Top 8 legmenőbb off-road klasszikus

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Mégis mik lehetnek a legmenőbb off-road gépezetek a múlt évszázad palettái közül? Íme a listám!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A mai felgyorsult autóipar világában egyre nagyobb szeletet tesz ki a képzeletbeli kördiagramból a városi terepjárók és SUV-ok különböző generációi, ami felveti azt a problémát, hogy az emberek esetleg összemoshatják ezeket a terepjárókat a régi korok vérbeli off-road gépeivel.

A múlt században már akkor is gyártottak terepre bevethető gépkocsikat, amikor még a kategória mondhatni meg sem született. Nem volt szinte semmilyen elektromos segédberendezés, túlzsúfolt kényelmi funkciók vagy gazdaságos erőforrások. Cserébe viszont volt hamisítatlan off-road élmény és a legtöbb terepjáró valódi tereppel is megbirkózott, nem csak a hepehupás sárrázókkal.

Ennek érdekében összegyűjtöttem nyolc klasszikus terepjárót, amit mindenképpen ismerned kell, sőt még a haverodnak is, úgyhogy mutasd meg neki is.

8. Toyota Land Cruiser J40

Ahogyan már a Land Cruiser beszámolómban is említettem, a világegyetem off-road dinasztiájának egyik legékesebb tagjai a Land Cruiser generációk. A Toyota megalkotta az egyik legjobb terepjárót, amit autógyártó valaha is csinált, a hab a tortán pedig, hogy mind a mai napig alapjaiban nem is változtak meg az Landik főbb tulajdonságai (szerencsére).

Toyota FJ40 Land Cruiser

Viszont most a második generációs Land Cruiserről kell beszélnem, amely 1960-1984-ig volt gyártásban (a Brazil piacon 2001-ig gyártották!). A 20-as szériát váltó 40-es már kétajtós keménytetős, vászontetős, pickup és még négyajtós kombi karosszériával is készült, hétféle erőforrással és háromféle manuális sebességváltóval. A tekintélyes hasmagasságnak, egyszerű, megbízható szerkezetének és választékos kivitelének köszönhetően ezt a Landit nevezik az első hamisítatlan Land Cruisernek, amely szintén hamisítatlan vezetési élményt nyújt borzalmas terepviszonyok esetén is.

Ugyan közel 300 000 darabot gyártottak a J40-ből, Európában mégis nehézkes beszerezni egy jó állapotút. Ettől függetlenül megéri a befektetést!

7. Range Rover Classic

A tévhitekkel ellentétben, a Range Rover nem volt végig a Land Rover luxusmárkája. Ami azt illeti, a Land Rover az 1951-es P4-es Roverből, a „Road Rover”-ből jutott el a Range Roverig.

Range Rover Classic

A kezdeti stádiumban csupán egy újfajta típusmegjelölést szerettek volna bevezetni, és az akkor már bontakozó luxusterepjáró gyártásból a Range még nem vette ki részét. Az első típus, a Range Rover Classic, amely csak a gyártásideje végén, 1996-ban kapta meg a Classic titulust, amikor már lehetett sejteni (pontosabban tudni, hiszen ’95-ben debütált), hogy érkezik még egy Range Rover.

A Classic egyébként csak háromajtós kivitelben készült 1981-ig, majd megjelent a négyajtós változat is. Az alvázas karosszéria puritán megoldásokat, de műszakilag kielégítő tárcsafékes fékrendszert, ötféle V8-ast, illetve négyféle olasz sorhatos erőforrást kapott, amik közül a legerősebb, a már befecskendezős 200 lóerős V8-as volt.

A Classic egy hamisítatlan Land Rover Discovery előd, amely elősegítette a Range Rover és a Land Rover mai térhódítását a sűrű SUV piacon.

6. Isuzu Trooper

A japán Isuzu 1981-ben dobta piacra a középméretű terepjáróját, a Troopert, vagy ismertebb nevén a Bighornt. A két generációba sorolható típus első szériája 1991-ig volt gyártósoron, háromajtós valamint ötajtós karosszériával.

Isuzu Bighorn/Trooper

A kilencféle motorblokkal illetve négyféle manuális váltóval (1 automata) szerelt Trooper futóművének kialakítása lehetővé tette, hogy egy olyan off-road terepjárót gyárthasson az Isuzu, ami még városban is kényelmes vezetést nyújt. Ezt figyelembe véve állították be a differenciálművet, illetve a futómű keménységet is.   

A második generáció 2002-ig volt gyártásban, de már fejlettebb háromféle V6-ost és kétféle sornégyes turbódízel motort kapott, megőrizve elődje pozitív tulajdonságait és meghagyva a dobozos forma főbb vonásait is. A Trooper hírnevét jól tükrözi, hogy 11 különböző autótípus licenszéül is szolgált (!), mint például az Acura SLX vagy a Subaru Bighorn.

