TOP 10 hothatch a 90-es évekből

Frissítve:
2018-09-18, 21:59

Következzen 10 hatchback az eurodance és a fiúbandák idejéből

Én, mint a 90-es évek szülötte, igazán jól tudom, hogy ez az időszak valahol a végtelenül gagyi és a hihetetlenül menő határai között ingázott, főleg, ha divatról és zenéről volt szó. Ennek ellenére az autóipart hála istennek nem fertőzte meg a disco-láz, és születtek mára már nagyon közkedvelt és akkoriban is sikeres gépjárművek.  No de mi is az a hothatch egészen pontosan? A szó a hatchback kifejezésből született, ami pedig egy 3 vagy 5 ajtós ferdehátú járművet takar.

Ahhoz, hogy tudd valami hatchback-e vagy nem, nem elég tudni, hogy hány ajtaja van. Hatchback az, aminek a csomagtér ajtaján keresztül is betudnál mászni az utastérbe, a hátsó ülés sor átrendezése nélkül. Illetve ami nem kombi és nem szedán és nem coupé. A hot kifejezés a nagy(obb) teljesítményre utal, tehát ami hothatch azt többségében bizony „részingre” használták a tulajdonosok.

No de nem szaporítom tovább a szót, jöjjön a TOP10 hothatch. Persze a lista nem szentírás, biztos, hogy hiányzik néhány klasszikus darab, ne légy rest megírni nekünk kommentben, melyik a Te kedvenc hothatch-ed a 90-es évekből?

1. Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth erdős környezetben fényképezve

Első játékos a TOP 10-es listán a Ford Escort RS Cosworth. 1992 és 1996 között volt gyártásban ez az extrém 3 ajtós kis szörnyeteg. A bódét természetesen négykerék-hajtás mozgatta és az egész karosszéria a ralis A csoportban való részvételre volt tervezve.  Kétségtelenül a generáció egyik legkezelhetőbb autója volt és az egyik legszebb is.

A standard Escort RS Cosworth 225 lóerőt és 310 Nm nyomatékot produkált, amivel mindösszesen 5,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h sebességre. A legdrágább darabok, amiket manapság kapni lehet, teljesen gyári állapotúak, 5 és fél millió forint az átlagos vételáruk.

2. Lanica Delta HF Integrale 16v Evoluzione II

Lancia Delta HF Integrale 16v Evoluzione II oldalról fényképezve piros színben

A rali legenda Lancia, amit bármely autóőrült azonnal és minden további nélkül sírva fogadna el, ha elé esne egy. Bár tudom, hogy eredendően az Integrale 16v volt az első ralispec, én most az Evoluzione II-t emeltem ki. 1993-ban érkezett a második verziós Evoluzione számos újdonsággal érkezett a 90-es évek első felében. A motorháztető alatt egy frissített 2,0 literes 16 szelepes turbós motor rötyögött, amely kiegészült egy háromutas katalizátorral és egy lambda-szondával is.

A 8MHz-es Marelli motorvezérlő rendszer pedig gondoskodott a lehető legoptimálisabb futásról. A motor 215 lóerős (158 kW) és 300 Nm-es teljesítményt produkált. Az autó küllembéli újításokat is kapott, 16 colos könnyűfém felnik kerültek a kocsi alá, új tetőfestés, alumínium hűtőrács és tanksapka fedél, bőrborítású MOMO kormánykerék, valamint bézs Recaro ülések kerültek be, természetesen Alcantara bőrből.

3. Renault Clio Williams

Renault Clio Williams földtől elemelkedve menetközben fényképezve

A francia miniszörnyet, az egyik legritkább hothatch típusnak is nevezhetném, hiszen összesen 12.100 db készült el belőle és még kevesebb van manapság forgalomban, kb. 1000 db. A gyártás 1993-ra korlátozódik, és talán az egyik leglenyűgözőbb hot, amit valaha kiadtak a franciák. A Williams egy 2,0 literes 16 szelepes, 4 hengeres soros elrendezésű motorral volt megáldva.

Ez a motor, 144 lóerőt produkált és 215 km/h sebességre volt képes. A Williams-t gyakran keverik össze az előddel, a Clio 16S-el, ezért sokan el is siklanak mellette, mivel azt hiszik, ez ugyanaz az általános hibákkal megáldott jószág, mint a 16S volt, és csak egy fáradt kissé bajos szív dobog a motortérben. Pedig nem is.

4. Honda Civic Type R EK9

Honda Civic Type R EK9 menetközben fényképezve

Az első generációs Type R Civic mostanra egy vitathatatlan ikon, és az egyik legnépszerűbb tuning alap nem csak japánban, de mondhatni az egész világon. Ez a modell a 6. generációs EK Civic alapjaira épült, és a Honda mindent megtett, hogy mind a karosszéria mind a felfüggesztés alkalmas legyen versenyzésre. Itt szeretnék kitérni rá, hogy bár a Hondának számos zseniális utcai autója van a gyártó valódi szellemisége mindig is a versenyzés köré épült.

A 2018-as Genfi Autószalonon egy sírásig szívbe markoló emlékvideót is láthattam a sajtótájékoztató alatt, amelyben jelmondatként a „Versenyzünk, hogy fejlődhessünk” mondat hangzott el. Valamint egy videót is idepöttyintek neked, hogy te is érezd a Hondát tényleg átjárja a versenyszellem.

A Type R Civic is ennek a szellemnek a jegyében született meg. Az EK9 egy, a legjobb hothatchek közül, nagyon alacsony tömegközépponttal és pehelykönnyű karosszériával. Egy 1.6-os szívó benzinmotort kapott, az akkori lehető legnagyobb teljesítménnyel, 182 lóerővel.

5. Nissan Sunny GTI-R

1990 Nissan Sunny GTI-R reptéri fotón, hangárok között

A Nissan Sunny GTI-R egy igazi harapós kis hothatch. A teljesítmény-súly aránya 0,083, 4 kerék hajtja a kis gépet, és 5 másodperc alatt van 0-ról 100 km/h sebességen, a vége 231 km/h, de szerintem volt, aki többet is kihúzott belőle. Mindezt a felsorolt teljesítményt egy 2,0 literes turbófeltöltéses benzinmotor szolgáltatta, számszerűsítve 227 lóerő és 285 Nm, amit a Napocska tudott, és tud is ami még működőképes állapotban van. Ez a teljesítmény egyébként porba tudta tiporni a mítikus RS Cosworth-t is. Nem véletlenül versenyeztek ezzel is az A csoportban.

6. Audi S3 Mk1

Audi S3 Mk1 hegyi környezetben a Fast Car fotóján

Ez a fantasztikus kis hothatch alapozta meg a későbbi, 2000-es években gyártott hot-okat. Egy 1.8 literes, 4 hengeres benzinmotor, ami duruzsol a géptető alatt és 207 lóerőt és 275 Nm nyomatékot produkált. A Quattro négykerék-hajtással pedig még a mai napig éles kis fegyver az S3, bár újabban TT-motorral szórják tele, mert azt könnyű átficcenteni egyik bódéból a másikba. Kis érdekesség az autóról, a Quattro hajtás valójában nem is Quattro volt, ugyanis egy Haldex rendszer szabályozta az első és hátsótengelyek közötti nyomatékkiosztást.

7. Volkswagen Golf GTI Mk3

Volkswagen Golf GTI Mk3

A harmadik generációs Volkswagen Golf 1991-ben debütált Németországban, ezt követve 1993-ban megjelent a GTI verzió is. A motortérben egy 2,0 literes 148 lóerős benzinmotor retyegett. Ez a verzió már sokkal barátságosabb volt utcai használat közben, jobb felszereltséggel és frissített belsőtérrel, de nem volt a legkezesebb autó, ha a vezetési élményt veszed szempontnak. Ugyanazt a 8 másodperces 0-100 teljesítményt tudta, mint az Mk2 Golf, de a vizuális hatást már sajnos nem. A jelenkori ára is jól mutatja, hogy nem volt a legnyerőbb hothatch az utakon, de azért rossznak sem mondanám. Egy Mk2 jó állapotban még mindig drágább, mint egy Mk3 GTI.

8. Seat Ibiza 2.0 MPI GTI

Seat Ibiza 2.0 MPI GTI menetközben fényképezve

1996 és 1999 között volt gyártásban. És egy igazi kis erőmű volt, a 2,0 literes 148 lóerős motorjával. Ez volt az első Seat ami az Ibizákban és a Golfokban lévő 1.8-as motort leváltotta. Bár nem egy legendás modell, kezdő hülyegyerek autónak ez is tök jó lehet, ha a hatchback a gyengéd.

9. Volkswagen Golf GTI Mk4

 Az Mk1 és az Mk2 VW Golf GTI kivételes autók voltak, az Mk3 egy jó autó volt, az Mk4 pedig jóindulattal is csak átlagos lett. Nehezebb, mint az előd modellek, és a VW nem sokat tett az erő növeléséért sem. 2,0 literes benzines motorja 115 lóerőt generált, amivel 10,5 másodperc alatt gyorsulhattál 100 km/h sebességre. A legtutibb Mk4 GTI 1,8 literes turbós motorral szelte az utakat, és 150 ló erejének segítségével tette mindezt. Itt már 8,5 másodpercre redukálódott a 0-100 km/h adat.

10. Toyota Corolla GTI-16

Toyota Corolla GTI-16

A Toyota Corolla GTI-16 először a 80-as években került terítékre, de a lényegi rész csak a 90-es évek elejére fejlődött ki. Ez az egyik legoldschoolabb kinézetű hothatch amit a listában szerepeltettem, nekem kifejezetten tetszik a kis szárny a hátsó ablakon. A motortető alatt egy 1,6 literes 125 lóerős motor dolgozott. Ezzel szintén nem volt a leggyorsabb hothatch, de azért lassúnak sem lehetett nevezni. Megvolt a maga bája.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Autós képgyűjtemény 2.
2017. február 13.
Gyors válogatás az autós világból, vegyes témákban
Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?
ICE, HEV, PHEV és BEV
2018. június 05.
Nem, nem kapok éppen stroke-t viszont tudom, hogy sokan olvastok angol nyelvű cikkeket is, itt egy kis segítség, hogy mi mit jelent.
8 sleeper, amit nem árt, ha ismersz
2017. január 31.
Sleeper-nek nevezzük azokat az általában alacsony szériaszámos autókat, amelyek a méretükhöz képest nagy motorral szereltek