2018. március 04. | 17:08

Mi az oka annak, hogy a Mitsubishi a sportszedánok, sportkupék gyártása helyett áttért a városi terepjárók és kisautók gyártására? Az új SUV-juk mellett ezt is taglalom.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Hogy hogyan jutott el a Mitsubishi az 1992-ben debütált, 2,0 literes, 244 lóerős, turbófeltöltős, sportszedán Lancer Evo 1-től egy kompakt, 1,5 literes, 161 lóerős crossover SUV-ig, azt nehezen lehetne teljes egészében leírni, de én megpróbálom tömören összefoglalni. Azt azért tisztáznom kell, hogy nem feltétlen történt tragédia a Mitsubishivel, hiszen hiába az elmúlt időszakok „népautósodási hajlama”, a japán gyártó még mutathat olyat a sportautó részlegén, amitől eláll majd a szavad. Az viszont rejtély, hogy miért is álltak le többek között a Lancer Evolution modellcsalád gyártásával, hiszen hihetetlen múltjának, ár/érték arányának valamint vezetési élményének köszönhetően egy nagyon népszerű típusról van szó. Mindenesetre itt van a legújabb Mitsubishi-Renault-Nissan kreálmány, az Eclipse Cross, amelynek prototípusa még 2013-ban debütált a Genfi Autószalonon.

Akkor most mi is történt a Mitsuval?

Talán érezhetsz egy kis rejtett dühöt a szavaimban. Ami azt illeti, nehéz leplezni, hiszen mint oly sok fiatal, én is imádtam a Mitsubishit. A márka neve egyenlő volt a sportos, összkerékhajtású, ralilegenda jelzőivel, a turbós, dinamikus erőforrásairól nem is beszélve.
Amikor az összkerékhajtás találkozott a sportos teljesítménnyel – az 1993-as Mitsubishi Lancer Evo 1

A mai tendencia viszont teljesen mást mutat. Kompakt, városi autók, kisautók tucatját tervezte a tokiói székhelyű vállalat az elmúlt években, ami minden Mitsubishi fanatikust kétségbe ejt. Na de mégis hol változhatott át az egész márka profilja? Illik ismét egy kis kronológiai áttekintéssel kezdenem. A Mitsubishi történelme során nem csak autókkal foglalkozott. A nehéziparból kifejlődő Mitsubishi Motors még 1917-ben alapult, az akkor már 31 éves múlttal rendelkező Mitsubishi Heavy Industries által. A nehézipari óriás fő profilja a hajógyártás volt, de a fejlődő igények miatt az autóiparban is helyt akart állni a cég. 1917-re ki is fejlesztették első gépkocsijukat, egy hétüléses szedánt, amely a Fiat Tipo alapokra épült A Modell volt. 1920-ban megalapult a Mitsubishi repülőgépeket gyártó üzeme is, majd az onnan eredő fejlesztések eredménye a PX33-as prototípus volt, ami Japán legelső állandó-összkerékhajtású gépjárműve lett. A második világháború a Mitsubishit is megrengette, a Heavy Industries három egységre szakadt és a termelés is visszaesett. Végül 1950 után állt helyre valamelyest a gyár, mivel 1953-ban megjelent a nagy belpiaci sikert jelentő 500-as Mitsubishi, illetve a 60-as évek után a Kei-autók tömeggyártása is fellendítette a termelést.

A Mitsubishi lényegében sosem volt egyedül

Már az 1970-es években is külsős segítséggel indította be a Mitsubishi a világcéggé válását. 1971-ben felkeresték a Chryslert egy kölcsönös együttműködési megállapodás érdekében. A Chrysler a Mitsubishi Colt típusokat vette át gyártósoraira, Dodge emblémákat tett rájuk és értékesíteni kezdte az amerikai piacon.
A hatchback karosszéria egyébként elég jól sikerült. Karakteres front és különleges hátsó traktus

A kereslet megdöbbentően nagy volt, így 1991-ig meg is maradt a közös szövetség, a Mitsubishi Cordia, Eclipse és Tredia modellekkel, a Plymouth és Eagle licenszekkel együttvéve. Kevesen tudják, de a Mitsubishinek a Volvóval is volt szövetsége, hiszen az S40-es modellek a Carisma platformjaira készültek. A Group PSA-val még 2005-ben állapodott meg, hogy a Citroën C-Crosser és a Peugeot 4007 számára az Mitsubishi Outlander dízel motorjait fogja biztosítani. Ezen kívül még számos más céggel is szövetséget kötött a gazdasági malőrökhöz mindig is közel álló Mitsubishi Motors, mint a Hyundai, az amerikai Proton vagy most 2016-ban a Nissan. 2016 májusában a Renault-Nissan csoport 34%-os tulajdonjogot szerzett a Mitsubishi Motors részvényeivel, ezzel megalapítva a Renault-Nissan-Mitsubishi triót. A 2 milliárd dollárért megvett résztulajdonnal a Nissan a Mitsubishi hanyatlását igyekezte megfékezni valamint az eddigi fejlesztéseit ügyesen felhasználni. Közös platformokat és technológiákat terveznek, amik mára már érezhetőek is.

Az új irányvonal. A Mitsubishi Eclipse Cross

Azt már megtudhattad, hogy a Mitsubishi sosem tudott olyan önállóságra szert tenni, mint amire a legtöbb nagyobb gyártó képes volt. Éppen ezért hiába voltak zseniális mérnöki húzásaik, örök legenda sportautó generációik, sajnos az örökséget nem volt képes fenntartani a vállalat egyik vezetősége sem.
Ugyan az Eclipse sportossága kiveszett, az SUV megjelenése és kisugárzása mégis ad egy kis dinamikus jelleget

Éppen ez vezetett az autómárka egyharmadának értékesítéséhez, ami azért egy várható esemény volt. A Nissan számára a GS-platform, azaz a Mitsubishi és a Chrysler által fejlesztett közös gyártástechnológia és gyártóegység volt az egyik legértékesebb. A Nissan végül megbízta a Mitsubishi, hogy a XR-PHEV tanulmányautóból fejlesszenek ki egy értékesíthető modellt, amely egyszerre lehetne gazdaságos, jó megjelenésű és dinamikus menettulajdonságú kompakt SUV. Egészen 2017-ig kellett várni erre, amikor megjelent az új Eclipse Cross. Az autó a sportkupé előd, az Eclipse modellek dinasztiáját igyekszik továbbvinni, ami valószínűleg csak marketingfogás, hiszen nem sok „izom” szorult a crossoverbe. Ettől függetlenül a külső egészen jó lett: kellemesen agresszív vonalvezetés, frappáns hátsó az ablakot átívelő lámpának köszönhetően, izgalmas oldalívek, egyszóval egy dögös crossover, ami vonzza a tekinteteket. A Mitsubishi mérnökei igyekeztek kihasználni minden erőforrásukat, így egy 1,5 literes turbó-benzin sornégyes és egy 2,2 literes turbó-dízel motort applikáltak a 4,4 méter hosszú SUV-ba. Előbbi 161 lóerőt, míg utóbbi 175 lóerőt szolgáltat a Cross számára, a hatsebességes manuális váltót pedig csak az elsőkerék-meghajtású modellekbe fogják szerelni. A hatsebességes automata, CVT, illetve nyolcsebességes automata az összkerékhajtású modellekben lesz elérhető, amelyek a Mitsubishi Super All-Wheel Control rendszerét kapják meg. A minőségi műszerfal, beltér anyagok mellett a multimédia is felső-középkategória, a Cross vételárához mérten, hiszen tolatókamera, LED kijelzők, DAB sztereó és egy műszerfalból kiugró kijelző társul a Cross 2-es csomaghoz.
A beltér alapfelszereltségben sem rossz, de a Cross 4-es már gyakorlatilag felsőkategóriás minőség

A Cross 3-as 18”-os felniket, ülésfűtést és kulcsmentes indítást, míg Cross 4-es csomag már Rockford Fosgate hifit, LED-es belsőtér világítást, bőrüléseket és panoráma tetőt biztosít, utóbbi 860 ezer forintos felárral. Az Eclipse Cross kategóriájának egyik legígéretesebb képviselője, illetve ha figyelmen kívül hagyod a Mitsubishi sportos múltját, akkor egy abszolút élvezhető városi terepjáró. Egyébként az 1,5 literes benzinmotor is elvileg kellő dinamizmussal kezeli az Outlander és az ASX SUV-ok közé besorolt Esclipse Crosst, de az is tény, hogy nem egy túlméretezett erőforrás. Te melyik motorral választanád az új Eclipse-t? Vagy ami még fontosabb, szerinted hogy nyerhetné vissza sportos profilját a Mitsubishi? Forrás: