Ne engedd el a kormányt vezetés közben! Igen, egy Teslában se!

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Újabb balesete volt egy Tesla Model S-nek, ami miatt az amerikai cég ismét figyelmeztette autói tulajdonosait, hogy ne engedjék el menet közben a kormányt.

Az „önvezető autó” az egyik legfelkapottabb kifejezés mostanság, azonban éles közlekedési helyzetben az így hirdetett rendszerek még rendkívül bizonytalanok, ez pedig emberéletekbe kerülhet. Persze a leírásokban mindig van egy kisbetűs rész, ám ennek betűméretét most biztosan megnövelik majd.

A gyártók maguk is ismerik önnön gyengeségeiket, nem hiába tesztel mindenki pályákon és forgalomban egyaránt, ám azt tudni kell, hogy a tesztpilóták alaposan fel vannak készítve arra, hogy ha szükséges, azonnal beavatkozzanak. A vevőkkel más a helyzet, ők elhiszik a marketinget.

Legutóbb egy Tesla Model S rohant bele hátulról egy éppen balesetnél segédkező tűzoltóautóba a Los Angeles-i autópályán, miközben a sofőr szerint a vezetéssegítő rendszer be volt kapcsolva. Szerencsére személyi sérülés nem történt, ám az nagy kérdés, hogy pontosan mi is történhetett, és ebben milyen szerepet játszott maga az Autopilot-rendszer. Egyelőre nem sikerült megállapítani, hogy a rendszer végig működött, vagy csak az ütközés előtti másodpercekben aktiválódott, pedig jelen pillanatban ez a kérdés foglalkoztat mindenkit.

Egy korábbi halálos balesetben ugyanis az Autopilot csúnyán leszerepelt: itt egy keresztben áthajtó utánfutós teherautó alá csúszott be a Model S, ami letépte az autó tetejét. Itt végül sikerült bizonyítani, hogy az Autopilot aktív volt, ám ahogy az a Tesla állásfoglalásából utóbb kiderült, a rendszer nincs felkészítve arra, hogy egy az autó előtt keresztben áthajtó kamiont időben felismerjen, ami nélkül a vészfékező rendszer sem képes reagálni.

balesetet okozott a Tesla Autopilot

A floridai haláleset után a Tesla felhívta vásárlói figyelmét arra, hogy minden pillanatban figyeljenek a vezetésre, tartsák kezüket a kormányon, és készüljenek fel arra, hogy bármilyen vészhelyzetben be tudjanak avatkozni. És bár az automatikus vészfékező rendszert úgy tervezték, hogy segítsen megakadályozni vagy legalábbis enyhíteni az ilyen típusú ütközéseket, a rendszer képességei egyelőre korlátozottak. Éppen ezért a Tesla olyan vezetőfigyelő rendszert telepített az autóiba, ami ellenőrzi, hogy a sofőr végig megfelelően figyel-e.

Más kérdés, hogy Kínában kisebb botrány kerekedett abból, hogy az Autopilot rendszert – állítólag fordítási hiba miatt – valóban önvezetőként árulták, így a helyi kereskedőknek most tréningen magyarázzák el, hogy erről egyelőre szó sincs. Az eset pikantériája, hogy maga az Autopilot rendszerhez érzékelőket szállító cég, a Mobileye is bírálta a Tesla kínai kommunikációját, ami annyiban érthető, hogy ők pontosan tisztában vannak saját eszközei képességeivel. 

Az esetek jól mutatják, hogy az autók önvezető képessége bár rohamléptekkel fejlődik, a valódi áttörés még várat magára. Nem beszélve azokról a nagyvárosi közlekedési szituációkról, amelyeket még egy rutinos, helyi lakos is nehezen képes kezelni, hiszen sok a megtévesztő tábla, a kopott zebra és burkolati jel, a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorosok pedig sokszor egészen más KRESZ szerint közlekednek, mint ahogyan elvileg kellene.  

Forrás:

Kapcsolódó írások

Tesla Model 3
2019. május 22.
Még időpontot is foglal neked a szerelőnél a Tesla legújabb kiegészítője
Tesla önvezető
2019. augusztus 24.
Az eredetileg augusztusra ígért emelés szeptemberig, vagy akár októberig is várat magára.
1905 Baker electric coupé, fekete, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2018. november 27.
2018 legfelkapottabb trendje az elektromos autózás. Hiába tűnik újszerű divatnak, az elektromos autók már az 1890-es években megszokottak voltak…. aztán jött jó pár évtized kihagyás.
Elon Musk Tesla
2019. augusztus 06.
A Tesla vezérigazgatója szerint a vállalat titkos projektje komoly előrelépést hoz majd.