5. Suzuki Samurai

Avagy a típus, ami nélkül nem létezhet Top 8 off-road lista. A Suzuki fő profilja ugyan nem a 4x4 gyártás, de a Jimny/Samurai generációval telibe talált. 1968-ban megvásárolta a Suzuzki a HopeStar ON630-as licenszet és teljes gyártási jogot. 1971-ben pedig meg is indult a kisméretű terepjáró termelése, az első LJ10-es pedig (Light Jeep) 590 kg-os tömeggel és 22 lóerős motorral büszkélkedhetett.

Suzuki Samurai pickup

A második LJ20 már 25 lóerős, míg a harmadik Hopestarból fejlesztett Suzuki, az LJ50 30 lóerős erőforrást kapott. Utóbbi kettő már keménytetős és vászontetős karosszériával is készült. A 770 kg-os SJ20-as 41 lóerős SOHC 800 ccm3-es blokkot kapott, majd ’81-től már a modellfrissített verziók kerültek gyártásba.

A második generáció ráncfelvarrt külsőt, illetve 45 lóerőstől egészen 90 lóerős motorcsaládot kapott, kiviteltől és szériától függően. Jól tükrözi a típus hírnevét illetve minőségét, hogy 2007-ben egy egyedi Jimny-vel döntötték meg a magassági off-road világrekordot (6688 méter) és a harmadik generációs, 1998 óta gyártásban lévő Jimny-k még mind a mai napig készülnek Kolumbiában, a negyedik generáció pedig a 2018-as Genfi Autószalonon debütált.

4. Hummer H1

A monstrum. Kevesen ismerik a H1-est, mint civil terepjárót, hiszen a legtöbben csak hadászati járműként érzékelték a terepjáró létezését. Az AM General által gyártott HUMVEE 1984 óta van gyártósoron és mindmáig készítik a nemzetek hadseregei számára (többek között Magyar Honvédség részére is).

Hummer H1

1992-ben viszont egy civil felhasználásra is alkalmas típust, a Hummer H1-est hoztak létre. Az ötféle V8-cal szerelt típus pickup (SUV), kombi és kabrió kivitelben is készült, mindegyik változat 2006-ig. A leghíresebb Hummer, a valamivel konszolidáltabb, H2-es pedig már 2003-tól elérhető volt, de a H1-es igénye kitolta az AM gyártását a 2006-os évig.

Sokan fölösleges monstrumnak tartják a H1-est, amit nem szabadott volna közútra is kifejleszteni. De a H1 nem is kifejezetten városi használtra lett kitalálva, hanem egy vérbeli 4x4-es pozíció betöltésére.

3. Ford Bronco

Ismét egy kis Amerika! Mivel az USA rengeteg kiváló terepjárót adott a világnak, még több ilyen gép jutott a belpiacának. Sajnos a Broncora is igaz az utóbbi, de ettől még helye van a listán. A Bronco első generációi SUV fogalom megszületése előtti MPV-be (Multi-Purpose Vehicle) volt sorolható és a Ford saját platformot gyártott a Bronco számára, az F-széria alvázából.

Ford Bronco 4x4

Az öt generációba sorolható 4x4-ek első kiadása 1961-ben jelent meg, háromféle karosszériával, kétféle sorhatossal, valamint kétféle V8-cal szerelve. A Bronco előnye, hogy kiváló terepmászó képességgel volt megáldva, illetve a Ford mindig a legmodernebb motorjaival ruházta fel a típust. Végül 1996-ban szűnt meg az ötödik generáció, mivel az F-szériás Fordok már teljesen átvették a Bronco szerepét.

2. Volkswagen Type 2 Snycro

Bizony, a T3-as VW-ből készült 4x4-es, emelt karosszériás változat. Azért lehet, hogy nem hallottál még róla, mivel csak USA-piacra készült Vanagon-modelleket ruházták fel a különleges felszereltséggel. A Syncro összkerékhajtás mellett rövidebb tengelytávot és emelt futóművet kapott a limitált számban készült T3 4x4.

VW Type 2 Syncro

Összesen 5000 db készült 1992-ig, és további különleges felszereltséget is lehetett választani a Vanagon típusokhoz, mint a tetősátor, beltéri kanapé, gallytörő rács és még megannyi extra.

1. Mercedes G-460

Csak ismétlem magam. Ebben az esetben sem állt szándékomban sorrendet állítani, de a G-460 azért nem véletlenül került a lista legelejére. A G-osztályról már beszámoltam, mint potenciális „gengszter alap”, de az első széria kimaradt a listáról.

Mercedes G640

Ugyanis a ’79-’90-ig gyártott 460-as, valamint a ’90-’01-ig szalagon lévő 461-es nem a „rosszfiús kisugárzása” miatt különleges terepjáró. Sokkal inkább a minden terepfelületen átmászó stílusával, változatos karosszériaválasztékával, hétféle erőforrásaival, valamint egyszerű felépítésével válik az egyik legjobb klasszikus 4x4-essé.

Remélem, jól lőttem be a listát és szerinted is mindegyik felsorolt márka igazi terepzabáló nagyágyú, klasszikus vonásokkal. Te mivel egészítenéd ki a listát? Vagy legyen inkább egy második rész is?

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit
Az 1963-as Jeep Wagoneer elölről fotózva
2020. január 03.
Lassan 6 évtizedre tekint vissza a luxus SUV-ok története.

További hírek