A drift, mint sportág megszületésének története

A 80-as, 90-es évek Japánjában tombolt a JTCC-őrület (Japanese Touring Car Championship), emellett pedig a drift is kezdett egyre népszerűbbé válni a versenysorozatok nézői között. A 70-es években Takahashi Kunimitsu kezdte el lefektetni a drifteléshez szükséges vezetéstechnika alapjait.

A mostanra „Drift King” néven emlegetett Tsuchiya Keiichi volt az első, aki hegyi szerpentineken gyakorolta a Takahashitól látott technikákat. Tsuchiya hamar hírnevet szerzett a közönség körében tudásával, a neve megkerülhetetlenné vált, ha a témáról van szó. 1987-ben született meg a Pluspy néven ismert több mint 23 perces rövidfilmje, amiben egy Toyota AE86 Corollával hegymenetnek lefelé veszi keresztbe a kanyarokat. Ez a videó azóta is inspiráció minden versenyző számára, alapműnek számít, még ha a 80-as évek zenéje már nem is tűnik annyira modernnek:

Az első önálló drift versenyeket Daijiro Inada, az Option Magazine alapítója és főszerkesztője segítette életre kelteni D1 Grandprix néven, miközben ő maga is nagy lelkesedéssel ült a kormány mögé. A drift mint autósport a világ többi részén a 90-es évek derekán kezdett népszerűvé válni, főleg, miután a kaliforniai Willow Springs Raceway versenypályán tartott bemutatót Takahashi, Tsuchiya, és Kenji Okazaki egy, az Option Magazine által vásárolt, Nissan 180SX-szel. A Willow Springs Racewayen tartott bemutató óta egyre nagyobb vehemenciával töri be magát a köztudatba és a már népszerű autósportok világába ez az elsőre értelmetlennek tűnő csúszkálás.

A drift lényege dióhéjban

Menj keresztbe ügyesen! Najó, ennél azért picit bonyolultabb. A drift, mint sportág, talán leginkább a ralihoz hasonlítható, a legfőbb különbség, hogy itt nem a részidő, vagy a megtett szakasz hossza határozza meg az eredményt, hanem az autó csúszásának koordinálása, a vezetéstechnika és a stílus az, amit a bírók pontoznak. Lényegében a legjobb, ha egyetlen centimétert sem halad az autó orral előre! Itt a minél nagyobb beesési szög, a megindításkor mért sebesség a fontos, hogy a pilóta kézifékezés nélkül el tudja-e érni, hogy a csúszás folyamatos legyen, ne tapadjon be, esetleg pörögjön el, boruljon fel az autó.

Nissan S15 Silvia Mazda RX-7 ellen driftversenyen

forrás: www.mzracing.jp

Az original japán utcai versenyek, ahol még hegyi, erdőkkel övezett utakon versenyeztek, egyszerre 4-5 autó is haladhatott úgynevezett tsuisoban egymás mögött. Napjainkban a nagypályás versenyeken egyszerre két pilóta méri össze tudását, ahol minimum két kör alatt döntik el, hogy ki teljesíti jobban a szakaszokat. Mindig van egy vezető, és egy követő autó, a hátul haladó versenyzőnek lehetőleg minél közelebb, minél inkább ráautózva kell teljesíteni a kört, anélkül hogy összeütközne az elől haladóval. Majd a pilóták pozíciót cserélnek, és még egy kört tesznek a megváltozott felállásban.

Az autók, amelyek nélkül sosem indult volna el drift

Manapság előszeretettel használnak gyakorlatilag bármilyen hátsókerekes járművet driftelésre, átépített BMW-ket, Mercedeseket is találni. Eredendően viszont nem ezek azok a járgányok, amik a hegyre születtek. Említésre került már a Toyota AE86 jelölésű Corollája, ami egy igazi nagyágyú, de van még mit felsorolni!

Első helyen egyértelműen a Nissan 200SX/Silvia helyezkedik el, ezekről egy kicsit bővebben is írok. Számos modell került kiadásra a 80-as évektől a 2000-es évek elejéig. Lehet szó 180/200/240SX-ről, bódét tekintve a három típus megegyező, motorbeli különbségek viszont akadnak. Az USA-ban elterjedt 240SX-et 2.4 literes szívó motorral szerelték, volt belőle automata váltós is, de be kell látni, ha driftre használsz egy 240SX-et, nem igazán hasznos az automata váltó, hiszen nagyon sok múlik a kuplungtechnikán.

Simon Csaba Nissan 200SX S13 magyar driftversenyző

Szili Krisztián, 1JZ Nissan 200SX S13-asa a Tököli reptéren (forrás: Rupa Adrienn)

Európában, beleértve Magyarországot is a 200SX volt a legelterjedtebb, míg a 180SX csak japánban gyártott belpiacos, úgynevezett JDM (Japanese  Domestic Market) autó. A 180SX SR20DET jelölésű motorral került a piacra, ami már egy 2 literes turbós szívet kapott, így a kb. 1200 kilós tömegével csodákra volt képes. A 70-es évek közepén került kiadásra az S12 kasztni, de nem lett akkora őrület, mint az utódai. Összesen három nagyobb „plasztikai műtéten” esett át az S12 után a bódé, amelyek külön-külön nevet is kaptak, jelölés szerint S13, S14, S15.

Generációkon belül is lehet említeni apróbb változtatásokat, ráncfelvarrásokat, hiszen az S13-ból is alsó hangon három fajta létezik. Motorjukat tekintve a bukó lámpás S13 CA18DET jelölésű 1.8-as turbós motorral került forgalomba, a későbbiekben viszont az S14 és az S15 a már említett SR20-assal.

Nissan Silvia generációk driftautó

A 200SX S13, S14, S15 bódék, személyes kedvenc az S14 Kouki (forrás: www.redbubble.net)

Nem elhanyagolható mennyiségben jelentek meg a Mazda és a Toyota által gyártott gépsárkányok, amelyek tökéletesek driftelésre, jó gyári adottságaik mellett még könnyen át is alakíthatóak. Mazdáéknál az RX-7 és az MX-5 amit a leginkább lehet rugdosni kanyargós erdei utakon, az RX-8 inkább megmaradt utcai sportautónak. Az RX-7-et 1978-2002 között gyártotta a Mazda, a kultikus Wankel-motorral, a második generációban már turbós verzió is került a palettára, a harmadikban pedig twin-turbós motor dolgozott. Sajnos jelenleg nem tudni, hogy lesz-e utódja valaha is kifejezetten az RX-7-nek, mindenesetre a Mazda már bejelentette az új RX-Vision terveket.

Harmadik generációs Mazda RX-7 driftautó

Na így fest egy „clean” harmadik generációs Mazda RX-7es, ez már döfi! kép: www.stancenation.com

Az MX-5 Miatát négy generáció és megannyi változat jellemzi. Pontosabban: NA, NB, NC, ND. Minden modellnek vannak további változatai, ahogy a 200SX esetében is! Túlnyomó többségben azonban az NA-t és az NB-t építik driftre a benzinőrültek. Az NC megjelenéséig nem is volt 1.8 literesnél nagyobb motor a Miatákban, de méretüknek és felépítésüknek köszönhetően nincs is szükség megszámlálhatatlan mennyiségű lóerőre. Az első kétgenerációs 1.6 literes és 1.8 literes motorokat felváltották az 1.5 és 2.0 literes MX-5 motorok.

Mazda MX-5 generációk drifttörténelem

A Mazda MX-5 négy generációja. Ugye, hogy ez a kocsi mindig nevet?! Első képen az ND-t majd sorban az NC-t, NB-t, NA-t láthatod (kép: www.carscoops.com)

A Toyota felhozatalából említettem az AE86 Corollát, gondolkodás nélkül ki merem jelenteni, hogy a Toyota legikonikusabb driftre használt kocsija a Hachiroku (86 japánul). Írtak köré animesorozatot, a klasszikus fekete-fehér panda festés minden tulaj álma és mégiscsak ezzel tették le az alapokat. 1983-ban jelent meg a piacon 1.6-os négyhengeres motorral. Nem sokban különbözik az MX-5-től, ha driftre kerül sor, kis motor, forgatni kell, de felépítéséből és pehelysúlyából (kb. 1000 kg) adódóan nagyon játékos jószág.

A Toyota JZ-jelölésű motorral szerelt autói voltak ezen felül rendkívül izgalmasak, legyen szó akár az ikonikus Supráról, vagy az Európában annyira nem elterjedt Chaserről vagy Soarerről. Ezek a járgányok kissé robosztusak, a Chaser inkább tűnik családi autónak, mint sportkocsinak, de a beléjük szuszakolt lovak és a JZ-motor esetleges határtalan teljesítménynövelése már elég, hogy a bátrabbak ezekkel is csintalankodjanak.

Toyota Supra egyik legjobb driftautó

A perfekcionizmus kiteljesedésének jegyében, egy nagyon patika Toyota Supra (kép: www.strongauto.net)

Mondhatni, hogy a fent említett járgányok voltak, amikkel az egész sport az útjára indult és a mai napig hihetetlen népszerűségnek örvendenek ezek a típusok. Szerencsés, hogy bár közel 20 éves, vagy idősebb autókról van szó, mégis a mai napig nem koptak ki a használt piacról, és alkatrészt is lehet találni hozzájuk, bontottat vagy újat egyaránt!

Forrás:

További autós hírek

Lassan tele a város civil járörökkel, mindenütt kamerák, folyamatosan indulnak dashcam alapján is az eljárások hivatalból, valamint sorra történnek az…

Mindannyian találkoztunk már ilyen autóssal, aki egyszerűen nem bírja, ha valaki mellé ér, és ezért gyorsítani kezd – írja vezess.…

A Debreceni Járási Ügyészség halálos közúti baleset gondtalan okozásának vétsége miatt emelt vádat azzal a férfival szemben, aki Polgáron ütközött…

Nincs mese. Autósként rossz végén állunk annak a bizonyosnak abban az értelemben, hogy nem az autós forgalom érdekében történnek fejlesztések,…

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

Kapcsolódó írások

Nissan Silvia CSP311
2019. szeptember 01.
A Silvia vérvonala egészen 1964-ig nyúlik vissza, a korai generációkról azonban a legtöbben megfeledkeznek. A driftkirály egykoron még a raliban brillírozott!
Hegyi drift Hoonigan módra!
2017. augusztus 07.
Az utóbbi években a drift népszerűsége robbanásszerűen nő. Ez természetesen egyre extrémebb irányba tolja a sportot.
Görbetükör jelenség – SR20 blokkos S13 240SX
2018. január 10.
Ha azt mondanám, nem mindig kell úgy gondolkoznod, mint ahogyan azt elvárják tőled, meglepődnél? Ugye hogy nem, Reid is a maga szájíze szerint építette a Nissanját.
2019. március 05.
A 2019 Genfi Autószalonon ismét a japán gyártókat vettem górcső alá, azt kell mondjam a jövő tényleg a hibridben van