Ne engedd el a kormányt vezetés közben! Igen, egy Teslában se!

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Újabb balesete volt egy Tesla Model S-nek, ami miatt az amerikai cég ismét figyelmeztette autói tulajdonosait, hogy ne engedjék el menet közben a kormányt.

Az „önvezető autó” az egyik legfelkapottabb kifejezés mostanság, azonban éles közlekedési helyzetben az így hirdetett rendszerek még rendkívül bizonytalanok, ez pedig emberéletekbe kerülhet. Persze a leírásokban mindig van egy kisbetűs rész, ám ennek betűméretét most biztosan megnövelik majd.

A gyártók maguk is ismerik önnön gyengeségeiket, nem hiába tesztel mindenki pályákon és forgalomban egyaránt, ám azt tudni kell, hogy a tesztpilóták alaposan fel vannak készítve arra, hogy ha szükséges, azonnal beavatkozzanak. A vevőkkel más a helyzet, ők elhiszik a marketinget.

Legutóbb egy Tesla Model S rohant bele hátulról egy éppen balesetnél segédkező tűzoltóautóba a Los Angeles-i autópályán, miközben a sofőr szerint a vezetéssegítő rendszer be volt kapcsolva. Szerencsére személyi sérülés nem történt, ám az nagy kérdés, hogy pontosan mi is történhetett, és ebben milyen szerepet játszott maga az Autopilot-rendszer. Egyelőre nem sikerült megállapítani, hogy a rendszer végig működött, vagy csak az ütközés előtti másodpercekben aktiválódott, pedig jelen pillanatban ez a kérdés foglalkoztat mindenkit.

Egy korábbi halálos balesetben ugyanis az Autopilot csúnyán leszerepelt: itt egy keresztben áthajtó utánfutós teherautó alá csúszott be a Model S, ami letépte az autó tetejét. Itt végül sikerült bizonyítani, hogy az Autopilot aktív volt, ám ahogy az a Tesla állásfoglalásából utóbb kiderült, a rendszer nincs felkészítve arra, hogy egy az autó előtt keresztben áthajtó kamiont időben felismerjen, ami nélkül a vészfékező rendszer sem képes reagálni.

balesetet okozott a Tesla Autopilot

A floridai haláleset után a Tesla felhívta vásárlói figyelmét arra, hogy minden pillanatban figyeljenek a vezetésre, tartsák kezüket a kormányon, és készüljenek fel arra, hogy bármilyen vészhelyzetben be tudjanak avatkozni. És bár az automatikus vészfékező rendszert úgy tervezték, hogy segítsen megakadályozni vagy legalábbis enyhíteni az ilyen típusú ütközéseket, a rendszer képességei egyelőre korlátozottak. Éppen ezért a Tesla olyan vezetőfigyelő rendszert telepített az autóiba, ami ellenőrzi, hogy a sofőr végig megfelelően figyel-e.

Más kérdés, hogy Kínában kisebb botrány kerekedett abból, hogy az Autopilot rendszert – állítólag fordítási hiba miatt – valóban önvezetőként árulták, így a helyi kereskedőknek most tréningen magyarázzák el, hogy erről egyelőre szó sincs. Az eset pikantériája, hogy maga az Autopilot rendszerhez érzékelőket szállító cég, a Mobileye is bírálta a Tesla kínai kommunikációját, ami annyiban érthető, hogy ők pontosan tisztában vannak saját eszközei képességeivel. 

Az esetek jól mutatják, hogy az autók önvezető képessége bár rohamléptekkel fejlődik, a valódi áttörés még várat magára. Nem beszélve azokról a nagyvárosi közlekedési szituációkról, amelyeket még egy rutinos, helyi lakos is nehezen képes kezelni, hiszen sok a megtévesztő tábla, a kopott zebra és burkolati jel, a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorosok pedig sokszor egészen más KRESZ szerint közlekednek, mint ahogyan elvileg kellene.  

Forrás:

Kapcsolódó írások

Tesla Model 3
2016. július 10.
Még időpontot is foglal neked a szerelőnél a Tesla legújabb kiegészítője
2019. február 21.
Tegnap végigszáguldott a hír, hogy Tesla-kereskedés nyílik Budapesten, ami nem feltétlenül olyan lesz, mint ahogy azt a cikkek sugallják
VW Up! méretű elektromos autóval villant az Audi
2017. június 02.
Az németek 2021-re tervezik az önvezető, e-Tron rendszerrel ellátott kisautójuk piacra dobását. Vajon ez lesz a valaha készült legkisebb Audi?
Új versenyző az elektromos autók piacán!
2017. június 13.
A Fisker Emotion ha minden igaz legalább 640 km-es hatótávval fog rendelkezni és elképesztő 9 perces gyorstöltéssel és a legnagyobb energiasűrűségű akkumulátorokkal