2017. december 12. | 12:13

Egy hatékony driftautót csak méregdrága alkatrészekből lehet megépíteni? Justas ugyan nem, de ti akár kereshetitek erre a választ, a litván tuner pedig véletlenül meg is válaszolta: NEM!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ha mozgat a drift, vagy bármilyen autóversenyzéssel kapcsolatos sportág, akkor már legalább egy tucatszor elgondolkoztál azon, hogy milyen ideális és olcsó versenyautót lehetne szerezni a piaci helyzethez mérten? Legyen olcsó, könnyen beszerezhető alkatrészekkel és nyilván hátsókerék-hajtással is rendelkezzen a kiszemelt.

Az olcsóságról szó se essék, hiszen ez az a téma, ami akárhogy is trükközöl, sosem a pénzspórolásról fog szólni. De ettől függetlenül már cikkeztünk a hazai viszonylatban legolcsóbban beszerezhető potenciális driftautókról. Térjünk inkább rá az olcsó szintű driftautókra, de kevésbé elterjedt, ritkább típusokra, pontosabban egy bizonyos típusra.

„Hátul hajtsa a különleges bódét”

Justas mikor eldöntötte, hogy belevág a driftkarrierjének építésébe, az öncélú kritériumaival már tisztában volt. Amatőr versenyekre szeretett volna járni, de nem a sportág hétköznapi modelljeivel! Fiatalság bolondság, hiszen a litván tuner elsődleges ötlete egy Toyota AE86-os volt, ami mind szép és jó, de sajnos (vagy nem sajnos) hiába van szó egy 25 éves autóról, ára és beszerezhetősége jól tükrözi a köré kiépült kultuszt, és bizonyítja, hogy mekkora potenciál van benne, ha a driftműfajról van szó.

A terv azonban a mai napig nem hiúsult meg, de Justasnak valami könnyebben beszerezhető autó felé kellett kacsingatnia, szem előtt tartva, hogy ne legyen túlságosan elterjedt (pl. BMW E36, E30, Nissan Silvia). Végül egy kék Ford Sierra mellett tette le a voksát, amit kezdetben nem is vett igazán komolyan. Egy barátja Sierrája rendszeresen megjelent különféle eseményeken, amatőr versenyeken, hogy megmutassa, hogy egy 3-ajtós hatchback, ami sokkal inkább egy idős bácsinak a hagyatéki tulajdonára hasonlít, tud olyat felmutatni ebben a műfajban, amit a „konkurensei” is.

Justas lehetőséget is kapott, hogy egyik drift eseményen beülhessen a Sierra anyósülésére és barátja, Fill elvigye egy körre. A tunert már akkor megfogta az autó kisugárzása, mikor elindultak az élménykörökre. Sajnos a Sierrat még aznap sikerült összetörnie barátjának, de ez az incidens kicsit sem bátortalanította el Justast... Elhatározta, hogy az AE86 előtt beújít egy BOA blokkos Sierrat.

Felcserélt autóvételi sorrend

Teltek az évek és elérkezett az 2012-es év egy átlagos munkanapjához. Justasnak sikerült elérni kezdeti terveit és egy Toyota AE86 pihent a garázsában. Állapota ugyan hagyott kivetnivalót maga után, de a lényeg az volt, hogy már megvolt az alap Justas számára. Viszont szeretett volna továbbra is egy olcsó és különleges driftautót, aminek már a típusát is régóta tudta, azóta hogy Fill bemutatta neki a Sierra-élményt.

Justas pörgette a hirdetéseket és igyekezett valami ép alapot kifogni. Volt is egy szemrevaló darab, ugyan motorhibásan, de tekintettel arra, hogy Justas már beszerezte a 2.9-es Cosworth Scorpio blokkot, ez a tény csak pozitívumnak számított neki. Felhívta barátját, aki közel volt az autóhoz és az eladóhoz és megkérte, hogy nézze meg neki a kocsit. Meg is történt, majd jött a visszahívás, hogy érdemes elhozni a gépet. Ez így is történt és a csapatba verődött baráti kör még aznap felrakta trélerre és betolták Justas garázsában. A vicc pedig az, hogy az aznap még járásképtelen autó, ugyanazon az éjszakán már „fánkokat” készített a helyi parkolóban és gyűjtötte az élményfaktorokat a baráti társaság számára.

Olcsó driftautó, olcsóbb alkatrészek

Itt a bizonyítása a felvezetőben taglalt „felesleges az olcsóságról beszélni” mondatomnak. Hiszen hiába van egy olcsó alapod, ahhoz hogy biztonságos és megfelelő driftautót építhess igencsak zsebbe nyúlós alkatrészeket kell beszerezned. Ez Justas esetében is így történt, aki már eldöntötte, hogy inkább befejezi a Sierrát, minthogy nekiálljon az AE86-nak, de a felhasznált alkatrészek így is a lehető legolcsóbb „homemade” kivitelt eredményezték.

Ezért a csapat a 2.9-es 24-szelepes „BOA” blokkot behelyezte a motortérbe, BOB vezérműtengelyekkel és hűtővel kezdésnek. Majd az 2.5 literes Opel Vectrából érkező injektorok, a 3.8 baron dolgozó tüzelőanyag szivattyú, az Apexi légszűrő, az ATL 60 literes benzintankja, a fém üzemanyag csövezés, az egyedi kipufogórendszer és a 76 mm-es kipufvég kellően biztosította az elegendő lóerőt és nyomatékot a kanyarok bevételéhez.

A Ford V6 MT75-ös váltó, lendítőkerék, a 7.5” differenciálmű és az egyedi Vazzcorp shortshifter biztosítja a gondtalan nyomatékátvitelt. Nincs driftautó, driftfutómű nélkül, de Justas és csapata itt is inkább kreatív volt, mint pénzszóró. A 4-es Golfból érkező első és hátsó Bilstein gólyalábak 50mm-el lejjebb engedett, és erősített felfogatási pontokkal egészültek ki, Ford Scoripio 28mm-es kormányösszekötővel, lengőkarokkal, bölcsővel és Vazzcorp toronymerevítőkkel. A fékek 280mm-es tárcsákat, Escort Cosworth 4-dugattyús első féknyergeket és Scorpio Cosworth hátsó féknyergeket, Wilwood főfékhengerrel együtt léptek szintet.

A külső XR4 küszöbökkel, egyedi Sierra Ghia első lökhárítóval, A Vectra hátsó vágott lökhárítóval, XR4 sárvédőkkel, és egy Work Equip felniszettel hátul, 16x10” méretekben, valamint BBS RS (turbofan dísztárcsákkal) felniket elöl 16x8.5” méretekkel.
Most, hogy Justas befejezte végre amatőr driftautóját, amit utcán is gond nélkül használ, tud koncentrálni az AE86 projektre, ami még ennél is több időt, energiát és ráfordítást fog igényelni, mint a Sierra esete. Azonban a tuner hangulata abszolút pozitív, és amúgy is, a felgyülemlett feszültségeket már képes lesz levezetni az „olcsó” driftautóján.