2018. február 06. | 11:45

Nyolc roadster, ami nélkül a fogalom mit sem érne! Ikonikus típusok, amelyek hamisítatlan roadster-feelinget adnak. Íme a lista!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A roadster nem a leggyakrabban használt kifejezés az autós világ történelmében, de ettől függetlenül jelentős részt vesz ki belőle. A szó mögötti jelentéshez egészen a 19. századig kell visszamenni, ugyanis a szállításra alkalmas lovakra kezdték el alkalmazni az elnevezést. Később a több férőhelyes motorkerékpárokat és tricikliket is ruházták fel a roadster-jelzővel. Hivatalos bejegyzés azonban csak 1916-ban történt, amikor a Society of Automobile Engineers (SAE) a roadster fogalom mögé egy kettő-három férőhelyes, nyitott sportautó jelentését ültették. Ettől kezdve az autógyártásban bevett szokás volt ezt a konstrukciót megvalósítani. Számos márkának fő profiljává vált, de a luxusautó gyártók, főleg a szuperautók brandjei alkottak jelentős mennyiségű roadster-kategóriába sorolható autókat. Jelen listában az eladási számokat vettem figyelembe, egyszóval mely roadster-típusok voltak egyértelműen a legközkedveltebb modellek és ebből következtetve milyen típust érdemes választanod, hogyha fontos számodra a sportos vezetés és a hajad lobogása.

1. Mazda MX-5

Ugyan mint az összes toplistás cikkemben, itt sem szeretnék ranglistát állítani, de a Miata most pont előre került, úgy, hogy gyakorlatilag ő is az első, hiszen több mint egymillió MX-5, MX-5 Miata illetve Eunos Roadster gördült már le a hirosimai gyártósorokról. A különböző elnevezés a különböző piacokra szánt MX-5-öket jelzik. Észak-Amerikáé volt a Miata, a japán belpiacé az Eunos, míg nekünk, európaiaknak maradt az MX-5 elnevezés. A Mazda azért robbantott bankot ezzel az autóval, mivel külön tervezőmérnöki fogalmat építettek az autó konstrukciójára. A jinba ittai japán elnevezés a dizjánra, valamint a menettulajdonságra vonatkozott, aminek lesarkított fordítása a „sofőr és a ló egy kaszniban”. A Mazda elve tehát egyértelmű volt: szolid súly, nagy motor illetve 100% vezetési élmény. Az első bukólámpás NA-generáció 1.6-os és 1.8-as sornégyest kapott, ami a 940 kg-os össztömeghez igen vad tulajdonságokat eredményezett. A második NB-generáció bővebb 1.8-as palettát és még egy Mazdaspeed turbós kivitelt is kapott. A harmadik NC-széria már szélesebb, modernebb kasznit, valamint 2.0-es blokkot, a negyedik ND pedig 6-sebességes váltót, illetve Skyaktiv erőforrásokat kapott, persze tartva az 1 tonnás össztömeget.

2. BMW Z3

A BMW Z3-as minden idők egyik legikonikusabb roadster kivitele, amit eladási mutatói is jól tükröznek. 265 ezer darab került értékesítésre és ez csupán a roadster-kivitel, ugyanis létezett kupé hatchback is Z3-ból, de a nyitható tetejű profil állt igazán jól az autónak. A standard kivitel 1.8, 1.9, 2.0, 2.5 és 2.8-as M-szériás blokkokat kapott, de az igazi izgalmat az S50-es blokkpaletta képviselte. Kevesen tudják, de volt Z3M kupé továbbá roadster is, amik 3.2 literes 240-320 lóerős erőforrásokkal voltak elérhetőek. Az 1,2 tonnás össztömeget szem előtt tartva több, mint bizonyíték (már papíron is), hogy egy hamisítatlan roadsterről van szó, aminek még filmes szereplései is voltak jócskán (leghíresebb a Bond sorozat Golden Eye című filmben).

3. Porsche Boxster

Mi lehetne hitelesebb roadster annál a típusnál, aminek nevébe is benne van az elnevezés. A Boxster típus a boxer motor és a roadster kivitel összefésüléséből született, ami a „hagyományoknak” megfelelően középmotoros elrendezést kapott. Az első 986-os széria 1996-ban jelent meg és egészen 2004-ig volt gyártásban. Háromféle motorral volt rendelhető 2.5, 2.7 illetve 3.2 literes hathengeressel, választható manuális-, valamint triptronic váltóval. A második széria már Cayman néven is futott, ami a Boxster modellfrissített verziójára utalt. A Cayman/Boxster család modernebb motorpalettával, egy 3.4 literessel kiegészülve és különleges PDK duplakuplungos automata váltóval fejlesztve került a katalógusokba (csak a Cayman/Boxster S modelleknél). Számos különleges típust is kitermelt magából a Boxster, mint az RS60 Spyder, a Cayman S Sport vagy a Cayman R limitált kiadások. A harmadik Boxster-széria szintén faceliftet és új műszaki fejlesztéseket kapott, egy 3.8 literes boxermotorral kiegészítve, a negyedik, jelenleg is kapható Boxster/Cayman duó pedig már kizárólag turbós bocer megoldásokat (296-361 lóerő), megőrizve az 1.3 tonnás össztömeget, valamint a 245 ezer darabos eladási számot (jelenleg).

4. Alfa-Romeo Spider

Az igazi olasz életérzéshez nem feltétlen kell egy Ferrariba beülnöd. Egy Spider is kielégítheti minden élményautózási vágyadat, sőt! Az 1966-1993-ig gyártásban lévő Spider-család minden idők legvonzóbb olasz roadsterévé nőtte ki magát, amit manapság a Fiat igyekszik is feltámasztani (mivel az Alfa a Fiat-konszern része) a 2015-ös 124-es Spider modellekkel, amik az MX-5 platformra lettek tervezve. Az első Spider-széria, pontosabban Series 1 a méltán hírhedt Pininfarina tervezőmérnöki külsőt kapta, amihez hozzájárult az olasz sportosság, amit az 1.3, 1.6 és 1.8-as sornégyesek biztosítottak a 990 kg-os kaszni számára. A második családtag nem sokban változott, hiszen egy Pininfarina külsőn ritkán jó változtatni. Ezért egy 2.0-es motorblokkal szélesítették a választékot, a harmadik generációnál pedig már keménytetős opció is elérhető volt. A negyedik illetve ötödik széria sajnos már nem tudta elődei eladási mutatóit megismételni, de az összes értékesített példány így is 200 ezer darabra rúg.

5. Honda S2000

Avagy a szülinapi gyerek. A Honda ugyanis az 50. születésnapjára időzítette az S2000-es gyártását, pontosabban 1999 áprilisára. A 10 éven át gyártósoron lévő modell két generációt termelt ki magából, amiből 110 ezer darabot értékesítettek. A második generáció lényegében egy facelift megoldás volt, de a lényeg, hogy mindegyik S2000-es a méltán híres DOHC-Vtec F20C motorkódú 2.0 literes erőforrást kapta. A 247 lóerő könnyedén elbánt az 1200 kg-os kasznival, ami később keménytetős (ritkább) kiegészítést is kapott. Az NSX után az S2000-est tartják a Honda legvonzóbb élő legendájának, amiért sokan bármelyik páros szervük egyikét adnák, ha visszahoznák a gyártásba. Ezt a Honda nagyon is jól tudja, így reméljük, hogy az új NSX-et egy új S2000-es fogja követni a gyártástörténelembe.

6. Mercedes-Benz SL

Az SL-széria több mint 50 éves múltjának egy fontos szeletkéje a roadster-kivitel. Ugyanis már az első generáció, a „gullwing” szárnyas W198 és W121 cabrio mellett készült roadster-kivitel is, ami az SL-széria meghatározó típusa volt. A 190SL után a pagoda Mercedesek, a 230/250/280 SL-ek már csak roadsterként (leszedhető kemény-, valamint vászontetővel) készültek, amiknek jelzései a motortérfogatra utaltak. A harmadik SL-modellek már kupé formában is elérhetőek voltak, nagy újítás volt viszont a V8-as erőforrás. A negyedik SL-generáció volt, ami még a roadster besorolást kapta, a soron következő (2002 utáni) utódok már a cabrio elnevezést kapták. Ettől függetlenül az SL roadsterek szép karriert futottak be a közel 500 ezer eladott példányszámukkal.

7. MG MGB

Egy brit öreglány, jelentős roadster történelemmel. A BMC (British Motor Corporation) 1960 és 1995 között gyártotta a brit autógyártás egyik csodáját, amely kupé, roadster és 2+2 ajtós kupé kivitelben frissítette az angol piacot. A Triumph TR nagy vetélytársa, az MGB roadster azonban csak 1980-ig volt gyártósoron, de 386 ezer példány került belőlük értékesítésre. A kivétel nélkül 1.8-as sornégyessel szerelt roadsterek csak vászontetőt kaptak, ami lehetővé tette a 900 kg-os tömeget, ami pedig az élményautózás egy fontos kulcsa volt az MG szerint is. Ha a nem túl vad, de éppen elegendően őrült angol youngtimerre vágysz, ami még roadster is ráadásul, akkor már nem kell tovább keresned.

8. Opel Speedster

A sebességgel meghintett roadster. Az Opel brit mérnökei 2000-ben tervezték meg a főként angol illetve ausztrál (Vauxhall) piacra szánt, középmotoros, 2-ajtós roadstert, amely 2001-2005-ig volt gyártásban. A Lotus által gyártott Speedsterek egy General Motors-szal kötött kölcsönös megállapodás eredménye volt, amibe a frissen fejlesztett 2 literes Z20LET és 2.2 literes Z22SE blokkok kerültek beépítésre. A mindössze 870 kg-os (a Turbo 970 kg) roadster Vauxhall, sőt még Daewoo licensz alapján is készült sportautók sajnos nem készültek komoly mennyiségben, ettől függetlenül még így is az Opel licenszé volt a legtöbb legyártott és eladott példány 6500 darabbal. Tehát a Speedster a lista feketebáránya, de hamisítatlan „roadstersége” miatt kihagyhatatlan típus volt a top8 listán. Neked mely típus a kedvenced a listán szereplők közül?
  • Címkék:
  • Top