Újabb 320 milliárd forintba kerül a Volkswagen csoportnak a dízeles trükközés.

Az egymilliárd eurós büntetést a németországi Braunschweig ügyészsége „dízelüzemű motorokkal összefüggő szabálytalanságok miatt” vetette ki a német autógyártóra. A cég pedig elfogadta a döntést! Bár a büntetés magyar szemmel bődületes mértékűnek tűnik, valójában a német ügyészség egyáltalán nem volt olyan kemény, mint lehetett volna, hiszen az elmúlt három évben a Volkswagennek 25 milliárd eurójába került a dízelbotrány. Ehhez képes a mostani bírság szinte eltörpül, ráadásul ezzel a vállalat Németországban is pontot tehet a csúnya ügy a végére. A német kormány is elégedett lehet, mert végre lezárhatja a dolgot, hiszen nagyon sok bírálat érte amiatt, hogy kesztyűs kézzel bánik a német ipar üdvöskéjével. Az ügyészség indoklása szerint a Volkswagen 2007 és 2015 között 10,7 millió olyan - az Egyesült Államokban és Kanadában EA 288 Gen3 jelzésű, más térségekben pedig EA 189 jelzésű motorral szerelt - járművet értékesített, amelyek motorvezérlő rendszerében működött egy szabálytalan szoftverfunkció. A botrány 2015 szeptemberében robbant ki, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autók a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálták, vagyis csaltak. Az érintett csaknem 11 millió járműből 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.
Visszavásárolt amerikai Volkswagenek rohadnak egy sivatagi lerakatban.

A dízelbotrány azonban más gyártókat is elért, a német szövetségi közlekedési minisztérium hétfőn 238 ezer jármű visszahívására kötelezte a Daimlert, szintén dízelmotorral szerelt járművek kipufogógáz-tisztító berendezésében talált szabálytalan szoftverbeállítások miatt. A tárca közleménye szerint a rendelkezés egész Európát tekintve a Kecskeméten Mercedes-gyárat működtető német társaság 774 ezer járművét érinti. Az ügy a teljes dízel iparágat a tönk szélére sodorta, a vásárlók ugyanis tömegével fordulnak el a technológiától, helyette inkább a benzines és a hibrid autók az új kedvencek. Ezzel párhuzamosan a világ egyre több városából tiltják ki a dízel autókat, legutóbb például Hamburg két forgalmas központi útjára kerültek ki tiltótáblák. A hamburgi döntés érdekessége, hogy itt az Euro 5-ös modellekre is vonatkozik a korlátozás, ami csak ebben a német városban 168 ezer járművet érint.
A Daimler is megégette magát a dízelbotrányban

A dízeleket persze még korai volna temetni, a mérnökök gőzerővel dolgoznak azon, hogy tisztábbá tegyék a technológiát. A Bosch például nemrég jelentette be, hogy olyan megoldást dolgozott ki, amivel nem csak a 2017-es, hanem már a 2020-as nitrogén-oxid határértékeknek is bőven megfelelnek a motorok. Ráadásul állítólag kizárólag már létező és alkalmazott technológiákat használtak fel, így még csak meg sem drágítja a gázolajjal hajtott autók gyártását.
A Bosch új megoldásával hosszú távon is lehet jövője a dízel technológiának.

A dízelek versenyben tartása fura módon akár a környezetvédőknek is érdekébe állhat, hiszen a benzines autókkal nehezen teljesíthető a széndioxid-kibocsátás tervezett csökkentése. Vagyis, ha sikerül valóban tisztább dízelmotorokat kifejleszteni, akkor ezzel mindenki nyerhet. Más kérdés, hogy mi lesz a már közlekedő járművek sorsa, hiszen ezek tisztábbá tétele egyenként 500 ezer forint körüli összegbe kerülne, amit a tulajdonosokkal aligha lehet kifizettetni. A legnagyobb esély arra van, hogy ezekhez a járművekhez nem nyúlnak hozzá, hanem használhatóságukat korlátozzák mind jobban, így Németországból lassan Kelet-Európába csordogálnak át az Euro 5-ös dízel autók. Mivel a magyar járműpark átlagéletkora 14 év fölött van, ezek a modellek nálunk viszonylag korszerűnek számítanak majd! Forrás:
  • MTI