Társszerző: Hajas Imelda

Egyre több és több villamosított járművet lehet látni az utakon, ami természetesen nem gond, csupán senki sem számított arra, hogy ilyen gyors lesz az átállás. Az IEA, vagyis a Nemzetközi Energiaügynökség közel 220 millió villamos hajtású járművet jósol az utakra 2030-ra, amihez viszont elegendő mennyiségű akkumulátorgyárra lesz szükség.

Tesla Gigafactory Amerikában

A hibridek, a tisztán elektromos meghajtású, valamint az üzemanyagcellás járművek száma az utóbbi időben annyira és olyan gyors mértékben növekedett, hogy 2020-ra a világ összes villamosított autójának száma a duplájára fog nőni.

A magán- és a nyilvános töltőállomások száma egyaránt, nagyjából 1 millióval növekedett 2016-ról 2017-re. Az IEA közleménye szerint a villamosított járművek növekvő népszerűsége mintegy 2,57 millió hordóval fogja csökkenteni az olaj iránti keresletet az elkövetkezendő 12 éven belül. Ahhoz, hogy ez be is bizonyosodjon, valamint az elektromos autók iránti igény és kereslet támogatására legalább Tesla-stílusú akkumulátorgyárakra lesz szükség és azokat gyors egymásutánban meg is kellene nyitni.

A Tesla óriásgyára

A Tesla Gigafactory akkumulátorgyára Nevada államban fokozatos kiépítés alatt áll és miután elkészül, az lesz a világ legnagyobb épülete a maga 10 millió négyzetméterével. Az üzemben évente 35 gigawattóra akkumulátort készülhetnek majd, ami a jelenlegi globális kereslet durván felét teszi ki. Az IEA szerint ennél legalább tízszer ennyire lesz szükség a későbbiekben, amennyiben minden ugyanúgy halad tovább.

Az akkumulátorok iránti legnagyobb kereslet továbbra is Kínából fog származni, a kelet-ázsiai ország egyébként a világ vezető villamosított autó piaca is egyben. Emellett Európában és az USA-ban is jelentős növekedés várható, Norvégia elég jó helyzetben van ahhoz, hogy a piaci részesedést tekintve vezető szerepet játsszon a későbbiekben, ugyanis ott a tavalyi évben a villamosított autók az újonnan értékesített modellek 39%-át tették ki.

Forrás: