Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet

Közzétéve:
2018-01-22, 14:38

Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Lehet, hogy kissé túlzás a cím, de a listában felsorakoztatott felnik mind-mind remekműveknek számítanak a szakma világában. Nincs szó bálványimádásról vagy túlzásról, de a felnigyártás a tuningiparban műszaki és művészeti ág összefonódásának az eredménye, egyre több olyan márka alapul, amelyeknek dizájnjai teljesen rendhagyóak és különlegesek.

Nem kell „wheelhead”-nek lenned, hogy elismerd ezeket a márkákat. Tény, hogy a felvonultatott brandek közül a legtöbb garnitúra árai megegyeznek egy átlagos hazai használtautó árával, de őszintén, az autód legfontosabb ékszerére nem érdemes költeni?

1. BBS

A „nagy öreg”. Nem véletlen a név, hiszen Heinrich Baumgartner és Klaus Brand az 1970-es évek közepén alapította meg a BBS-t, a németországi Schiltach településen. A BBS elnevezés is innen ered, pontosabban a Baumgartner, Brand, Schiltach kezdőbetűiből. Kezdetben is a versenysportban való elhelyezkedés volt a célja a két alapítónak, ezért egyértelmű volt, hogy alumíniummal fognak foglalkozni.

BBS RS felnik, egyedi peremekkel és körítéssel

Azonban a kezdetekkor nem a felnik, hanem autóalkatrészek lett a fő profilja, majd két évvel az alapítás után, 1972-ben megszülettek az első könnyűfém felni tervek a mérnökök asztalain. A ’70-es évek közepén, miután megnyílt első viszonteladójuk boltja külföldön (Franciaország), a cég új neve BBS Kraftfahrzeugtechnik AG lett, és már kizárólag csak felnik szerepeltek a palettájukon.

Folyamatosan fejlődött a BBS presztízse, rengeteg sportágban, például a Forma-1-ben vagy a Group 5-ben terjeszkedett, gyártott versenyautók számára egyedi felniket. Legnépszerűbb modellje az örök klasszikus pókhálómintás BBS RS-széria, amelyből rengeteg kivitel készül. A Super RS-modell még mindig rendelhető 19” és 20”-ban a hivatalos oldalról.

2. Work

A hamisítatlan japán minőség. Németország mellett természetesen Japán a másik legnagyobb „felnihatalom” (mögöttük Olaszország és Amerika). Az 1977. március 8-án indult el hivatalosan a Work Equip Japan cég, vagy a BBS-el ellentétben a legendás mérnök, Takeshi Tanaka (nyugodjon békében) egyből az akkor még csak bontakozó tuningfelni-iparra alapította cégét.

Work Meister felnik egy S2000-es Honda alatt, Spoon fékrendszerrel

1979-re már az egy- és kétrészes felnik után megjelent az egyedi, háromrészes technológia (külön szerelhető felniharangok és középrészek) is, amit eredetileg a versenysportágak miatt találtak ki a könnyebb szerelhetőség érdekében. Mára a háromrészes felni garnitúrái a legkelendőbbek és persze legdrágábbak is. A japán precizitással készült háromrészes készletekre nem ritka, hogy 2-6 hónapot is kell várnia a megrendelőnek, mire megérkezik.

A Work sorra halmozza a sikereket, mind a mai napig, folyamatosan bővül a gyártelepe Oszakában. Egyre több viszonteladóra tett szert, főleg az USA-ban és Ázsiában. Legkedveltebb modelljei az Equip, Rezax valamint a Meister szériák.

3. Enkei

A csendes milliomos. Kevesen tudják, de az Enkei céget 1950-ben alapították, ezzel egyike a legidősebb japán felnimárkának. Több mint félévszázados tapasztalata az iparban meg is látszik, hiszen mára az Enkei évente 10 millió felnit értékesít. Ehhez persze hozzájárul az is, hogy a versenysport mellett az Enkei az autógyártással is kapcsolatban áll, így ő az egyik legnagyobb forgalmazója a General Motors és egyéb nagy autógyárak számára.

Enkei NT03RR versenyfelnik egy Impreza féltengelyei mögött

1986-ban kezdett el tevékenykedni a Forma-1-ben és egyéb sportágakban is, de az Enkei terjeszkedése lényegében lefedi az egész Közel-Kelet és Amerika (Dél, Észak) területét. Leghírhedtebb modelljei az RS05RR, NT03RR és Raijin modellek (főként egyrészes felnik).

4. VIP Modular

Avagy a lelkes zöldfülű. A VIP Modular márka 2004-ben alakult, pontosabban mérnökei akkor kezdték el az első vonásokat meghúzni. A cégalapítóknak egyértelmű tervük az volt, hogy a felni iparba valami újdonságot csempésszenek, megőrizve a magas minőségi előírásokat és történelmi jellegét.

Vip Modular luxusfelnik, extrém fitmenttel és gumiméretekkel

A cég neve is sugallja, hogy ők inkább a nagyobb átmérőjű luxusautókra tervezett kerekek világában igyekeztek elhelyezkedni, ami sikerült is az amerikai cégnek. A márka jellemzését pedig szlogenjével tudnám legjobban definiálni, ami így szól:

„Minőség alkotta, pályához igazodott és utcára ajánlott”.

A közkedvelt típusai a VR széria 06-a, 13-a és a VX család 210-es modellje.

5. O.Z.

Az olasz díva. 1971-ben egy olasz benzinkúton alapította meg Silvano Oselladore és Pietro Zen az O.Z. SPA-t. A célok egyértelműen a könnyűfém versenyfelnik széles választékának gyártása volt, ami elég hamar beteljesült az O.Z.-nak is. Emellett a motorkerékpárok számára is gyártanak garnitúrákat. 1989-ben a japán piacot is meghódították, majd 1999-ben az Aprilia motorkerékpárok kizárólagos felni importőre lett.

OZ Rally Racing felnik hamisítatlan környezetében, egy rali A1-es Audi-n

Az egyik legszínesebb motorsport múlttal rendelkezik az olasz márka. 1984-től a Forma-1-ben, majd 1990-től a WRC Raliban is tevékenykedett, de a Formula-2 meg persze a GP3 MotoGP versenyágakból is „kivették a részüket”. Nem csoda, hogy a tuningipar számára is egy kedvelt márka lett, híres garnitúráik az Ultraleggera, a Challenge, Superturismo illetve Rally Racing.

6. Rays Engineering

A japán óriás. Ismét egy japán cég, ismét a 70-es évek eleje. Az 1973-ban alapított Rays célja a versenysport és az utcai autók (tuning) felnipalettájának kibővítése. A Rays ezek mellett számos tuning alkatrészt gyárt, ezért külön felni részleget indítottak Volk Racing néven.

A Volk Racing leghíresebb készlete, a TE37, amelyből rengeteg kivitel készült

A Volk Racing számos versenysportban kamatoztatta tudását, mint például a Super GT, a JTCC-ben (japán túraautó bajnokság), a BTCC-ben (brit túraautó bajnokság) vagy a Forma Nippon és Forma-1. Továbbá számos autógyártó gyári tuning részlegeinek is hivatalos importőre már évek óta, mint például a Mazda MPS, a Nissan Nismo, a Mitsubishi Ralliart vagy a Toyota TRD modelljei számára.

Érdekesség, hogy például a 2017-es Hyundai Tucson Night Trim-verziója gyárilag 19”-os Rays Versus felniket kap. Legendás típusai a márkának a TE37-es generáció, a BZ-generáció és a Gram Lights-modellek.

7. Giovanna

Az olaszos amerikai. A Giovanna volt az első igazán luxusfelniket gyártó cég az Egyesült Államokban, amely nevéből adódóan az olasz designt igyekezett tükrözni felnijein. Ez sikerült is a kaliforniai cégnek és mára több millió luxusautón, SUV-on illetve kisteherautón pörögnek az impozáns – főként – krómgörgők.

GFG Forged felnik, egy Bentley Continental alatt

A Gioavanna idővel elindította a különböző leányvállalatait, mint a Koko Kulture, Koko Solid, GFG Forged és Gianelle Designs. Mindegyik márkája külön stílus és árkategóriát képez, de kivétel nélkül a luxusipart képviselik. A világon a legtöbb formatervvel a Giovanna márka rendelkezik, ami nem is csoda, hiszen öt különböző márka mérnökei már képesek újdonságokat tervezni. Az eredeti Giovanna felnik legnépszerűbb kivitelei az FM858, a Drama vagy Lemans.

8. Rotiform

Az újító formák. Az amerikai Rotiform márkát két lelkes felnifan, Brian Henderson és Jason Whipple alapította még 2009-ben. Megunták, hogy mások márkáiért vannak oda és vissza, úgy gondolták, hogy újító formákkal, meg a felnik terén szerzett tudásukkal könnyedén be tudnak indítani egy saját céget. Ezt meg is próbálták, az újító formaterveiknek, illetve a közösségi média berobbanásának köszönhetően hamar el is terjedtek.

Rotiform BLQ, az olasz dizájn ihlette, de német autók alatt elhíresült garnitúra

A hírnevet hozó felni a Lamborghini Gallardo OEM-felnijeinek formái voltak, amit saját elgondolásukban valósítottak meg a BLQ-típusként (ami egyébként a Bologna rövidítése, ahol a Gallardok készültek). Ezek után sorra jöttek az újabb és újabb típusok, megjelentek a kettő- és háromrészes felnik is a Rotiform palettáin. Legimpozánsabb készleteik a már említett BLQ, NUE, TMB és SNA típusok.

További autós hírek

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

A paksi rendőrök a 6-os főút 87-es kilométerszelvényénél ellenőrizték a pótkocsis gépkocsikat és néhány óra alatt több túlsúlyos járműszerelvény vezetőjével szemben is intézkedtek....

Kapcsolódó írások

1977 Austin Mini 600 lóerővel
2019. július 13.
Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.
1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
Egy BMW, ami nem tud meghalni – az eredeti Rusty Slammington
2018. január 02.
Kíváncsi vagy, mi a helyzet azzal az E28-cal, amely mint főnix a hamvaiból, úgy éledt újjá és hódította meg az egész tuner társadalmat? A cikkből kiderül!
Egyszerűen különleges –  OEM+ BMW E36 M3
2018. január 11.
Mindig is jobban kedvelted az egyszerűbb tuningot, a letisztult, gyárias hatást? Akkor az OEM-stílust neked találták ki, és James E36-ján be is mutatom neked!