Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.

Alapvetően elégedettek lehetnek az elektromos autók gyártói a 2017-es évvel, hiszen európai eladások 11 százalékkal nőttek 2016-hoz képest, ám az értékesítési rangsorokat nézegetve azonnal feltűnik, hogy az elektromos forradalom bizony alaposan felborította a megszokott erőviszonyokat. A legnépszerűbb modellek listáját a franciák Renault Zoéja vezeti a maga 31 410 darabos eladásával, míg a második és a harmadik helyre a BMW i3 és a Mistubishi Outlander PHEV futott be 20 855 illetve 19 189 darabbal. 
Renault Zoe: minden tizedik eladott elektromos autó ez a modell volt 2017-ben Európában

Meglepő módon az első Volkswageneket a hatodik és a hetedik helyeken találod: a Passat GTE-ből 13 599, az e-Golfból 12 895 darab kelt el tavaly az öreg kontinensen. Ennek ellenére csoportszinten egyáltalán nem áll rosszul a Volkswagen, hiszen négy elektromos modellje is bekerült a top20-ba, így végül 14 százalékos a piaci részesedésük. Ez magyar szempontból azért nagyon fontos, mert az Audi győri gyárában elektromos autók és motorok egyaránt készülnek 2018-tól, a piaci kereslet pedig alapvetően meghatározza, hogy mekkora fejlesztések lesznek a magyarországi üzemben. Hiába a jó VW részesedése, az egyébként lényegesen kisebb BMW itt bizony beelőzött, mert öt top20-as modelljével (BMW i3, BMW 225xe, BMW 330e, BMW530e, BMW X5 xDrive40e) összesen 18 százalékot tudott kiharapni az európai elektromos autók piacából. A bajorok láthatóan koncentrálnak arra, hogy minél több kategóriában legyen népszerű elektromos modelljük, míg például a Renault Csoport két sikermodellje, a Renault Zoe és a Nissan Leaf egyaránt az alsó szegmenst erősíti. Érdekes a német luxusmárka, a Mercedes helyzete, ugyanis három top20-as modelljük összesen is mindössze 8 százalékos piaci részesedésre volt képes, ráadásul úgy, hogy a legkisebb Smart Fortwo ED-ból egész 2017-ben csak 5191 darab fogyott. (A Smart decemberben azonban nagyon jól fogyott, ami biztató jel a stuttgarti cég számára.) Az elektromos autók piaca nagyon belterjes, amit jól mutat, hogy a legnépszerűbb 20 modellből csak 7 nem európai autó. (A Nissant a Renault Csoport miatt európainak, a kínai tulajdonban lévő Volvót viszont külföldinek vettem.) Az európai autók piaci részesedése ugyanakkor csak 56 százalékos, ami leginkább a Tesla Model X és Model S autók 9 százalékos piaci arányának, valamint a Mitsubishi Outlander sikerének köszönhető.

Kína a kínai gyártók játéktere

Európában azonban még mindig erős verseny van a 600 ezer darabos kínai piachoz képest, ahol a legnépszerűbb modellek top20-as listájára egyetlen külföldi modell sem fért fel. Ez azért érdekes, mert így a kínai gyártók egy meglehetősen nagy, zárt és védett piacon tökéletesíthetik technológiájukat, ami ha kellően kiforrott lesz, megindulhatnak a nemzetközi terjeszkedés felé. Az európainál és a kínainál kisebb amerikai autópiacon is a hazai márkák dominálnak, a 160 ezer körüli eladás harmadát a Tesla teszi ki és a toplista első helyén is az S és az X modellek tanyáznak, a legfrissebb Model 3 pedig jelenleg a 13. az eladási rangsorban. A harmadik helyezett Chevy Bolt után van az első külföldi márka, az egyébként jól ismert Toyota Prius Prime, míg az európaiak közül csak a BMW i3 és a Volkswagen e-Golf fért fel a top10-es elitligába. Forrás: